InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis GPS navigatie software downloaden

Gratis GPS navigatie software downloaden

Gratis GPS navigatie software downloaden Op je mobiele telefoon kun je gratis GPS software downloaden. Het gebruik er van is vaak eenvoudig. Met de gratis navigatie software beschik je over een set digitale kaarten op je mobiele telefoon. Afhankelijk van welk soort software je gebruikt kun je ook gesproken navigatie toepassen. Let hierbij wel op je internetabonnement. Sommige software toepassingen maken gebruik van een grote hoeveelheid dataverkeer.

Gratis GPS navigatie software

In dit artikel vind je een overzicht van de meest gebruikte gratis GPS software. Deze gratis navigatiesoftware is bedoeld voor het gebruik op een mobiele telefoon of een pocket pc. Deze software doet niet onder voor een volwaardig navigatiesysteem. De programma's zijn een goede gratis tegenhanger voor GPS software van bijvoorbeeld TomTom, Garmin, Mio en Navigon. Om de software te kunnen gebruiken moet de mobiele telefoon beschikken over een GPS. Bij sommige software maakt het type toestel uit. Bijvoorbeeld bij Google Maps Mobile.

De navigatiesoftware die wordt beschreven zijn achtereenvolgens:
  • We-Travel
  • Google Maps Mobile
  • amAze

We-Travel

We-Travel is ontstaan in België. Het is een initiatief dat is gestart om meer open source software toe te passen in GPS software. We-Travel is open source software dat te gebruiken is op mobiele telefoons. Het is ontwikkeld met behulp van OpenStreetMap.

Een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van We-Travel op je mobiele telefoon is dat je telefoon Java-applicaties kan draaien. Ook moet je telefoon een ingebouwde GPS of Bluetooth. Als je geen ingebouwde GPS hebt dan kun je met Bluetooth een externe GPS ontvanger koppelen. Als je geen GPS op je telefoon hebt dan kun je We-Travel nog steeds gebruiken, maar dan alleen als kaart.

De voordelen van We-Travel zijn:
  • open source
  • zonder GPS te gebruiken als digitale kaart

Google Maps Mobile

Google Maps is bekend van internet. Google heeft ook een versie ontwikkeld die is te gebruiken op een mobiele telefoon. Deze variant heet Google Maps Mobile, en is gratis te downloaden via Google. Het gebruik van deze toepassing vereist een internetverbinding omdat de kaarten via internet direct worden gedownload. Zo beschik je altijd over de meest actuele kaarten. Via de ingebouwde GPS in je telefoon verschijnt er een stip op de kaart. De stip geeft je huidige positie aan.

Als je Google Maps Mobile wilt gebruiken in de auto dan kun je met behulp van een Android toestel gesproken navigatie toepassen. Alleen de versie voor Android toestellen ondersteunt de gesproken navigatie. Je kunt met Google Maps Mobile bovendien via GPS de locatie van gebruikers delen (Google Latitude).

De voordelen van Google Maps Mobiel zijn:
  • routes voor wandelaars en automobilisten
  • geïntegreerde zoekresultaten
  • interactieve kaarten
  • locaties met andere gebruikers delen
  • optie voor satelietbeelden
  • gesproken navigatie met Android toestellen

amAze

AmAze is een navigatiesysteem voor op je mobiele telefoon. Amaze heeft onder meer de functionaliteiten TomTom. Deze software heeft meer functionaliteit. Je kunt ook luchtfoto's van de route zien. Het is niet een voorwaarde, maar wel verstandig om een flat-free internet abonnement te hebben. AmAze gebruik namelijk erg veel dataverkeer. Bij sommige abonnementen kan dit aardig in de kosten lopen. Je kunt amAze in het Nederlands gratis downloaden. Er zit geen restrictie op het gebruik.

Het zoeken van kaarten en locaties is gratis, echter het berekenen van een route kost geld. Evenals de gesproken navigatie. Wil je deze laatste twee functionaliteiten gebruiken dan moet je dus bij betalen.

De voordelen van amAze zijn:
  • gratis wegenkaarten en luchtfoto's
  • kaarten en foto's van Europa, Noord-Amerika, Australië
  • satelietbeelden
  • lokale weerberichten
  • in het Nederlands
  • gesproken navigatie op alle toestellen
© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.amazegps.com
  • www.google.nl
  • We-travel.biz

Reageer op het artikel "Gratis GPS navigatie software downloaden"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 12-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!