InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharming

Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharming

Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharming Identiteitsfraude vindt veel plaats. Ook in 2018 en 2019. We blijken te onvoorzichtig met onze identiteitsgegevens om te gaan en steeds meer internet criminelen proberen hiermee online hun voordeel te doen. Identiteitsfraude, phishing, spear phishing, farming, oplichting via het web, frauduleuze betaalverzoeken, het kan allemaal. Identiteitsfraude is kinderlijk eenvoudig geworden, maar je kunt het ook voorkomen. Stuur niet zomaar digitaal een kopie van je rijbewijs op. Doe dan ook aangifte van internetoplichting en ken je rechten.

Identiteitsfraude

Onder identiteitsfraude wordt verstaan het gebruik van frauduleus verkregen persoonlijke informatie. Dit om zo in andermans naam frauduleus toegang te krijgen tot vooral computersystemen, vormen van elektronische dienstverlening, bij het internetbankieren en met als doel je betaal- en creditcard rekeningen.

Phishing en pharming voorkomen, hoe doe je dat?

Bij identiteitsfraude denk je al gauw aan phishing van persoonlijke bankgegevens, internetoplichting en pharming. Bij phishing wordt je doorgeleid naar een identiek gelijkende website die frauduleus is. Bij pharming wordt je op internet misleid door omleiding naar een andere kwaadwillige server die niet gelijk hoeft te zijn aan de site die je zocht, maar wel op je gegevens uit is. Door een goede beveiliging en niet te onvoorzichtig surfen op internet kun je vele problemen voorkomen.

Spear phishing

Spear phishing is een op een specifiek persoon gerichte manier van phishing, geen algemene mail met een algemene tekst, maar eentje dat gericht is op het slachtoffer. Denk bijvoorbeeld aan een vreemde die je op Facebook een vriendschapsverzoek doet. Je zegt akkoord en vervolgens zal de dader proberen meer over je te weten te komen en je een linkje toesturen dat besmet is. Als je daarop klikt hengelt de dader je als slachtoffer naar binnen. Dit gaat samen met datingfraude, om producten te verkopen, of om je gegevens te stelen.

Dumpsterdiving

Via de telefoon probeert men ook nog wel eens aan je gegevens te komen. Veel eenvoudiger is het om iemand vuilniszakken, afval- en prullenbakken leeg te halen en daar relevante gegevens te achterhalen. Dumpsterdiving heet dat. Op 29 mei 2007 bijvoorbeeld ontdekte NOVA in een container vlak buiten de poort van het kantoor van het Kabinet der Koningin in Den Haag onder meer notities over geplande staatsbezoeken van de koningin tot 2010 en een agenda met bezoeken en bijeenkomsten die leden van de Koninklijke familie tot juli zullen afleggen. Het zat vol met aantekeningen, telefoonnummers, werkroosters, dossierlijsten, visitekaartjes en zo verder. Maar er zijn nog veel meer voorvallen bekend. Denk aan de pc van fraudeofficier Tonino in 2004, of usb sticks die worden verloren. Ook in 2018 werd van alles op straat gevonden en denk aan de grote lekken in websites, de grootschalig gestolen mails.

Fellowes papier vernietiging

In opdracht van Fellowes papier vernietiging is onderzocht of men inmiddels wat voorzichtiger is geworden. Het bedrijf liet onderzoek verrichten bij vijfhonderd huishoudens en tweehonderdvijftig bedrijven en overheidsinstellingen. In de bakken van Defensie vond men recente stukken, zoals een rapport naar aanleiding van een vliegtuig incident en een stuk over een vliegbasis. Verder ook stukken over de operationele inzetbaarheid van overheidsmateriaal, luchtkaarten en onderhoudsrapporten. Bij de gezinnen is het ook verschrikkelijk. Omstreeks één miljoen huishoudens zet vuilniszakken met vertrouwelijke informatie op straat. Dan kun je denken aan belastingformulieren, bankafschriften, beleggingsoverzichten en medische documenten.

De computer op slot en de voordeur open

Bijna 30 procent van alle vuilniszakken bevat informatie waarmee een oplichter identiteitsfraude zou kunnen plegen. De computer op slot en de voordeur open. Zo is de huidige situatie en dat is toch schrikbarend. Zeker nu bijna iedereen koopt via het net en internetbankiert. Hacken en dat soort zaken is niet eens nodig. Je snuffelt gewoon in iemands vuilnis. De fraude gevallen bij banken als ABN AMRO en de ING bank zullen zo alleen maar toenemen.

Postzegels aan de deur kopen

Tot slot nog het volgende. Iedereen die afgelopen weken kinderpostzegels heeft gekocht, loopt serieus risico om slachtoffer te worden van identiteitsfraude. Met de aan de deur verstrekte combinatie van naam, bankrekeningnummer, adres en handtekening, is misbruik namelijk een fluitje van een cent. "Je hebt niet veel hersencellen nodig om daarmee op kosten van het slachtoffer aankopen te doen", stelt Cees Schaap, directeur van fraude onderzoeksbureau SBV Forensics.

Marktplaats

Een andere vorm van internetoplichting verloopt via sites als Marktplaats, als je bijvoorbeeld niet geleverd krijgt wat is beloofd. Of het betaalverzoek om 1 cent over te maken. Je denkt dan met je app naar je eigen bankomgeving te gaan, maar gaat juist naar de website van de oplichters die direct inkijk hebben in je gegevens, betaalcodes en identificatiecodes.

Slot pas op voor identiteitsfraude, phishing en pharming

Internetoplichting is een veelkoppig monster. Probeer oplichting te voorkomen, maar als je toch slachtoffer wordt, neem dan de juiste stappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Internetbankieren en de gevarenInternetbankieren en de gevarenDe tijd dat consumenten huiverig waren om te internetbankieren is voorbij. Dat wil niet zeggen dat internetbankieren een…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensVoorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensPhishing, skimming, ransomware, keyloggers zijn manieren voor het stelen van uw persoonlijke bankgegevens en andere gege…
Veilig internetbankieren, hoe doe je dat?Veilig internetbankieren, hoe doe je dat?De bankzaken regelen via internet, internetbankieren, is vandaag de dag de belangrijkste manier voor het regelen van gel…

Reageer op het artikel "Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharming"

Reactie

Katrien, 31-10-2019 11:58 #1
Zeer verhelderend allemaal! Dank Reactie infoteur, 01-11-2019
Beste Katrien.
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Special: Phishing voorkomen
Reacties: 1
Schrijf mee!