KPN Experia Box: veel voorkomende problemen
Wie draadloos internet van KPN heeft, gebruikt daarvoor meestal ook een modem van KPN. Dit gaat dan in veel gevallen om een Experia Box. Wat veel gebruikt wordt heeft vaak veel verschillende problemen. Op internet wordt regelmatig melding gemaakt van gevallen waarin het wifi-signaal zwak is of helemaal wegvalt of waarbij maar twee apparaten tegelijk verbinding kunnen maken. Ook zijn er soms problemen met het inloggen, het instellen van een ander kanaal of het wijzigen van het wachtwoord.
Problemen met KPN Experia Box
De typen Experia Box van KPN
Niet elke internetaansluiting is hetzelfde en daarom zijn er verschillende typen van de Experia Box in omloop. Het gaat om de volgende typen:
- KPN ExperiaBox V10
- KPN ExperiaBox V9 (ZTE)
- KPN ExperiaBox V8 (Arcadyan)
- Thomson ST780
- Thomson TG787
- Thomson TG789v
- Siemens SX551/552
- Arcadyan (ARV7519)
- ZTE (H220n)
- V8 Arcadyan High End
- Speedtouch 716v5 WL draadloze internet modem
- Speedtouch 580 draadloze internet modem
- KPN ExperiaBox ST546 ethernetmodem
Wanneer je naar de klantenservice van KPN belt met een vraag over je internetaansluiting of modem, dan kan een medewerker uitzoeken welke type modem je nodig hebt. Dit hangt bijvoorbeeld af van de snelheid van het internet in jouw regio en of je gebruik maakt van glasvezel of niet.
Veel voorkomende problemen bij de Experia Box
De meest voorkomende problemen met de Experia Box worden hier behandeld. Het gaat om de volgende zaken:
- Het lukt niet om in te loggen op de interface
- Het lukt niet om met meer dan twee apparaten tegelijk verbinding te krijgen met het modem
- Het is niet duidelijk welk kanaal het beste gekozen kan worden
Inloggen op de interface
Wanneer je wijzigingen wilt doorvoeren voor wat betreft het kanaal of de beveiliging van je netwerk dan moet je inloggen op de interface. Je kunt naar het inlogscherm gaan door
http://192.168.2.254 in te typen in de adresbalk van je browser. Je krijgt dan een scherm te zien waarin je een username of user ID en password moet invullen. Het uiterlijk van de interface verschilt per modem. Bij de oudere modellen kan het zijn dat je helemaal niet hoeft in te loggen. Bij de Arcadyan (ARV7519), V8 Arcadyan High End en ZTE (H220n) moet dit sowieso wel. Bij de username moet je KPN invullen. Het vakje voor het wachtwoord kun je leeg laten. Wel een wachtwoord invullen kan ertoe leiden dat het niet lukt om in te loggen.
Wanneer je na de eerste inlog zelf een gebruikersnaam en wachtwoord kiest en je vergeet deze dan is het niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot de interface. Daardoor kun je dus geen wijzigingen meer aanbrengen aan de instellingen van je modem. Ben je het
wachtwoord vergeten en wil je dit toch toegang krijgen tot de interface dan is de enige mogelijkheid het uitvoeren van een harde reset. Dit houdt in dat je met een punaise een klein knopje aan de onderkant of zijkant van je modem een aantal seconden ingedrukt houdt. Dit zal ertoe leiden dat je modem terug gaat naar de fabrieksinstellingen. Je zult dan de installatie opnieuw moeten doorlopen.
Met meerdere apparaten gebruik maken van de modem
Tegenwoordig maken binnen een huishouden vaak talloze apparaten gebruik van één modem zoals de PC, laptops, smartphones, iPad en televisie. Dat moet normaal ook gewoon kunnen. Er wordt echter nog wel eens geklaagd dat het niet lukt om met meerdere apparaten tegelijk online te zijn via de Experia Box. Dit kan een veelheid aan redenen hebben. Je vindt hier een overzicht van de meest gebruikte en bewezen effectieve oplossingen.
- Modem rebooten. Het kan zijn dat er te veel ip adressen zijn uitgegeven waardoor het niet lukt om met je laptop verbinding te krijgen. In dat geval kun je het beste even de stroom van de modem halen. Schakel eerste de PC uit en haal vervolgens de stroom van de Experia Box. Wacht een minuut en sluit hem dan weer aan en start de computer opnieuw op.
- WEP of WPA kiezen. Bij het beveiligen van je netwerk kun je kiezen tussen verschillende beveiligingsniveaus. WEP wordt gezien als gedateerd en zwak. Wanneer je echter gebruik maakt van een oude PC dan kan het zo zijn dat dit het enige beveiligingsniveau is dat door je laptop wordt ondersteund en zal het onmogelijk blijken te zijn WPA te gebruiken. Andersom is ook mogelijk. Je kunt dit testen door beide beveiligingsniveaus uit te proberen en te zien of het nu wel lukt om verbinding te krijgen.
- Stuurprogramma's adapter bijwerken. Bij oudere modellen kan het probleem liggen bij het stuurprogramma van de wifi adapter. Dit is vooral een bekend probleem bij de Atheros wifi adapter. Je kunt dit verhelpen door via > Configuratiescherm > Apparaatbeheer > Apparaatstuurprogramma's bijwerken > Netwerkadapters je wifi adapter te vinden. Via de rechter muisknop kun je kiezen voor het bijwerken van het stuurprogramma.
- Technisch probleem modem. Het probleem kan ook in het modem zelf zitten. Mogelijk werkt de antenne niet goed waardoor je alleen normaal gebruik kunt maken van internet op de PC waarop het modem is aangesloten. Wanneer alle mogelijke oplossingen zijn doorgenomen en niet tot het gewenste resultaat hebben geleid zit er soms niets anders op dan een nieuwe modem te gaan gebruiken. Deze kun je van KPN in bruikleen krijgen.
Een kanaal kiezen
Wanneer je een draadloos netwerk gebruikt moet je er rekening mee houden dat er maar een beperkte vrije ruimte op de 2,4GHz-band is. Deze ruimte is opgedeeld in 13 of 14 kanalen. Wanneer de prestatie van je modem niet optimaal is of je last hebt van storingen dan kan dit komen doordat je kanaal niet optimaal is ingesteld. In plaats van te beginnen aan het omslachtige proces van het handmatig testen van alle beschikbare kanalen, kun je door gebruik van een handige tool direct zien welk kanaal voor jou het best geschikt is.
Wanneer je een Android smartphone hebt kun je gebruik maken van de app
Wifi Analyzer. Dit is een betrouwbare en gratis applicatie die geadviseerd wordt door de KPN Klantenservice. Wanneer je deze app hebt gedownload dan kun je eenvoudig een analyse uitvoeren van welk kanaal in jouw buurt het rustigst is. Als je vervolgens inlogt op de interface van je Experia Box en kiest voor de tab
WLAN en
Settings dan kun je in het drop down menu bij
Channel het beste kanaal selecteren. Het is niet nodig om het Extension Channel in te stellen.
Een ander programma dat vaak gebruikt wordt om het beste kanaal te vinden is
inSSIDer. Dit moet je downloaden op je PC en is een optie wanneer je niet de beschikking het over een smartphone waarop je een app kunt gebruiken.
Lees verder