Een snellere website dankzij een content delivery network
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een snelle internetverbinding. En we gebruiken het internet steeds vaker. Niets is dan vervelender dan moeten wachten op een trage website. En dat betekent vandaag de dag dat enkele seconden wachten al te lang is. Wil je succesvol zijn op internet dan is het zaak dat je website snel ingeladen kan worden. Een manier om daarbij te helpen is gebruik te gaan maken van Content Delivery Network.
Een website maken en beheren is tegenwoordig te doen door een groot aantal mensen. Je hoeft niet een afgestudeerde IT'er te zijn om actief op het internet te zijn. Vooral met kant en klare website systemen als Wordpress, Joomla, Drupal ben je met enkele acties al klaar. Je kunt nog wat configureren om een en ander naar je hand te zetten. Daarna kun je je bezig houden met de inhoud, ook vaak content genoemd. Dus de daadwerkelijke informatie op je website, waar je bezoekers voor komen. Bijvoorbeeld teksten, foto's of een webwinkel.
Het wereldwijde internet
Dan staat je website online en ben je in principe klaar. Maar wat als de snelheid van je website te wensen over laat? De snelheid van je website is van verschillende factoren afhankelijk. Uiteraard gang dat af van de partij waar de site gehost wordt en de techniek waarmee de website is gebouwd. Een andere factor is de afstand van je gebruiker tot je website. Het internet is één groot aan elkaar gekoppeld netwerk, waarbij je net zo gemakkelijk een site op een server in China bezoekt als eentje in Amsterdam. Al die sites kun je zonder meer bezoeken en hoe ver een webserver weg staat is volledig transparant.
Afstand maakt wel uit
Maar onder water, maakt het natuurlijk wel degelijk verschil. Hoe verder de website weg staat, hoe meer tussenstations er tussen de bezoeker en de website zitten. Dit aantal stapjes wordt ook wel het aantal hops genoemd. Hop is een Engels woord dat zoiets als 'sprongetje' betekent. En des te meer hops, des te langer zal het duren voordat een website geladen wordt. Eerst heb je al het aantal hops, om vanuit de bezoeker de website te bereiken. Vervolgens heb je diezelfde afstand ook weer voor alle informatie die vanuit de website naar de browser van de bezoeker gebracht moet worden.
Het belang van een snelle website
Als we zeggen dat het lang duurt dat een website geladen wordt, dan hebben we het over tijden die nog steeds kort lijken. Je moet dan niet denken aan een halve minuut of nog langer. Maar bijvoorbeeld enkele seconden. Dat lijkt al heel weinig, maar is in de praktijk eigenlijk al teveel voor een serieuze website. Vooral in deze tijd willen bezoekers snel aan de slag kunnen en zien wat ze zoeken. Een site die twee seconden moet laden is dan al te lang.
Een langzame website kost je bezoekers
Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd om te bepalen welk effect een tragere website heeft op de bezoekersaantallen en eventuele omzet. Op Google.com bracht een 500 milliseconde (halve seconde) tragere website een verlies van 20% verkeer. Op Yahoo.com was een vertraging van 400 milliseconde de reden dat een kleine 6% van de bezoekers de pagina verliet voordat deze volledig geladen was. Maar zelf heb je vast ook weleens ervaren dat een website, traag reageerde. Bij sommige mensen zal dat leiden tot het weg klikken van je site. Iets wat je eigenlijk altijd moet willen voorkomen.
De Google zoekresultaten
Nog een ander aspect zijn de zoekmachines, zoals Google en Bing. Zij bekijken je site en bepalen hoe hoog deze mag scoren in de zoekresultaten. Ook de snelheid waarmee je website reageert, speelt daarin een rol. Google zal een trage website lager scoren, omdat daarmee een bezoeker minder goed wordt bediend. Aangezien gevonden worden met Google voor de meeste sites van groot belang is, is dit ook een goede reden om een snelle website te willen hebben.
Is jouw site snel genoeg?
Waarschijnlijk bezoek je je eigen site regelmatig. Grote kans dat je al lang gewend bent aan de prestaties van je site. Je hebt dan misschien geen goed beeld van hoe een nieuwe bezoeker de site ervaart. Probeer daar dus zo neutraal mogelijk naar te kijken. Of vraag iemand anders wat ze ervan vinden. Ook is de kans groot dat er een aantal bestanden door de browser lokaal zijn opgeslagen (cache), waardoor de site op jouw systeem sneller aanvoelt dan voor een nieuwe bezoeker.
Afhankelijk van je doelgroep
Daarnaast is een belangrijke vraag wie je doelgroep is. Heb je een Nederlandstalige website, dan zal het grootste deel van je bezoek uit Nederland en België komen. De kans op een groot aantal hops is dan alweer kleiner. Maar heb je internationaal georiënteerde site, bijvoorbeeld een webwinkel, dan wordt dat heel anders. Je kunt dan zelf niet eenvoudig ontdekken, hoe snel je website presteert in ander landen. Je kunt er dus niet op vertrouwen dat het wel goed zal zijn, omdat jij dat zo ervaart.
Wat is een Content Delivery Network
Een Content Delivery Network (CDN) kan je helpen om je website te versnellen. Met een CDN wordt de snelheid van je website minder afhankelijk van de snelheid van je eigen webhoster. En bij een goede CDN zal je website over de hele wereld snel toegankelijk worden. Dit wordt gedaan doordat het CDN overal op de wereld servers heeft staan, waar grote delen van je website op gezet worden. Deze servers zijn vanzelfsprekend met een erg snelle verbinding aan het internet gekoppeld. Het effect is dat wanneer iemand je site bezoekt, de data juist van deze servers geleverd wordt.
Een CDN werkt transparant
Gebruik je een CDN, dan kun je je eigen site gewoon blijven hosten waar deze nu staat. Ook wanneer je wijzigingen doorvoert, hoef je dat alleen op je eigen originele website te doen. Wanneer het hele CDN-gebeuren eenmaal goed geconfigureerd is, werkt dat verder vanzelf. Wijzigingen worden snel doorgevoerd in al de kopieën van je website op de verschillende servers. Het gebruik in de praktijk is daardoor dus verder relatief eenvoudig.
Het is niet zo dat een bezoeker altijd alleen nog maar met de kopie te maken heeft. Wanneer een bezoeker iets doet als een reactie achterlaten, of een bestelling plaatsen, dan moet dat natuurlijk nog wel naar jouw eigen site verstuurd worden. Maar aangezien het overgrote deel van de informatie vanuit je site naar de bezoeker gaat, loont het erg de moeite om hier een CDN voor in te schakelen. Niet alleen reageert je website sneller, ook de eisen die aan je eigen hosting gesteld worden, nemen af, wanneer je gebruik van een CDN maakt. Er zal immers veel minder dataverkeer met je eigen webhosting plaatsvinden.
Ook met Content Delivery Network gaan werken?
Wil je met een Content Delivery Network gaan werken, dan heb je de keuze uit vele aanbieders. De prijzen variëren en bij de meeste kun je uit verschillende pakketten kiezen. Er zijn ook aanbieders die een gratis pakket aanbieden. Voorbeelden zijn
- BootstrapCDN
- CloudFlare
- Coral Content Distribution Network
- Incapsula (gratis versie komt met reclame)
Handig is om even op internet te gaan rondkijken om te bepalen welke aanbieder het beste lijkt. Een en ander hangt ook af van de hoeveelheid verkeer die je hebt en natuurlijk welke landen of werelddelen je snel wilt kunnen bedienen.
Lees verder