InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Uitleg: Welke type Draadloze Netwerkadapter heb ik nodig?

Uitleg: Welke type Draadloze Netwerkadapter heb ik nodig?

Internetten waar u maar wilt? Gewoon achter uw bureau, in de woonkamer of bij mooi weer zelfs in uw hangmat in de achtertuin? Met draadloos internet is het mogelijk! Geen onhandig gesleep met kabels meer en u hoeft ook geen lelijke gaten te boren in muren. Profiteer ook van de voordelen van draadloos internet. Om draadloos te gaan, hebt u in ieder geval een goede draadloze netwerkadapter nodig.

Draadloze netwerkadapter aanschaffen

Vandaag de dag bestaan er allerlei soorten en modellen draadloze netwerkadapters. Het is voor veel mensen geen gemakkelijke opgave om de juiste draadloze netwerkadapter te kiezen. We zullen daarom hier een aantal zaken nader toelichten, zodat u gemakkelijk een keuze kunt maken.

Soorten draadloze netwerkadapters

Het aanleggen van een draadloos netwerk is heel eenvoudig. U hebt er wel een aantal essentiële onderdelen voor nodig, zoals een accesspoint, modem, router en een draadloze netwerkadapter. Er bestaan verschillende soorten draadloze netwerkadapters. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een inbouwkaart voor uw PC, voor een USB-adapter of een cardbus kaart.

De inbouwkaarten worden PCI-kaarten genoemd en zijn bedoeld voor uw PC. U moet uw computer open schroeven om de PCI-kaart te installeren. Wanneer u uw computerkast bijvoorbeeld onder uw bureau hebt staan, kan het bereik soms wat minder zijn. PCI-kaarten met een kabeltje en een vrijstaande antenne kunnen dit probleem verhelpen

Een USB-adapter kunt u zowel op uw PC als op uw laptop aansluiten. Het voordeel van de USB-adapter is dat u uw computer niet open hoeft te schroeven. U kunt deze draadloze netwerkadapter direct op een vrije USB-poort aansluiten. Daarbij hoeft u ook geen extra software te installeren. Kortom; snel en simpel!

Een andere zeer eenvoudige oplossing voor uw laptop is een cardbus kaart. Deze kaart schuift u simpelweg in een vrije sleuf van uw laptop.

Tips voor een beter bereik

Wie gebruik wil gaan maken van een draadloze netwerkadapter moet op de eerste plaats bedenken hoeveel afstand hij wil kunnen overbruggen. Wilt u een grote afstand kunnen overbruggen, dan hebt u een betere draadloze netwerkadapter nodig, bijvoorbeeld één met wel twee of drie antennes. Houd er ook rekening mee dat het bereik van een draadloze netwerkadapter kan worden beïnvloed door zaken als dikke muren of andere elektronische apparaten. De beste verbinding brengt u tot stand door de draadloze netwerkadapter rechtstreeks in het zicht te plaatsen van het accesspoint. Een andere goede tip voor een betere verbinding, is dat u de adapter op een iets hogere plek neerzet, ook een wat langere antenne kan soms een oplossing zijn om een betere verbinding tot stand te brengen. Bedenk daarom bij het aanschaffen van een draadloze netwerkadapter of het voor u handig is dat de antenne vervangen kan worden.
© 2010 - 2019 Infoteur77, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Draadloze tamponsDraadloze tampons vonden hun oorsprong in de gynaecologische toepassingen. Tegenwoordig hebben diverse producenten ze op…
Wifi: wat is het, hoe werkt het en hoe is het ontstaan?Wifi: wat is het, hoe werkt het en hoe is het ontstaan?Wifi is een Nederlandse uitvinding. De grondleggers van draadloze netwerken zijn ondernemer Cees Links en ingenieur Vic…
Internetverbinding herstellen (Windows)Internetverbinding herstellen (Windows)Internet, wie kan er nog zonder... Steeds meer bedrijven doen hun zaken via internet. De enveloppe raakt uit de mode. He…

Reageer op het artikel "Uitleg: Welke type Draadloze Netwerkadapter heb ik nodig?"

Reactie

Miranda Honig, 08-07-2013 14:31 #1
L.S.,

Al enige jaren ligt er een kabel door mijn kamer die van de router naar een ander stopcontact leidt om zo Internet te hebben. Ik wil graag van de kabel af en Netwerkadapters aanschaffen, maar ik weet niet welke ik het beste kan kopen.

Graag hulp van jullie.

met vriendelijke groet,
Miranda Honig

Infoteur: Infoteur77
Laatste update: 09-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!