InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Het kopen van een nieuwe computer

Het kopen van een nieuwe computer

Tegenwoordig is een computer een must have, maar veel mensen hebben nog steeds moeite met het uitzoeken van hun PC. En stel nou dat je er een hebt besteld, en hij blijkt niet goed genoeg te zijn voor bijvoorbeeld videobewerking? Een computer voor dagelijks gebruik is helemaal niet duur, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.

Wat voor computers je kan kopen

Er zijn drie opties voor het kopen van een computer; een PC (voor Windows) word door veel winkels verkocht, een Mac (voor Apple OS) die word voornamelijk verkocht op de site van apple of door speciale winkels in grote steden, of je kan je eigen computer bouwen. Om een Mac te kopen, is de beste keuze om naar Apple.com te gaan, en daar een computer te bestellen. Deze zijn erg comfortabel om te gebruiken, maar zijn wel erg duur. Daarom kiezen veel mensen voor Windows. Bijna elke elektronicazaak verkoopt PCs, maar ze zijn ook verkrijgbaar bij veel winkels online. Je eigen computer bouwen is alleen slim als je weet wat je doet. Als je een fout maakt in het bestellen van onderdelen, of er gaat iets kapot bij het in elkaar zetten, kan je dat al snel honderden euro's kosten. Als je wél weet wat je doet, is dit een goeie optie, want het bespaart vaak veel geld, en je kan precies je PC samenstellen voor jouw gebruik.

Waarom zou je een (nieuwe) computer kopen?

Computers zijn razend populair tegenwoordig, en de computer die vijf jaar geleden nog zo populair was, is nu allang weer verouderd. De ontwikkeling van PC's gaat ook steeds sneller, en de programma's die je tegenwoordig dagelijks gebruikt zijn daarop afgestemd. Om het zo maar even te zeggen, als je een computer hebt die ouder is dan vijf jaar, loop je achter. Niet alleen dat, maar nieuwe computers bieden gewoon heel veel voordelen. Ze zijn sneller dan oude, en niet alleen de computers ontwikkelen zich razend snel, de programma's voor je PC doen hetzelfde.

Wat voor computer heb ik nodig?

Meestal wanneer mensen een computer gaan kopen, vragen ze zich af welke zij nou nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat je geen honderden euro's uitgeeft aan veel te dure PC's heb ik hier de drie belangrijkste soorten:
  1. Als je alleen maar aan Word en internet doet, zal een simpele computer voldoen. Voor 300-500 euro heb je dan al een computer of laptop die jaren meekomt.
  2. Als je dan nog aan videobewerking, fotobewerking of intensieve programma's in het algemeen doet, is het je aangeraden om een computer te kopen die ongeveer 400-600 euro kost.
  3. Als je een echte gamer bent, dan verschilt deze prijs erg. Wil je de nieuwste spellen met de mooiste graphics spelen, dan kost een echt goede PC je redelijk wat. Zo'n 700 euro om maar even wat te noemen. Jammer genoeg kan je hier geen specifiek prijskaartje aan hangen, want als je niet zo erg op graphics bent gesteld, voldoet 500-600 euro ook wel.

Zelf een computer bouwen

Dit is iets waar maar weinig mensen aan denken, en met een reden. Ook al kan je honderden euro's besparen (zo kan je een hoge kwaliteit gaming pc voor 400-500 euro in elkaar zetten), er zitten ook risico's aan, en je moet weten wat je doet. Je moet bijvoorbeeld weten welke onderdelen je moet bestellen, en of ze wel samen kunnen werken, en dan moet je ook nog eens weten hoe je die in elkaar moet zetten. Als je dat laatste al weet, dan raad ik je aan om een kijkje om tweakers.nl te nemen. Hier is veel informatie te vinden, en ook alle onderdelen die je nodig hebt. Als je nog niets weet van een PC bouwen, dan moet je dit alsnog als een optie zien. Vaak is er iemand in de omgeving die hier verstand van heeft, maar het zelf leren doen is ook erg leuk! Bovendien kan je precies kiezen wat voor onderdelen je wilt, om je PC precies in te stellen op jouw benodigdheden.

Oftewel, een PC kopen kost een lieve duit, maar zal jaren meegaan. Wil je een paar honderd euro besparen, snuffel dan even rond op het web om te zoeken naar informatie over hoe je een PC in elkaar kan zetten. Zeker de moeite waard!
© 2012 - 2019 Matthie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Wanneer je thuis veel met je computer bezig bent, dan kun je je afvragen of je deze 's-nachts gewoon kan laten aanstaan…
Bronnen en referenties
  • www.tweakers.nl

Reageer op het artikel "Het kopen van een nieuwe computer"

Reactie

Alisultan (infoteur), 17-06-2013 18:19 #1
Had eerder verwacht van iets waar je op moet letten… bv CPU GPU RAM HDD en ga zo door. Verder goed artikel ;)

Infoteur: Matthie
Gepubliceerd: 28-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!