InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gestolen laptop met software opsporen

Gestolen laptop met software opsporen

Gestolen laptop met software opsporen Een gestolen laptop kan tegenwoordig gevonden worden als er bepaalde software op staat. Deze software spoort de gestolen laptop op en geeft aan waar hij zich bevindt. Bovendien worden alle belangrijke gegevens en bestanden van de gestolen laptop naar een beveiligde server op afstand gestuurd. Het terugvinden van een gestolen laptop kan dus wel.

Laptop gestolen en dan?

Het is tegenwoordig zo vaak in het nieuws: laptops worden gestolen, met daarop informatie die eigenlijk geheim moet blijven. Nu is natuurlijk niet iedereen rechter of advocaat, maar op de meeste laptops staat wel informatie die alleen voor eigen gebruik is. Nieuwe software kan er nu voor zorgen dat de gestolen laptop wordt gevonden en dat alles wat er op de mobiele computer staat gewist kan worden

Gestolen laptop: 40.000 euro schade

Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet de laptop zelf is, maar de informatie die erop staat die het apparaat waardevol maakt. Soms is er wel een waarde van 40.000 euro gemoeid met een gestolen laptop. Dat zit hem dan in bedrijfsinformatie, onderzoek, maar ook het feit dat mensen hun werk geruime tijd stil ligt of ze niet meer verder kunnen omdat ze de nodige informatie niet meer voorhanden hebben. Maar ook bijvoorbeeld studenten hebben een enorme strop als ze hun laptop kwijt zijn. Al hun onderzoek, aantekeningen of studiematerieel staat vaak op de computer.

Antidiefstal software

Om er voor te zorgen dat een laptop blijft waar hij is, namelijk bij de eigenaar is er tegenwoordig veel antidiefstal software. Het programma achterhaalt gegevens over de dief en zo kan de politie hem of haar hopelijk in de kraag vatten. Bovendien worden alle belangrijke gegevens en bestanden van de gestolen laptop naar een beveiligde server op afstand gestuurd, zodra de dief online gaat. De software brengt bovendien het gedrag op internet van de dief in kaart en daar is dan weer veel van af te leiden en zelfs wie de persoon in kwestie is. Ook geeft het aanwijzigingen over de locatie van de laptopdief.

LoJacks

Vanzelfsprekend zijn er pakketten in soorten en maten en ook in verschillende prijsklassen. De basissoftware kost rond de 40 euro. Met duurdere pakketten die werken met speciale insteekkaarten hebben ook een gps zender. Daardoor wordt de exacte plaats doorgestuurd waar de dief zich bevindt. Overigens is in veel duurdere laptops direct al een antidiefstal softwareprogramma ingebouwd. Intel heeft dat dan ingebouwd op de chips. Bovendien ondersteunt Intel de programma´s van Absolute Software. Zij zijn de belangrijkste aanbieders van antidiefstal software. Alleen werkt het systeem alleen maar als de eigenaar van de laptop ook een abonnement neemt op LoJacks for Laptops.

Locatie vinden waar de laptop zich bevindt

Met zo´n abonnement vindt LoJacks snel de locatie waar de gestolen laptop zich bevindt. Opmerkelijk is verder dat de machine kan worden afgesloten op afstand. Daarmee heeft de dief geen toegang tot de bestanden van de eigenaar. Bovendien wordt er ook een opsporingstraject ingezet door het bedrijf. Er wordt dan contact gezocht met de plaatselijke politie die de opdracht krijgt de dader op te sporen met behulp van de gegevens die zijn verstrekt. Op die manier zou in 75 procent van de gevallen de laptop terug te vinden zijn binnen Europa belooft het bedrijf. Wie in een land buiten de EU zit heeft minder kans op teruggave van het apparaat. De systemen werken daar minder goed dan in Europa en de medewerking van politie en justitie zou veel minder goed zijn. Wel kan ook dan het programma op afstand onbruikbaar worden gemaakt. Dit betekent dat als de dader iets op de laptop wil zetten hij dit tevergeefs doet. Alles wordt door het systeem namelijk steeds gewist.

Lenovo, Dell en Fujitsu

Lenovo, Dell en Fujitsu ondersteunen de antidiefstalprogramma´s van Intel en Absolute nu al. Het blokkeren op afstand kan ook als de laptop niet is opgestart in zijn besturingssysteem of als de laptop uitstaat, maar wel de stekker in het stopcontact zit. Wordt de laptop aangedreven door de accu, dan moet er in ieder geval verbinding zijn met het internet.

Adeona

Gratis is het systeem van Adeona, dat op alle besturingssystemen werkt. Deze software stuurt ook internetgegevens door na diefstal zoals het ip-adress en kan bestanden van de laptop naar een andere locatie sturen. Dit systeem heeft echter geen mogelijkheid voor verdere opsporing en technisch zou de dienst wat achterhaald zijn.
Gerelateerde artikelen
Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal, je hoort het steeds vaker. Maar kun je dan niets doen tegen autodiefstal? Het antwoord daarop is JA, allee…
Een design laptop aanschaffenEen design laptop aanschaffenEen laptop kopen kan een frustrerend proces zijn. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles…
Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptops hebben het grote voordeel dat ze zo praktisch in het gebruik zijn en makkelijk transporteerbaar. Tegelijk bestaa…
Bescherm uw laptop tegen diefstal!Wellicht één van de vervelendste situaties die u zich kunt bedenken. U komt na een dag hard werken thuis en u komt er ac…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Gestolen laptop met software opsporen"

Reacties

Jeroen, 01-02-2013 04:03 #3
Ik neem aan dat met die anti-diefstal chips een format die de dief niet voldoende is en nog steeds op te sporen is? En zijn die chips ook los verkrijgbaar?

Jimmy, 13-06-2012 03:14 #2
Mijn laptop is zojuist gestolen en ik heb inmiddels via dropbox het ip van de dader weten te achterhalen. Maar kan ik daar iets mee?

Ruiz, 27-03-2012 21:39 #1
Is er ook een mogelijkheid om een laptop op te sporen zonder dat er van deze software op staat. omdat een persoon er niet van af wist. Reactie infoteur, 28-03-2012
Nee die mogelijkheid is er helaas niet. Er moet wel iets op de laptop zijn dat hem kan traceren.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 3
Schrijf mee!