InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Geen CD-speler op je computer? Gebruik Virtual Clonedrive!

Geen CD-speler op je computer? Gebruik Virtual Clonedrive!

Geen CD-speler op je computer? Gebruik Virtual Clonedrive! Moderne computers hebben niet altijd meer een CD- of DVD-station. Dat geldt zeker voor Windows-tablets, netbooks of ultrabooks. Dat kan lastig zijn als je toch een CD of DVD wil gebruiken. Om toch een CD of DVD te kunnen lezen, heb je een extern CD/DVD-station nodig, maar je kunt ook gebruik maken van Virtual Clonedrive.

Mooi en klein

De computer, zoals we die hebben leren kennen, is van uiterlijk en formaat gewijzigd. Zeker, de gewone desktop-computers bestaan nog steeds. Daarnaast is echter een hele nieuwe trend zichtbaar geworden: de handzame, draagbare computer. Je ziet steeds meer mensen met een tablet-PC of met een superdunne netbook of ultrabook. Dit soort apparaten is niet alleen erg mooi, maar ook klein en dus gemakkelijk mee te nemen. Hier zijn wel wat concessies voor nodig geweest.

De concessies

Om een computer klein en handzaam te maken, moesten er zoveel mogelijk overbodige en ruimtevretende zaken af. Het aantal aansluitmogelijkheden op een tablet of ultrabook is beperkt. Bovendien ontbreekt heel vaak de CD/DVD-speler. Dat is begrijpelijk, steeds meer installaties van software worden via internet geregeld. Bij nieuwe software is in veel gevallen geen CD of DVD meer te vinden.

Nadelen

Het ontbreken van een CD of DVD bij nieuwe software heeft zo zijn nadelen. Wat doe je, als je de software nogmaals wilt installeren, omdat je de computer helemaal opnieuw hebt ingericht? In veel gevallen voelt het veiliger om ook in je eigen huis een hardcopy-exemplaar van je software te hebben liggen.

Een virtueel CD/DVD-station met Virtual Clonedrive

Virtual ClonedriveVirtual Clonedrive
Het programma Virtual Clonedrive regels een virtueel CD/DVD-station. Het programma leest ISO-bestanden alsof het cd’s of dvd’s zijn, en laat de computer ‘denken’, dat het om een echt fysiek dvd- of cd-station gaat. Ook een handige optie, als je allerlei ISO-bestanden op een server hebt staan, en je wilt deze via een netwerkverbinding op je eigen computer activeren.

Installeren

Virtual Clonedrive is een programma van Slysoft, en van de site www.slysoft.com te downloaden. Laat je niet van de wijs brengen, op deze site worden diverse programma’s aangeboden, waarvoor je een registratiesleutel moet kopen. Dat is voor Virtual Clonedrive, het onderste item in het lijstje, niet nodig. Het programma installeert zich erg eenvoudig. Simpelweg aangeven in welke map het moet worden geïnstalleerd, met welke bestandsextensies het moet worden geassocieerd en op welke plekken een snelkoppeling moet worden geplaatst. Het is een opluchting, dat er niet allerlei hinderlijke vinkjes uitgezet hoeven te worden, hoewel zoiets altijd een punt van aandacht blijft. De makers van het programma hebben gekozen voor een icoon met een schaap erin. Dat valt in ieder geval op.

Verkenner

Je kunt tot 15 virtuele drives mountenJe kunt tot 15 virtuele drives mounten
Virtual Clonedrive is in ‘deze computer’ of in Windows verkenner met het schaap-icoon terug te vinden. Als je hier met de rechtermuisknop op klikt, dan kun je de schijf ‘mounten’, ofwel: toewijzen. Vervolgens wordt een venster geopend, waarin je het ISO-bestand kunt opzoeken, dat je aan deze virtuele drive gekoppeld wilt hebben. Omgekeerd kan ook: klik je op ‘unmouten’, dan wordt deze koppeling weer verbroken. In de praktijk is het niet altijd nodig, maar je kunt meerdere virtuele drives activeren, tot in totaal 15 stuks.

Mooi, compact en …

Virtual Clonedrive is een functioneel programma, eenvoudig van opzet, maar daardoor ook erg duidelijk en overzichtelijk. Het programma doet wat het moet doen, en niet meer dan dat. Bovendien, het programma is freeware. Dat houdt in, dat het programma helemaal gratis te gebruiken is.
© 2014 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Ga met VMware virtueel via je usb-stickGa met VMware virtueel via je usb-stickEr zijn een paar software pakketten, die virtualisatie mogelijk maken. Enkele zeer bekende zijn de Virtual PC versies va…
Virtual Spinning, op een leuke manier calorieën verbrandenVirtual Spinning, op een leuke manier calorieën verbrandenVirtual spinning is een nieuwe en unieke sensatie op sportgebied. Door te kijken naar een groot videoscherm, waant u zic…
Gratis muziek mixen met Vitual DJGratis muziek mixen op de computer? Met het gratis programma 'Virtual DJ' is dat mogelijk. Handig voor beginnende DJ's,…
Wat zijn ISO bestanden? En hoe open ik ISO bestanden?Wat zijn ISO bestanden? En hoe open ik ISO bestanden?Bijna iedereen download wel eens een bestand. Sommige bestanden hebben een bekende extensie zoals: .avi, .jpeg of .exe.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: https://www.elby.ch/nl/products/vcd.html
  • Computer!totaal, 06 2014: Virtueel CD/DVD-station
  • www.slysoft.com

Reageer op het artikel "Geen CD-speler op je computer? Gebruik Virtual Clonedrive!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 18-09-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!