InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Facebook of Twitter account gehackt, en nu?

Facebook of Twitter account gehackt, en nu?

Facebook of Twitter account gehackt, en nu? De opkomst van Facebook en Twitter heeft ook geleid tot een toename van het aantal accounts dat wordt gehackt. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Mensen kunnen berichten plaatsen onder jouw naam, ze kunnen foto's bewerken, spam versturen en meestal is de gebruiker na de hack ook zijn waardevolle bestanden kwijt. Maar hoe weet ik of mijn Facebook- of Twitteraccount gehackt is? En wat moet ik dan doen? Hoe kan ik het wachtwoord van mijn Facebook- of Twitteraccount veranderen? En is hacken te voorkomen? Lees hierover in onderstaand artikel.

Wat is hacken?

Hacken wordt gedefinieerd als het ongewenst indringen van een computer en zonder toestemming bekijken, wijzigen en delen van de gegevens op deze computer. Hacken wordt meestal geassocieerd als illegale bezigheid, maar er zijn ook professionele hackers die juist problemen oplossen. Met de kennis van deze professionele hackers worden verbeteringen in informatiesystemen doorgevoerd, waardoor het systeem uit handen blijft van kwaadaardige hackers.

Hoe weet ik of mijn Facebook- of Twitteraccount gehackt is?

Als je e-mailadres gehackt is, dan stuur je ongewenste e-mails naar verschillende personen in je contactenlijst. Zo werkt het ook met Facebook en Twitter. Als je Facebookaccount gehackt is, dan kan het zijn dat de hackers onder jouw naam links naar vrienden sturen, pagina's gaan 'liken' en spam op je pagina plaatsen. Twittergebruikers kunnen een hack ook herkennen aan ongewenste berichten die vanaf hun account verstuurd worden.
Als je vermoedt dat je Facebookaccount gehackt is, ga dan naar http://www.facebook.com/hacked. De Roadblockfunctie van Facebook verifieert nu de identiteit van je Facebookaccount en zorgt dat je profiel beter wordt beveiligd. Als je denkt dat je Twitteraccount gehackt is, ga dan naar https://support.twitter.com/forms/hacked.

Wat te doen als je Facebook- of Twitteraccount is gehackt?

Als je Facebook- of Twitteraccount gehackt is, dan moet je enkele stappen ondernemen:
  • Allereerst moet je direct je wachtwoord veranderen. Kies niet een wachtwoord dat je al voor andere doeleinden op het internet gebruikt.
  • Meld vervolgens dat er misbruik van jouw account wordt gemaakt. Dat kan door op bovenstaande links te klikken.
  • Verwijder onbetrouwbare applicaties op je smartphone. Meestal krijgen deze applicaties ongewenst toegang tot andere apps, zoals bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Dit wil je zien te voorkomen. Louche apps zijn te herkennen aan reclame-icoontjes die bovenin het beeld van je smartphone verschijnen.
  • Verwijder alle spam die jij hebt geplaatst. Zo voorkom je dat vrienden erop klikken en dat jij zo weer opnieuw 'geïnfecteerd' kan worden.
  • Let er bij Facebook op dat je kijkt naar je interesses. Maak hier de ongewenste 'vind-ik-leuks' ongedaan.
  • Voer als laatste een complete scan uit van je computer. Gebruik hiervoor programma's als AVG, Norton, McAfee, Kaspersky of andere virusscanners. Op deze manier haal je alle schadelijke resten software van je computer af en voorkom je dat je opnieuw gehackt wordt.

Hoe kun je je wachtwoord veranderen op Facebook?

Om het wachtwoord te wijzigen van je Facebookaccount dien je onderstaande stappen te volgen:
  • Log in op je Facebookaccount.
  • Klik rechtsboven in beeld op het 'tandwielachtige' icoontje.
  • Klik op accountinstellingen.
  • Midden in het scherm staat nu een optie om je wachtwoord te bewerken.
  • Vul je huidige wachtwoord in, een nieuw wachtwoord in en ter bevestiging nogmaals je nieuwe wachtwoord.

Hoe kun je je wachtwoord veranderen op Twitter?

Om het wachtwoord te wijzigen van je Twitteraccount dien je onderstaande stappen te volgen:
  • Log in op je Twitteraccount.
  • Klik rechtsboven in beeld onder je accountnaam op settings of instellingen.
  • Aan de linkerkant van het scherm verschijnt er een menu. Klik op wachtwoord.

Hacken voorkomen

Hacken is nooit 100% te voorkomen, maar men kan wel adequate maatregelen nemen om het Twitter- of Facebookaccount goed te beveiligen. Hieronder staan enkele belangrijke punten die het hacken kunnen voorkomen.
  • Kies een moeilijk wachtwoord dat bestaat uit hoofdletters, kleine letters, cijfers, vraagtekens, uitroeptekens et cetera. Zorg dat het wachtwoord dat je kiest niet voor al je account op het internet hetzelfde is.
  • Sla je wachtwoord bij voorkeur niet digitaal op. Hackers kunnen toegang krijgen tot je computer en zo tot je documenten.
  • Klik nooit op reclame of spam die andere mensen op hun Facebook- of Twitteraccount hebben staan.
  • Installeer geen louche apps op je smartphone. Onbetrouwbare apps zijn te herkennen aan overwegend negatieve recensies.
  • Gebruik op zowel je computer als ook op smartphone een goede virusscanner. Deze virusscanner dient altijd actief te zijn en bij voorkeur een goede firewall te hebben.
  • Ga in het binnen- of buitenland alleen op betrouwbare computers. Betrouwbare computers zijn lastig te herkennen, maar een trage computer die impopulair is bij de rest van de klanten is meestal geen goede keus.
  • Pas op met zogenaamde phishingwebsites die om inloggegevens vragen. Controleer altijd het webadres voordat je het wachtwoord van je Facebook- of Twitteraccount invult. Zowel Facebook als Twitter werken met een beveiligde HTTPS-verbinding. Controleer dus ook altijd of het webadres van de site waar je je accountgegegevens in gaat vullen begint met https://.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat als je e-mailadres gehackt is?Het overkwam mij een paar dagen geleden. Ik zette ís morgens vroeg de computer aan en typte het wachtwoord in. De rode l…
Snapchat account gehackt? Zo kom je erachternieuws uitgelichtSnapchat account gehackt? Zo kom je erachterEind december 2013 maakte Snapchat bekend dat circa 4.6 miljoen Snapchat accounts gehackt zijn. Op Nieuwjaarsdag werd de…
Facebook-account gehackt of meekijker herkennen!Facebook-account gehackt of meekijker herkennen!Het overgrote deel van de bevolking maakt gebruik van Facebook om altijd sociaal op de hoogte te zijn. Je staat in conta…
Computer hacken, hoe doen ze dat?Computer hacken, hoe doen ze dat?Een computer hacken, wat is dat eigenlijk? In de volksmond heeft het de betekenis van een computer binnendringen, of het…
Wachtwoorden beherenWachtwoorden beherenWachtwoorden, wachtwoorden, wachtwoorden, overal op het internet moeten er accounts aangemaakt worden met wachtwoorden.…

Reageer op het artikel "Facebook of Twitter account gehackt, en nu?"

Reactie

Sabrina, 07-07-2015 15:54 #1
Hallo sinds vandaag is mijn account gehackt. Ik was in de morgen op mijn account en opeens stond er "log in om verder te gaan" maar ik was al ingelogd op mijn account. Toen ik probeerde om in te loggen stond er: "sorry maar dit email adres is niet gekoppeld aan het facebook account waar u probeert op in te loggen" ik vond dit nogal raar. Op school kreeg ik te horen van een vriendin dat er 2 foto's op mijn account stonden die ik er normaal nooit opzette. Het was een foto van een oudere vrouw en de omslagfoto is nu een foto van een hoop geld. Mensen vroegen mij zelf waarom ik de foto's erop heb gezet natuurlijk zei ik dat ik totaal niet wist hoe het gebeurd is.
En ik kan namelijk niet meer op mijn account komen want ze hebben het email adres veranderd en die kan ik niet zien en mijn vrienden op mijn gehackte account ook niet. Het account staat wel nog steeds onder mijn naam en dat wil ik niet want dadelijk plaatse ze er nog pikante foto's op of vieze filmpjes waardoor mensen denken dat ik het ben.
Ik heb mijn account ook al gerapporteerd maar ik heb nog niks gehoord en ik ben bang dat het account gewoon doorgaat wat ik niet wil! Kunnen jullie mij misschien helpen om mijn oude account terug te krijgen voordat het te laat is?

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 06-03-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!