InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Schilder mee met Artweaver

Schilder mee met Artweaver

Schilder mee met Artweaver Wie van schilderen houdt via zijn computer, kiest dikwijls voor Artweaver. Artweaver is dan ook een erg mooi schilderprogramma voor op de computer. Met Artweaver kunt u ook eenvoudige tekeningen maken. Artweaver is gratis en u kunt lekker creatief aan de slag. Er zijn allerlei penselen en andere attributen in de programmatuur ingebouwd. Artweaver is een goede tegenhanger van Corel Painter die niet gratis is.

Een schilderprogramma voor de pc

Schilderen doen we al lang niet meer alleen met echte verf op het canvas. De verf, het doek en de penselen maken van het schilderen een ontspannende ervaring en vooral ook de ontdekkingstocht naar de vele mogelijkheden om er iets moois van te maken. De ene persoon begint direct met zijn schilderij, de ander maakt eerst een schets en weer een ander vindt dit maar niks en kiest voor de pc. Want ja, ook met uw computer kunt u mooie schilderijen samenstellen. Bekijk zo de compositie en de kleuren, en schilder het daarna alsnog na op een schildersdoek. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. Voor de pc is Artweaver een mooie oplossing om uw creativiteit ten toon te spreiden of wordt het toch het programma Corel Painter?

Painter of Artweaver?

Waarschijnlijk is uw oog wel eens gevallen op Corel Painter. Een mooi professioneel schilder programma, maar best prijzig. Corel Panter kost enkele honderden euro’s. Het programma Artweaver daarentegen is gratis en kan veel. Artweaver kan zich gemakkelijk meten met betaalde concurrenten.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Artweaver

Als u na installatie van de software het programma Artweaver opent, krijgt u een begin scherm met meerdere deel vensters. Daar kunt u allereerst kiezen met welk teken en schilder materiaal u wilt werken. Met de knop Brush kunt u kiezen uit allerlei materialen, zoals:
  • Een waaier aan penselen;
  • Potloden;
  • Viltstiften;
  • Houtskool;
  • Krijt.

Brush

De materiaalkeuze kunt u verder verfijnen door ook de dikte van de brush aan te geven. Elke brush krijgt zo zijn eigen instellingen mee. Onder meer het dekkende vermogen ofwel Opacity, de hoek ten opzichte van het canvas. De kwasten kunnen realistisch worden fijn gesteld, zodat u zich bijna een schilder waant.

Tekenbalk Artweaver

De tekenbalk en tekenopties lijken veel op die van het programma Paint van Windows. U vindt ze bij de de bureau accessoires. Met een drukgevoelige tekenpen kunt u vervolgens zeer waarheidsgetrouw tekenen.

Papiermenu

Via de gereedschapsbalk kunt u naar het papier menu, waar u uw keuze voor het soort canvas kunt maken. Zelfs de helderheid en dikte van dit canvas kan worden ingesteld.

Layers

In het filtermenu hebt u voldoende keuze uit uiteenlopende effecten. Van vervorming tot het toevoegen van een wolkendek. Door het lagenbeheer en de geschiedenis is het zeer eenvoudig om eventuele foutjes snel te herstellen.

Formats

Artweaver kan de meest voorkomende grafische formaten aan, zoals de TIFF, TGA, JPEG, GIF, BMP, PNG. Buitengewoon handig is de mogelijkheid, om de afbeeldingen te exporteren naar het pdf format. Daarmee is het licht en gemakkelijk als pdf bestand elektronisch verzendklaar.

Driedimensionaal

Met de aangeboden hulplijnen, perspectief lijnen en rasters kunt u mooie driedimensionale afbeeldingen maken.

Systeem vereisten pc voor Artweaver

Het programma is geschikt onder Windows en is ruim 8 Mb groot. Artweaver biedt ook ondersteuning voor een Pen Tablet. Bovendien kunt u nog allerlei plug-ins toevoegen, waardoor de mogelijkheden van Artweaver alleen maar verder toenemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Schilder inschakelen is voor een betere kwaliteitSchilder inschakelen is voor een betere kwaliteitTen onrechte wordt vaak gedacht dat iedereen zelf zijn huis goed kan schilderen, het is echter wel een vak apart. Iedere…
Huis zelf schilderen bespaart geldHet laten schilderen van uw huis kan u duizenden euro’s kosten. U kunt de klus zelf voor uw rekening nemen, maar weet wa…
Een lineaire vergelijking opstellenEen lineaire vergelijking opstellenLineaire vergelijkingen (ook lineaire formules genoemd) worden vaak toegepast om (lineaire) verbanden tussen verschillen…
Digitale notities met WordPerfect Lightning en 200 MB extraDigitale notities met WordPerfect Lightning en 200 MB extraNiet alleen is WordPerfect terug, maar ook WordPerfect Lightning. Corel timmert met deze online service duidelijk weer a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schilder mee met Artweaver"

Reacties

Gerard Koopmans, 16-07-2009 11:35 #3
Bij het zoeken op Google kom ik mijn vraag dd. 21.5.2009 tegen over Artweaver en aansluitend daarop het antwoord van Zeemeeuw. Hartelijk dank Zeemeeuw en excuus dat ik eerst nu reageer. Puur toeval dat ik mijn eigen naam en van mijn zoon (bosbouw) tegenkom. Ik zal zeker gaan kijken op de door u genoemde site. Nogmaals dank voor uw tip. Hartelijke groeten. Gerard Koopmans Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste Gerard Koopmans,
Graag gedaan, en bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Koopmans, 21-05-2009 10:43 #2
Ik ben aan de slag gegaan met ArtWeaver, maar ik kom niet uit de m.i. beperkte gebruiksaanwijzijng. Waar kan ik een goed te gebruiken werkwijze vinden, liefst in het Nederlands. Reactie infoteur, 21-05-2009
Beste Gerard Koopmans,
Kijkt u ook eens naar: http://www.artweaver.de/index.php?en_version

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ritepetiet (infoteur), 04-01-2009 00:21 #1
Leuke, zinvolle tip, maar van welke website download ik het programma: "Artweaver"? Reactie infoteur, 04-01-2009
Beste Ritepiet,
Zie bijvoorbeeld: http://www.artweaver.de/index.php?downloads_de

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Open source software
Reacties: 3
Schrijf mee!