InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Zimbra desktop, complete e-mail suite!

Zimbra desktop, complete e-mail suite!

Zimbra desktop, complete e-mail suite! Zimbra desktop suite is een emailprogramma waarmee meer kan dan enkel emailen. Een kalender, een takenlijst en een adresboek zijn ook aanwezig. Synchronisatie met verschillende soorten servers behoort tot de mogelijkheden. Het programma kan via de browser of het programma aangesproken worden. Zimbra desktop suite bevat uitgebreide mogelijkheden. Behalve mail zijn een kalender, een takenlijst en een adresboek zijn aanwezig. Het programma kan met verscheidene maildiensten overweg. Zimbra kan eveneens uitgebreid worden met Zimlets. Deze kunnen de mogelijkheden van het programma fel uitgebreid, den hierbij bijvoorbeeld aan social networking, RSS, Google maps, en zo voort. De interface kan geopend worden als een desktopprogramma of in de browser. De sterkte van het programma zit niet enkel in de vele mogelijkheden maar ook in het feit dat het draait op zowel Windows, Linux en op Mac. De desktop suite is gratis. Zimbra desktop kan gedownload worden op de website van Zimbra.

De opties die het programma te bieden heeft op een rijtje.

  • Mail;
  • Adres boek;
  • Kalender;
  • Takenlijst;
  • Briefcase;
  • Zimlets.

De verschillende maildiensten op een rij.

Als eerste optie is er natuurlijk mail. Daarbij bestaan verschillende accounttypes die tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Deze zijn:
  • Zimbra;
  • Gmail;
  • Yahoo!;
  • Microsoft exchange IMAP;
  • IMAP;
  • POP.
Aangezien het POP protocol ondersteund wordt wil dit zeggen dat Hotmail accounts ook te gebruiken zijn. De mail wordt overzichtelijk gesorteerd in de accountmappen. Er is ook een overzichtsmap waar alle mail van alle accounts weergegeven word.

De instellingen voor een Hotmail account

Gemakkelijk om weten is hoe de instellingen voor een Hotmail account moeten zijn. Deze zijn namelijk niet zo voor de hand liggen.
  • Acounttype: POP
  • Acountnaam: zelf te verzinnen
  • Uw volledige naam: naam
  • E-Mailadres: hotmailadres@hotmail.com
  • Gebruikersnaam: hotmailadres@hotmail.com
  • Server voor binnekomende e-mail: pop3.live.com
  • poort: 995
  • Beveiliging: SSL
  • SMTP-server: smtp.live.com
  • Poort: 587
  • Beveiliging SSL-codering uitgaande mail: uit
  • Verificatie gebruikersnaam en wachtwoord vereist voor verzenden van mail: aan
  • Gebruikersnaam: hotmailaders@hotmail.com
  • wachtwoord: het wachtwoord
  • Controle op berichten: zelf te kiezen maar meer als 5 minuten, anders zal de server foutmeldingen geven.

Er is een optie om berichten te verwijderen of te laten staan op de server. De berichten laten staan op de server heeft het voordeel dat de mails vanop het internet ook nog bekeken kunnen worden.

De instellingen voor een Zimbra account.

Dit is handig indien je internetprovider Zimbra gebruikt als server. Bij het Belgische Telenet is dit het geval dus ik zal deze instellingen gebruiken.
  • Acountnaam: Telenet
  • E-mailadres: mailadres@telenet.be
  • Wachtwoprd: het wachtwoord
  • Server voor binnenkomnde mail: mail.telenet.be
  • Beveiliging: SSL
  • Synchronisatieinstellingen: zelf te kiezen.
Bij een Zimbra account blijft de mail op de server staan. Indien een bericht gewist wordt, dan gebeurt dit tevens op de server.

De andere diensten.

De andere diensten spreken voor zich. Bij Gmail kan gekozen worden om al dan niet de kalenders en contactpersonen te synchroniseren. Let op, bij Gmail dient IMAP toegang aan te staan via de accountinstellingen.

Adresboek.

Een mailprogramma zou niks waard zijn zonder adres boek. Onder de functionaliteiten zijn onder meer mailadres, telefoonnummer, adres, verjaardag, website, een vak andere en een vak voor notities voorzien. Van de telefoonnummers, mailadressen, adressen en url's kunnen meerdere exemplaren ingevoegd worden. Om een gezicht te kleven bij een contact kan een foto toegevoegd worden.

Zimbra Kalender.

De kalender kan gesynchroniseerd worden met verscheidene diensten die dit aanbieden, bijvoorbeeld Gmail. Er is ook de mogelijkheid om meerdere kalenders aan te maken en deze te delen met andere gebruikers die een mailacount met kalenderfunctie ondersteunen. De werking van de kalender spreekt voor zich. Kalenderevenementen kunnen herhaald worden, er is ook een herinneringsfunctie.

Zimbra takenlijst.

Op een takenlijst worden taken gezet die nog voltooid moeten worden. Er kan een titel, omschrijving, Locatie, datum en percentage van afwerking meegegeven worden. Bijlagen toevoegen behoort ook tot de mogelijkheiden.

Zimlets.

Zimlets zijn een soort widgets voor Zimbra. Ze laten toe extra functionaliteiten toe te voegen aan het programma. Een voorbeeld is de social Zimlet. Deze laat toe Twitter en Facebook te integreren in de software. Het installeren is eenvoudig. Ga naar de Zimlet folder deze staat standaard onder mijn documenten, tenzij bij de installatie een andere map werd opgegeven. Download de Zimlet en plaats deze in de /zdesktop/zimlet folder. Sluit het programma af en herstart de dienst.
© 2010 - 2019 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Groove Virtual Office: filesharing en onlineGroove Virtual Office: filesharing en onlineMet de overname van Groove Networks heeft ook Microsoft een belangrijke verdere stap gezet in de online kantoorsuites. V…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Een verzonden email terughalen: zo werkt hetEen verzonden email terughalen: zo werkt hetIedereen kent het wel: je hebt net een email verstuurd en ontdekt ineens een stomme spelfout, je komt erachter dat je de…
Bronnen en referenties
  • http://www.zimbra.com

Reageer op het artikel "Zimbra desktop, complete e-mail suite!"

Reacties

Deckers Tania, 03-10-2016 08:09 #3
Ik ben op zoek als ik een email opmaak om te versturen waar ergens de leesbevestiging is.
Dit is voor sommige emails wel heel belangrijk. Graag een reactie.
Mvg,
Tania D.

Ingrid V/d Velde, 07-10-2015 17:15 #2
Mijn leesvenster van mijn email is heel klein aan de rechtse kant.
Weet niet precies om dit weer in originele staat terug te krijgen.
Heeft altijd bij open email de leesvenster aan de rechtse kant gezet.
Met vriendelijke groet
I v/d Velde

Roel Snijder, 25-06-2012 20:32 #1
Ik zit in het buitenland en kan wel mail ontvangen, maar gen mail versturen.
Kunt u mij zeggen wat ik moet instellen bij uitgaande server?
Alvast Reactie infoteur, 26-06-2012
U zal de mailserver van uw provider moeten ingeven. Indien u via mobiel surft kunt u deze meestal via de website van de provider vinden.

Infoteur: Waxje
Gepubliceerd: 02-06-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 3
Schrijf mee!