InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Energie besparen - computer

Energie besparen - computer

Energie besparen - computer Je computer verbruikt meer stroom als verwacht. Met slechts een paar stappen kan je dit al een stuk terugbrengen, wat je aan het eind van het jaar wel degelijk terugvind op je energierekening.

Computers

Een computer verbruikt gewoonlijk 160 Watt. Hierop kan je ongeveer de helft besparen.
Ter vergelijk:
Stand computerVerbruik per uurReden
Aan (gebruik)160 WattAlle functies werken
Screensaver160 WattBijna alle functies werken
Stand-by50 WattGedeelte functies werken
Slaapfunctie20 WattMinimum functies werken
Uit5 WattSluipverbruik
Stekker uit stopcontact0 WattGeen contact met netstroom

  • Schakel de PC uit, wanneer je er niet achterzit voor langere tijd
  • Even weg van de PC, zet deze in de slaapstand.
  • Stel je PC zo in dat deze na 5 minuten geen gebruik gemaakt te hebben, automatisch in de slaapfunctie vervalt.
  • Ook al staat je computer uit, met de stekker in het stopcontact verbruikt hij toch nog enkele Watt. Steek daarom de stekkers van je computer en randapparatuur in één stekkerdoos met aan- en uitknop. Sluipverbruik kan je dan tegengaan met één druk op de knop.
  • Een laptop direct op het netstroom aansluiten tijdens gebruik, probeer zo min mogelijk op de accu te werken, aangezien het laden hiervan meer Watt verbruikt dan direct aansluiten.
  • Voor de lader van de laptop geldt hetzelfde als genoemd onder nummer 4.
  • Een kleiner beeldscherm, verbruikt minder energie.
  • Zet de resolutie van het beeldscherm lager om energie te besparen.
  • Toe aan een nieuw scherm - een LCD scherm verbruikt ongeveer de helft van een klassieke monitor aan energie.

Randapparatuur

Printers

Een laserprinter is een energie-eter. In de stand-by stand verbruikt deze al ongeveer 75% van het totale energieverbruik. Let dus op bij de aanschaf dat u een energiezuinig apparaat aanschaft.
  • Indien er een slaapstand op de laserprinter is, kunt u beter deze gebruiken wanneer u langer achtereen geen gebruik maakt van de printfunctie.
  • Nog beter is om de printer geheel uit te schakelen door deze pas op de netvoeding aan te sluiten wanneer u deze gaat gebruiken.

Indien u voor huis- tuin en keukengebruik slechts weinig print, is een inktjetprinter waarschijnlijk een betere keus voor u. Het energieverbruik is vele malen lager, omdat wanneer er geen print is gegeven slechts enkele functies in werking zijn. Dit in tegenstelling tot de laserprinter, waar veel meer functies in werking blijven. Laserprinters verbruiken normaal gezien meer energie dan inkjetprinters: 90 à 130 Watt, soms zelfs even tot 700 Watt, versus 11 Watt voor de inktjetprinters.
Maar ook voor de inktjet printer geld, dat het geheel uitschakelen de zuinigste optie is en pas op het moment van printen pas op de netvoeding aangesloten dient te worden.

Een feitje van de nuon-site: "In het gemiddelde huishouden staat de computer jaarlijks 570 uur aan en 2200 uur op stand-by."
Op basis van dit feit zou u door de computer die 2200 uur volledig uit het netstroom te halen al 110.000 Watt = 110 kWh (oftewel circa 22,=)

Kijk slechts een paar enkele tips, maar alle beetjes schelen natuurlijk weer voor de portemonnee.
© 2009 - 2017 Inge81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…

Reageer op het artikel "Energie besparen - computer"

Infoteur: Inge81
Gepubliceerd: 18-08-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!