InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Printers all-in-one in opmars

Printers all-in-one in opmars

Printers all-in-one in opmars All-in-one printers verdringen conventionele printers die alleen maar kunnen afdrukken. Met één enkel apparaat afdrukken, scannen en kopiëren, het klinkt verleidelijk. Maar hoe is het bij all-in-one printers gesteld met de kwaliteit van de afzonderlijke functies?

All-in-one-printer verdringt gewone printer

De all-in-one-printer rukt steeds meer op in de winkel. Printers die alleen maar kunnen printen, treft u er steeds minder aan. Multifunctionele apparaten kunnen ook scannen en kopiëren. Bovendien worden deze alle-in-one-printers ook steeds goedkoper. Maar je moet niet alleen denken aan de kosten van aanschaf, maar aan de drukkosten.

  • Vanaf ongeveer 60 euro vind je al zeer fatsoenlijke instapapparaten in de inktbranche. In aanvulling op de drie basisfuncties kunnen consumenten daarbij ook een USB-camera-aansluiting en deels een geïntegreerde geheugenkaartlezer met voorbeeldweergave tot een grootte van 2,5 inch verwachten. Op de geheugenchip van de digitale camera kunnen scans worden bewaard en foto's rechtstreeks worden afgedrukt. De computer hoeft daarvoor niet te worden ingeschakeld.
  • Voor ongeveer 20 tot 30 euro meer bieden veel fabrikanten een WLAN-module in het apparaat aan dat een draadloze radioverbinding maakt met een notebook en andere computers in huis of kantoor. Het voordeel: minder kabels en de printer hoeft niet in de buurt van het bureau te staan.
  • Wie tussen 90 en 150 euro wil uitgeven, krijgt naast een schermgrootte van maximaal vijf inch ook automatische frontdocumentinvoer, een faxfunctie en hoge kwaliteit dubbelzijdig afdrukken. Ook de resolutie stijgt duidelijk met de prijs: 2400 dpi voor de scanner biedt bijvoorbeeld de Epson Stylus Office SX620FW (vanaf 160 ), winnaar met stip bij testen in de prijsklasse tot 200,-.

Afdrukkwaliteit all-in-one-printers

Verschillen in drukkwaliteit zijn er in het lagere en middelste prijssegment eigenlijk nauwelijks. De printtechniek is bij alle apparaten redelijk "volwassen". Vaak wordt zelfs dezelfde drukeenheid gebruikt. In ongeveer zes seconden drukt bijvoorbeeld de HP Officejet 6500A een tekstpagina van uitmuntende kwaliteit. Verschillen zijn er eerder bij de afdruksnelheid of de papierinvoer.

Afdrukkosten kunnen vaak worden verminderd met meerdere afzonderlijke inktcartridges. Als een bepaalde kleur vaker wordt gebruikt, bijvoorbeeld als er een logo op elk vel moet komen, kan die betrokken kleur afzonderlijk vaker worden vervangen.

Prijs bij aanschaf all-in-one niet alleen zaligmakend

Wie weinig print zal met een all-in-one-instapmodel meer dan tevreden zijn. Voor normaal kantoorwerk voldoen ze immers allemaal. Wel wordt gewaarschuwd voor "verborgen" drukkosten. Een tekstpagina kan tussen 2,5 en 6,4 eurocent kosten, een kleurpagina op A4-formaat zelfs tussen 42 cent en 1,22 euro. Als vuistregel geldt: hoe duurder het apparaat, hoe goedkoper de drukkosten.

Bij aanschaf geldt daarom het devies: denk op lange termijn en kijk niet alleen naar de aanschafprijs. Dat kan zich wreken doordat de "print-bolide" van het een op het ander moment zijn werk in slakkengang doet of dat er belangrijke functies plotseling ontbreken. En extreem goedkope all-in-one-apparaten worden vaak geleverd met minimaal gevulde drukpatronen. Na ongeveer 200 vellen zijn die al weer aan vervanging toe.

Foto's afdrukken met een all-in-one-printer

Ook wie graag foto's afdrukt, kan met een all-in-one apparaat goed uit de voeten. Inmiddels drukken alle multifunctionele apparaten foto's af die zeer goed concurreren met de fotoafdrukken uit het lab. Alleen erg veeleisende amateurfotografen die een groter scala aan kleuren of features zoals printen zonder witrand op prijs stellen, zijn beter uit met een speciale fotoprinter. Wél is het zo dat de inkt bij goedkopere modellen vaak niet erg duurzaam is: kleuren kunnen snel verbleken of vervagen als de foto's kort na het afdrukken worden aangeraakt.

Eindoordeel all-in-one-printers

In het algemeen gaan all-in-one-printers dus niet ten koste van de afdrukkwaliteit en zijn er ook andere andere nadelen door de combinatietechniek. De kwaliteit van de druk-units staan op één lijn met die van normale printers.

Bij het scannen echter moet van de "alleskunners" niet te veel worden verwacht volgens deskundigen. Bij scans van foto's, boeken of krantenartikelen is de scankwaliteit weliswaar toereikend voor thuis, maar een scanner van hoge kwaliteit kan een multifunctionele printer niet vervangen. Daarvoor is de techniek te eenvoudig. Enige uitzondering vormt de Canon Pixma MP990 ( 320,-) die ook dia's kan scannen.
Gerelateerde artikelen
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
Tips voor het afdrukken van een document met printerTips voor het afdrukken van een document met printerAls je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Er zijn veel verschillende printers. De meest voorkomende z…
A0 en A1 printers: alle types en mogelijkhedenEr zijn vele verschillende A0 en A1 printers op de markt. De vraag is: welke grootformaat printer past het beste bij uw…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Laserprinters, tips bij aanschafLaserprinters, tips bij aanschafLaserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beeld…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Printers all-in-one in opmars"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!