InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Alternatieven voor Picasa foto's bewerken (gratis)

Alternatieven voor Picasa foto's bewerken (gratis)

Alternatieven voor Picasa foto's bewerken (gratis) Met Picasa foto's kun je bewerken en bekijken. Google Picasa en het webalbum zijn gratis en al vaak onderscheiden. Picasa gaat Google Photo heten. Op de Nederlandse versie Google Foto's kun je al je foto's opslaan. Het is een Google-tool waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. Picasa is er nu ook voor de Mac OSX . Probeer Picasa 3.9 voor Windows XP/Vista/7/Windows 8/Windows 8.1/ Windows 10 en geniet van de vele mogelijkheden om foto's te bewerken. Maar Picasa houdt ermee op en gelukkig zijn er een aantal goede alternatieven. Maak zo van elke foto een klasse foto van hoge kwaliteit. Vooral ook je online foto's. Picasa 4 komt eraan.

Google Picasa, wat kun je ermee?

Google Picasa is een veelvraat en biedt veel mogelijkheden. Het programma organiseert als een foto-organizer, vindt de gevraagde eenvoudig foto's terug. Je bewerkt ze vervolgens, bekijkt ze in de fotoviewer en print je afbeeldingen en foto's met het grootste gemak uit of slaat ze op op een usb of een andere opslag. Picasa organiseert je afbeeldingen automatisch op datum, zodra je de pc opstart. Als je het toch anders ingedeeld wilt hebben, sleep je betreffende afbeelding naar een andere map of locatie en wordt het op die manier voor je opgeslagen. Je kunt de foto desgewenst ook een andere naam geven. Een fotoalbum is zo gemaakt en de foto’s zijn eenvoudig te labelen. Het vinden van een afbeelding en het bewerken van een foto is nu een fluitje van een cent geworden.

Picasa, het bewerken van foto's, bijsnijden van foto's

Vele bewerkingen zijn mogelijk. Je kunt de afbeeldingen voorzien van grafische effecten, de foto bijsnijden, rode ogen verwijderen, de foto recht maken, omschrijvingen aan de afbeelding toevoegen of totaal andere kleuren aanbrengen. Oude kleuren, nieuwe kleuren, korrels, bij mijn weten zijn er geen beperkingen. Gebruik de knop ‘ basisbewerkingen’ om gemakkelijk je foto’s bij te snijden en de bekende rode ogen van het flitslicht te verwijderen. Meer of minder contrast of kleuren bewerken, het kan allemaal via de basisbewerking.

Een titel bij een foto plaatsen

Nieuw is dat je bij je afbeeldingen titels kunt maken, zoals in de krant. Google Picasa voegt de titels echt aan je afbeelding toe, wat als voordeel heeft dat bij gebruik of plaatsing elders, zoals op een leuke website, de titels automatisch meegaan. Wel heb je dan nog steeds de mogelijkheid om te kiezen of je deze titels al of niet wil weergeven. Inzoomen en verder oppimpen, retoucheren en verfraaien van een afbeelding, het behoort zeker tot de mogelijkheden. Kies voor warmere kleuren, meer diepte, een focus of juist meer schaduw.

Picasa versie 3.9

Picasa 3.9 is uit. Deze nieuwe versie heeft er nog enkele leuke en handige functies bij gekregen. Retoucheren is mogelijk en rode ogen verdwijnen nu bijna automatisch. Je kunt teksten in een foto aanbrengen en een fotocollage maken, om als achtergrond te dienen op je eigen bureaublad. Leuk toch!

Picasa ook voor de Mac

Picasa bestaat natuurlijk ook voor de MAC. Met een druk op de knop zet je een foto album bovendien zo op je online Picasa ruimte.

Alternatieven voor Picasa

Google heeft als alternatief Google Foto's, een app. Enkele alternatieven zijn:
  • Gimp;
  • Photofiltre;
  • Paint.Net;
  • IrfanView;
  • FastStone;
  • RawTherapee;
  • Photoplus;
  • Photoscape.

Slot

Picasa voldoet prima, probeer het gewoon eens. Het is gratis, eenvoudig en het programma doet wat je wilt. Dit fotoprogramma is zeer breed toepasbaar op foto's en andere afbeeldingen. Het is al vele jaren de topper op dit gebied en is ook toepasbaar op de meest recente versies van Windows (Windows 10). Maar helaas, vanaf mei 2017 zal er geen update meer zijn (Picasa is wel nog te gebruiken hoor), dus is het geweldig dat er een groot aantal goede alternatieven zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis software voor uw PCInvesteren in softwarepakketten vertegenwoordigt in de meeste gevallen nog altijd een hoog percentage van de totale kost…
Online foto’s bewerken: aanradersJe hoeft tegenwoordig allang niet meer dure programma’s aan te schaffen om je foto’s te kunnen bewerken. Want programma’…
Gimp, open source beeldbewerking Linux (fotoshoppen)Gimp, open source beeldbewerking Linux (fotoshoppen)Wie foto's wil bewerken kan voor een duur fotoshop programma kiezen of gewoon voor Gimp. Gimp is de meest volwassen grat…
De betekenis van google.org en google.comDe betekenis van google.org en google.comDe meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en va…
Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google komt wederom met een nieuwe dienst. Google Buzz is de nieuwe telg van de Google familie, het wordt een uitbreidin…

Reageer op het artikel "Alternatieven voor Picasa foto's bewerken (gratis)"

Reactie

E. Stobbe, 02-04-2011 17:26 #1
Met picasa, het programma wat ik al jaren gebruik, werkt ineens niet meer zoals ik gewend was. Ik kan ineens gee foto's meer importeren vanaf mijn geheugenkaart. Wat doe ik verkeerd? Reactie infoteur, 03-04-2011
Beste E. Stobbe,
Op den duur kan wat sleet op een programma komen of doet die het minder goed door het updaten van Windows. Kies daarom voor een update van Picasa of een nieuwe installatie van dit programma.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Google-tools
Reacties: 1
Schrijf mee!