InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Cinema 4D, wat kun je ermee doen?

Cinema 4D, wat kun je ermee doen?

Cinema 4D, wat kun je ermee doen? Cinema 4D is een softwareprogramma van het Duitste bedrijf Maxon. Met de softwarepakketten van Cinema 4D kunnen ontwerpers beelden maken en laten bewegen, 4D animaties en graphics ontwerpen die geschikt zijn voor bijvoorbeeld films en voor de game-industrie. Het programma is ook geschikt om gewone tekenfilms te maken, en menselijke figuren. Cinema 4D is afgeleid van de drie ruimtelijke dimensies, hoogte, breedte en diepte. De vierde dimensie is de dimensie van tijd. Het programma werd ontwikkeld nadat Christian en Philip Losch in 1990 een wedstrijd van het tijdschrift Kickstart wonnen. Ze wonnen de wedstrijd met hun raytracer. Daarna ontwikkelden zij het volledige programma Cinema 4D.

Cinema 4D, software, hoe werkt het?

Met Cinema 4D kunnen beelden zo bewerkt worden dat ze van alle kanten bekeken en geanimeerd kunnen worden. Met Cinema 4D worden veelal 3D computer graphics en 3D computeranimaties gemaakt. Het is een vakkundig softwarepakket wat toch als gebruiksvriendelijk omschreven wordt. Het is verkrijgbaar voor Windows en voor de Mac. Films die met behulp van Cinema 4D gemaakt werden zijn:
  • Ice Age
  • Monster House
  • Spongebob
  • Polar Express
  • Open Season
  • Southparc

Animatie software

Er zijn verschillende soorten software op de markt waarmee beelden professioneel in 3D gezet kunnen worden. Ook bekend zijn 3D Studio Max, Maya, XSI, Lightwave en Blender 3D. Cinema 4D is zeer populair, ook in de filmindustrie.

Modules Cinema 4D

Cinema 4D heeft vele opties en mogelijkheden. Het standaard softwareprogramma kunt u uitbreiden met zogenaamde modules. De modules kunt u apart aanschaffen, bijvoorbeeld als u figuren met vacht maakt of als het object natuurlijke simulaties nodig heeft. Bijvoorbeeld:
  • Advanced Render 3.0
  • BodyPaint 3D
  • MoGraph
  • MOCCA 3 (Character Animation)
  • HAIR (haarsimulaties en vachtsimulaties)
  • Thinking Particles (deeltjeseffecten)
  • Dynamics (natuurkundige simulaties)
  • NET Render
  • Sketch and Toon (cartoon-rendering of technische rendering)
  • Pyrocluster (effecten zoals rook en vuur)

Cinema 4D, mogelijkheden

Met Cinema 4D maak je vooral animaties en 3D objecten. Je begint bijvoorbeeld met het maken van een tekening of schets, je kunt ook meteen beginnen met modelleren. Je kunt modelleren, texturen, renderen… Met Pyrocluster is het mogelijk om zeer natuurgetrouw rook, stoom en vuur en dergelijke verschijnselen te maken.

3D Beeld maken

De basisvorm wordt met behulp van het programma steeds verder uitgewerkt tot een driedimensionaal object, wat je van alle kanten kunt bekijken door het te draaien. De 4e dimensie, de dimensie van tijd komt tot uitdrukking in onder andere werken met frames, zodat er een bewegend beeld ontstaat. Met Cinema 4D kun je dus beelden driedimensionaal uitvoeren en laten bewegen. Het is een zeer professioneel 3D softwareprogramma waarmee je animatiefilms kunt maken of stilstaande driedimensionale afbeeldingen. Het is geliefd bij game-designers, filmmakers, ontwerpers en kunstenaars. De kwaliteit van de beelden is uitstekend en de mogelijkheden zijn indrukwekkend.

Cinema 4D, gebruiksvriendelijk

Het is niet moeilijk om met Cinema 4D te werken. Lessen volgen is niet nodig maar als je daar wel voor kiest is het wel handig. Door te experimenteren en regelmatig wat te lezen over het programma, kun je met de software werken door regelmatig te oefenen.
Gerelateerde artikelen
Films, muziek en games downloadenFilms, muziek en games downloadenOver de hele wereld downloaden mensen hun muziek, films en games. Het downloaden van films en games word als illegaal be…
Playstation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvPlaystation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvVanaf 14 november 2014 is de PlayStation TV te koop in de winkels. Met dit handige apparaat kun je alle compatibele game…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Wikipedia
  • Desingxpress

Reageer op het artikel "Cinema 4D, wat kun je ermee doen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!