InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Printers tot in detail

Printers tot in detail

Printers tot in detail De ontwikkelingen op het gebied van printen staan niet stil. All-in-one printers, inkjetprinters en laserprinters zijn de printers van nu. Gaat het u vooral om het afdrukken van digitale foto's, dan volstaat een inkjetprinter met een hoge resolutie of een speciale fotoprinter. Een laserprinter komt in beeld als u vaak tekst wilt printen op hoge snelheid. En wilt u zowel printen, bewerken, kopiëren als scannen dan is de ruimtebesparende multifunctionele printer het antwoord. Wat zijn de details?

All-in-one printers

Een all-in-one of multifunction printer is een combinatie van printer, kopieerapparaat, scanner en soms nog een fax. Photo all-in-one betekent dat de printer ook geschikt is voor het afdrukken van foto's. De voordelen van zo'n totaalprinter zijn duidelijk: Zo neemt een enkel apparaat natuurlijk veel minder ruimte in dan meerdere en is het relatief een voordeliger aankoop dan dat u alles los koopt. U heeft slechts een kabel nodig in plaats van verschillende kabels die de apparaten apart met een computer verbinden. De printer beschikt over een ingebouwde USB-poort om uw USB-stick te lezen (soms ook mogelijkheden voor Bluetooth, FireWire of WiFi) en heeft een ingebouwde kaartlezer, een cardreader, voor de meest gebruikte tot alle geheugenkaarten. Handig voor foto's. U kunt uw computer gewoon uitlaten, want via een ingebouwd LCD-display op de printer kunt u foto’s selecteren, eventueel corrigeren en vervolgens printen. Software voor alle apparatuur is standaard meegeleverd. Rozengeur en maneschijn dus? Niet helemaal. Een nadeel is dat als er een apparaat defect is, in feite alles kapot is of mee gaat voor reparatie. Verder maakt u bij de aanschaf niet de keus voor de kwaliteit van afzonderlijke apparaten, want u laat dit eigenlijk de fabrikant beslissen.

Printers

Bij de all-in-one printer komt u het vaakst de inkjetprinter tegen, een andere mogelijkheid is de laserprinter. Deze typen zijn ook zonder all-in-one functies te verkrijgen. Verschillen tussen inkjetprinters en laserprinters zijn tamelijk groot.

Inkjetprinter

Op het gebied van inkjetprinters is er veel veranderd. Er zijn meerdere opties bijgekomen waarvan de belangrijkste het printen van digitale foto's is. Het grote voordeel hiervan is dat u snel over uw foto's beschikt. Op veel digitale foto- en videocamera's zit tegenwoordig een functie die het mogelijk maakt om foto's direct naar de printer te sturen. Deze functie heet PictBridge of DirectPrint. Ook mobiele telefoons met ingebouwde camera of PDA kunnen worden aangesloten op een printer (via BlueTooth of een USB kabel). Na ongeveer een minuut is de foto gereed. Foto's uit een inkjetprinter gaan in principe langer dan vijftig jaar mee. Voor kwalitatief goede foto's heeft u wel een resolutie nodig van 1200 dpi (dots per inch=stipjes per inch). Voor tekst en grafiek kunt u uitgaan van 300 tot 600 dpi.

De werking van een inkjetprinter is als volgt: De printer spuit met kleine spuitmondjes minuscule inktdruppels op papier. Hoe kleiner deze druppeltjes, hoe scherper de afbeelding. Bij moderne inkjetprinters zijn die druppeltjes maar 1,5 picoliter klein. Pico is afgeleid van het Italiaanse piccolo, dat 'klein' betekent. Om u een indruk te geven: 1 Picoliter is een biljoenste deel van een liter, uitgeschreven 0,0000000000015 l. Inkjetprinters hebben het voordeel dat ze ook in kleur kunnen printen, hoewel de kosten per afdruk van een inkjetprinter relatief hoger zijn. Om de snelheid hoeft u het niet te laten, een goede inkjet en laser zijn nagenoeg gelijk. Wel zit u bij inkjet vast aan papier waar de kleurstof niet op uitloopt, dit om letters en lijnen niet 'rafelig' te laten worden. Wilt u foto's printen, kiest u dan altijd speciaal fotopapier. Sommige printers printen uw foto's randloos, alsof ze zo uit het fotolab komen. Dit vereist wel speciaal fotopapier. Er bestaat overigens ook papier waarmee u pseudo-randloos kunt printen. Er bevinden zich hierbij 'tabs' aan de randen die u er later gemakkelijk vanaf haalt.

Laserprinter

De laserprinter maakt gebruik van lasertechniek en is vooral geschikt voor zakelijk gebruik of voor mensen die zeer veel tekst printen. Vanaf 250 tekst- en illustratie-afdrukken per maand kan een laserprinter al voordeliger zijn. Tekstafdrukken zijn scherp. Bij een laserprinter hecht inkt in poedervorm, de zogeheten toner (=kleurstof) zich aan een rol op de plaats waar de teksten en afbeeldingen moeten komen. Op dit moment zijn er nog niet zoveel all-in-one printers die met een full color laserprinter zijn uitgerust, en is dat wel zo, dan is zo'n apparaat groter dan die met een inkjetprinter. Laserprinters printen sneller dan gemiddelde of minder goede inkjetprinters. De goedkopere laserprinters halen bij een zwart/wit print een snelheid 10 tot 20 afdrukken per minuut, de duurdere exemplaren halen wel het dubbele aantal. Over een kleurenafdruk doet een laserprinter echter circa vier keer zo lang. De snelheid van een laserprinter wordt onder meer bepaald door de aanwezigheid van een eigen processor en het interne geheugen. Soms kunt u het interne geheugen uitbreiden.

Laserprinters zijn voordeliger in gebruik (printkosten per pagina lager dan bij een inkjetprinter), maar printen toch voornamelijk nog in zwart/wit. De ondergrond, dus de papierkeus, is van minder belang bij laserprinters, maar voor foto's is een kleurenlaser nog niet echt geschikt. Ontwikkelingen zijn er echter wel. Een punt: Toner voor een laserprinter is in aanschaf wel duurder, maar met zo'n toner kunt u veel meer prints maken dan met een inkjetcartridge.

Kopieerapparaat

All-in-one's zijn standaard uitgerust met een kopieerfunctie. Binnen een all-in-one printer is een kopieerapparaat een combinatie van scanner en printer. Let er op dat er een sheetfeeder aanwezig is, deze bespaart tijd en is handig in het gebruik. Een sheetfeeder is een automatische documentinvoer, ook wel ADF genoemd. ADF staat voor Automatic Document Feeder. Verder is het van nut als het kopieerapparaat onafhankelijk van de pc gebruikt kan worden, zodat u niet eerst de computer hoeft op te starten voordat u kunt kopiëren.

Scanner

Vrijwel de meeste multifunctionele printers hebben een scanfunctie. Dit betekent dat afbeeldingen kunnen worden gedigitaliseerd, d.w.z. omgezet in een digitale code die kan worden opgeslagen. Met andere apparaten kan de code weer worden omgezet naar de oorspronkelijke afbeelding, ofwel kunt u de code elektronisch bewerken, zoals bij foto's. Concreet betekent dit dat u afbeeldingen, foto's of tekst kunt gebruiken op uw eigen homepage of voor archivering. U kunt ze bewerken voor documenten, posters of bijvoorbeeld zelfgemaakte wenskaarten.

Er zijn twee soorten scanners te onderscheiden. In de eerste plaats de flatbedscanner. De afbeelding die u wilt scannen legt u hierbij op een glasplaat. Nadeel is dat dit wat lang duurt, en u doet alles met de hand. De andere soort is de doorvoerscanner. U kunt hierbij wel dertig pagina's in de sheetfeeder leggen en de scanner doet de rest. Vanzelfsprekend is dit tijdbesparend.
Bij sommige scanners wordt een OCR-softwarepakket meegeleverd. Hierbij worden teksten die in de scanner zijn geplaatst omgezet naar bewerkbare tekst. Dit is niet volledig foutloos maar tegenwoordig wel ruim voldoende. Let u bij de scanner ook op de optische resolutie. Dit is de werkelijke resolutie waarmee de scanner een scan maakt (bv. 1200x1200 dpi). Afbeeldingen op een website hoeven geen hoge resolutie te hebben, 100 dpi is voldoende. Resoluties boven 600 dpi zijn door middel van software geoptimaliseerde resoluties. U kunt resoluties meestal naar beneden bijstellen. Wat betreft kleuren: Voor gewoon gebruik is het minimum een kleurdiepte van 16 Bits. De scanner kan dan 65.536 verschillende kleuren onderscheiden. 48 Bits is tegenwoordig echter al standaard.

Fax

Steeds vaker zit er geen telefax meer op de all-in-one printers. Dit betekent dat de hardware niet meer aanwezig is, echter nog wel software. Hierbij zorgt de pc voor het verzenden en ontvangen. De snelheid waarmee een fax kan worden verzonden hangt af van de modemsnelheid. Een snel modem (33.6 Kbps=kilobits) kan meer pagina’s per minuut aan. Belangrijk is het ontvangstgeheugen. Dit zorgt ervoor dat binnenkomende faxen worden bewaard, ook als het papier op is. Wellicht wilt u gekleurde faxen versturen en ontvangen, maar bedenk dan wel dat de ontvangende partij de fax toch in zwart/wit ontvangt omdat er nog geen technische standaard bestaat. Wilt u faxen zonder dat er een pc aanstaat, dan is een all-in-one printer met een hardware fax nodig. Dit type is wel iets duurder.

Inktcartridges

Het inktverbruik bij inkjetprinters is vaak een heikel punt. De inkt raakt onverwacht op, navullingen liggen niet altijd meteen klaar en zijn bovendien kostbaar. Elk printermerk heeft een ander formaat cartridge nodig en zijn onderling niet inwisselbaar. Verschillende typen printers van een en hetzelfde merk kunnen wel gebruik maken van hetzelfde soort inktpatroon. Soms zie je zelfs printers die even duur zijn als het inktpatroon dat er in moet. Fabrikanten verkopen deze doorgaans goedkopere typen met weinig marge en verdienen het geld terug door de verkoop van de dure cartridges.

We onderscheiden zwarte cartridges en kleurencartridges.
Er bestaan ook printers met aparte inktcartridges (inktpatronen) die elk hun eigen kleur bevatten. U hoeft hierbij niet de gehele cartridge te vervangen maar enkel de kleur die op is. Dit is natuurlijk goedkoper. Er zijn ook nog voordeliger cartridges in de handel, zelfs met navulling. In sommige gevallen leidt dit echter tot schade en storingen aan de printer. In dat geval riskeert u dat de fabrikant de printer niet zonder kosten repareert. Een ander punt: Er zijn cartridges verkrijgbaar met en zonder printkop. De inktcartridges zonder printkop worden direct op de printkop in de printer aangesloten. Nadeel hiervan is dat de printkop moeilijk uit de printer te verwijderen is. Bij een verstopping van de printkop kan de hele printer naar de schroot.

Extra mogelijkheden

Met een inkjetprinter kunt u op verschillende formaten afdrukken, van klein tot A4 (210x297 mm). Sommige printers gaan zelfs verder tot formaat A3 (420x297 mm). U hoeft zich trouwens niet te beperken tot gewoon papier. U kunt tegenwoordig T-shirts bedrukken, of collages maken met al uw foto's in mini-formaat, en een fotoalbum of kalender samenstellen. Printen op uw zelfgebrande CD of DVD is eveneens mogelijk, bijvoorbeeld een tekstlabel. Er bevindt zich hiervoor een speciale lade in de printer waar u het schijfje inlegt. De print volgt automatisch. Let u er wel op dat niet alle CD's en DVD's hiervoor geschikt zijn.

Een andere interessante optie is een oplaadbare accu, zodat u niet langer afhankelijk bent van het lichtnet maar u de printer kunt gebruiken op plaatsen waar geen stroom is. En wat dacht u van programma's waarmee u rode ogen op foto's kunt weghalen, belichtingsfouten op foto's kunt bijstellen en foto's kunt uitkaderen. Een andere optie die interessant kan zijn is de mogelijkheid om automatisch dubbelzijdige afdrukken (duplex) te kunnen maken. De meeste printers beschikken over een enkele papierlade, maar er bestaan printers waarbij u later het aantal papierlades kunt uitbreiden. Deze optie is handig als u regelmatig print op verschillende papiersoorten, zodat u niet voortdurend papier moet wisselen.
Bij de specificaties van (laser)printers staat soms de term 'maandvolume'. Hiermee wordt het aantal afdrukken per maand aangegeven waar de levensduur van de printer op gebaseerd is. Let erop dat het maandvolume ongeveer overeenkomt met uw wensen, zodat de printer niet voortijdig het loodje legt.

Geluidsniveau printer

Het geluidsniveau van de printer is van belang als u de printer regelmatig gebruikt en hij in uw directe omgeving staat. Geluid drukt men uit in dB (decibel) en elke 3 dB betekent een verdubbeling van het geluidsvolume. Houdt u voor een printer een maximum van 35 dB aan. Dit wordt in de regel als aangenaam ervaren. Ziet u er een met een niveau van 38 dB, weet dan dat deze aanzienlijk luider is.

Printpapier

Hout is de huidige grondstof voor papier. Van hout maakt men houtcellulose (witte pulp) door het hout te koken met loog, fijn te malen, in een dunne laag uit te spreiden om uit te lekken en te drogen. Vulstoffen zoals krijt, Chinese klei en/of talk worden nadien toegevoegd om de kwaliteit te vergroten.
Er zijn tientallen soorten papier verkrijgbaar, maar voor de beste printkwaliteit moet u een keus maken. De eerste keus is de papierdikte, de tweede is de kleur. Let erop dat wit papier niet altijd dezelfde kleur wit is. In werkelijkheid zijn er vele soorten wit, en dat ziet u pas als u verschillende vellen gaat vergelijken. Extra wit papier oogt chiquer dan gewoon wit.
Als papier bedrukt wordt, dringt de inkt erin, zowel in de diepte als in de breedte (zoals vloeipapier). Hoe minder de kwaliteit van het printpapier hoe meer de inkt tussen de vezels doordringt, en zo wordt goedkoop duurkoop!
  • Voor zwart/wit teksten volstaat wit papier met een gramsgewicht van 80.
  • Gaat het om presentaties, brochures, rapporten e.d. kies dan liever mat gecoat papier van min. 90 gram.
  • Wilt u dubbelzijdig printen neem dan een gewicht van 90 of meer (bijv. 100, 110 of 120), vooral als er veel foto's en teksten aan te pas komen.
  • Voor enkel afbeeldingen en foto's is speciaal papier noodzakelijk. U kunt kiezen uit glossy (glans), photo glossy (hoogglans), matt coated (mat gecoat) voor betere detailweergave en satin (satijn) voor prints tussen glans en mat in.
  • Voor etiketten, banners en zelfgemaakte wenskaarten zijn specifieke papiersoorten te koop.

"A printer consists of three main parts: the case, the jammed paper tray, and the blinking red light."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
Laserprinters, tips bij aanschafLaserprinters, tips bij aanschafLaserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beeld…
A0 en A1 printers: alle types en mogelijkhedenEr zijn vele verschillende A0 en A1 printers op de markt. De vraag is: welke grootformaat printer past het beste bij uw…
Printen: kopen van een 3D-printerPrinten: kopen van een 3D-printerEr is een steeds grotere vraag naar de 3D-printer. Dit is een printer die objecten in drie dimensies kan printen. De tec…
3D-printers en de toekomst3D-printers en de toekomstWe lijken aan de vooravond te staan van een nieuwe printer revolutie. De 3D-printer wordt namelijk steeds verder ontwikk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Printers tot in detail"

Reactie

L. Speelman, 31-05-2012 09:25 #1
In bezit van een HP all in one, is het dan mogenlijk om een foto van de pc op fotopapier te krijgen? Reactie infoteur, 31-05-2012
Hi L., ja. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de printer. Mvg, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 25-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Consumentenwijzer
Reacties: 1
Schrijf mee!