InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > FreeCommander als verkenner

FreeCommander als verkenner

FreeCommander als verkenner FreeCommander is een oude bekende die werkt als nieuw op de pc. De wat meer ervaren computergebruiker is niet altijd zo tevreden met Windows Verkenner. Windows Verkenner is namelijk niet altijd even stabiel en niet erg snel. Het beheer van de bestanden gaat dan een stuk beter met FreeCommander en Freecommander is ook nog eens gratis te downloaden.

Windows Verkenner of FreeCommander?

FreeCommander is een goede vervanger van Windows Verkenner. Dat mag ook niet verbazen, want dit programma biedt veel meer mogelijkheden dan de Verkenner. Oorspronkelijk is Windows Verkenner dan ook alleen bedoeld en geschikt voor het kopiëren, verplaatsen en/of verwijderen van bestanden. En dus niet het beheren van uw bestanden, iets waarin Free Commander juist wel zo goed is. Wie veel bestanden op zijn pc heeft staan, zal merken dat dit archief na enige tijd een doolhof wordt wanneer een goed beheer ontbreekt. Wat is ook al weer wat, waar is wat te vinden en waarom wijkt het ene bestand af van het andere?

FreeCommander

Free Commander is goed in bestandsbeheer, daar is het voor gemaakt. Deze freeware voor persoonlijk gebruik heeft allerlei functies in zich van het welbekende Norton Commander. Ook de klassieke twee vensters doen aan Norton Commander denken, waardoor aangepaste bestanden en mappen gemakkelijk kunnen worden vergeleken. Archieven in- en uitpakken, zoals de zip’s, rar’s en cab’s, is een fluitje van een cent. FreeCommander heeft niet voor niets al vele prijzen gewonnen. FreeCommander laat zich zeer gemakkelijk gebruiken met sneltoetsen die u zelf kunt instellen. Met één druk op de knop verschijnt de grootte van een directory en de inhoud van een map.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Functionaliteiten van FreeCommander, wat kunt u er allemaal mee

Deze software kan veel. De functionaliteiten van Free Commander op een rijtje zijn:
  • Het programma geeft dubbele overzichtelijke vensters met het totaalbeeld.
  • Het heeft een ingebouwde bestandsviewer voor bestanden in hex, binary, tekst of afbeeldingsformaat.
  • Idem voor de gecomprimeerde bestanden.
  • Het heeft compressie mogelijkheden waardoor bestanden eenvoudig kunnen worden opgeslagen maar ook eenvoudig kunnen worden verzonden.
  • U kunt zo kopiëren, verplaatsen, herbenoemen en deleten. Een volledig beheer van de bestanden is dus mogelijk.
  • Het geeft eenvoudig toegang tot systeemmappen, control panel, desktop en start menu.
  • Het maakt het splitsen van bestanden mogelijk.
  • Het vergelijkt en/of synchroniseert de mappen. Zo is in één oogopslag duidelijk of bestanden zijn veranderd en zijn ze eenvoudig up-to-date te houden.
  • Het maakt en vergelijkt de MD5 checksums zodat direct kan worden gecontroleerd of het bestand compleet is.
  • Het bewerkt de datum en bestandsattributen,
  • Het zoekt snel in alle bestanden, ook de gecomprimeerde bestanden.
  • Het heeft bepaalde filters voor de weergave van bestanden.
  • Het heeft een eenvoudige klassieke DOS opdracht regel.

Veel meer dan de gewone verkenner die in de versies van Microsoft Windows zit.

Systeemvereisten pc voor de eindinstallatie van Freecommander

Freecommander draait op alle versies van Windows vanaf Windows ’98 en dat zijn er inmiddels een boel. De software is nog geen 9 Mb groot. Het programma vereist geen installatie in het register en kan dus ook draaien vanaf cd of een usb-geheugenstick. FreeCommander is in meerdere talen te krijgen. Er is sinds januari 2019 een nieuwe versie uit, FreeCommander XE 2019 790a.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik mijn oude computer sneller maken met ReadyBoost?Wil je je oude computer sneller maken? De eerste stap die veel mensen zetten is om de computer op te schonen. Maar ook n…
Microsoft Outlook – meer dan alleen email!Microsoft Outlook – meer dan alleen email!Veel particulieren en bedrijven werken met Windows en gebruiken Microsoft Office. Dit onder andere voor email beheer dat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "FreeCommander als verkenner"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-06-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Virtuele pc
Schrijf mee!