InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Samsung V-Nand-geheugen en de Wet van Moore
nieuws uitgelicht

Samsung V-Nand-geheugen en de Wet van Moore

Volgens de Wet van Moore verdubbelt de computerkracht elke twee jaar. Tot voor kort leek dit te kloppen, maar kan dat binnenkort ook nog zo blijven? Samsung brengt een nieuwe geheugenchip in massaproductie, die de opslagcapaciteit van computers nog kleiner en efficiënter kan maken.

Inhoudsopgave

De wet van Moore

Moore voorspelde jaren geleden al de groeicurve van computertechnologie. Gordon Moore, mede-oprichter van Intel, zei in 1965 dat de capaciteit van processoren in computers elke twee jaar verdubbelt. Van toen tot nu blijkt de wet te kloppen. Velen vrezen echter dat de wet binnenkort niet langer waar kan zijn, omdat men op nieuwe barrières stuit. De vooruitgang van 1965 was er vooral één van minituarisatie en verfijning van gekende productietechnieken. Maar na de nanoproductie, waarbij chips molecule per molecule worden opgebouwd, lijkt men op fysische grenzen te stoten: enkele atomen onder stroom, in hitte of koude vertonen vreemd gedrag. Ook bij het minituariseren en verfijnen van geheugen wordt op die fysische grenzen gestoot.

V-Nandchip van Samsung

Samsung legt de lat toch weer iets hoger en komt met nieuwe geheugenchips. Die zijn volgens het bedrijf sneller, kleiner en hebben een grotere capaciteit.

In een gewoon geheugen worden transistors naast elkaar geplaatst, op een tweedimensionale manier. Die lagen worden soms al wel 'gestapeld' in chips, maar de verschillende lagen staan los van elkaar. Met de nieuwe V-Nand-chip zorgt Samsung voor een grote vooruitgang in opslagkwaliteit, waardoor de capaciteit en snelheid van computergeheugen sterk zouden toenemen. De prijs van geheugen zou daarentegen gaan dalen.

In de 3D V-Nand ('Vertical NAND') worden de verschillende lagen in de chip ook verticaal gelinkt. Een andere technologie die Samsung eerder ontwikkelde, 'charge trap flash', voorkomt dat de cellen defect raken door communicatie met andere lagen van transistors in de chip. Dit verhoogt de snelheid van het geheugen en maakt de geheugenchip betrouwbaar. Door de communicatie tussen de verschillende lagen zijn dit de eerste 3d-geheugenchips.

De V-NAND chips zijn volgens Samsung 2 tot 10 keer meer betrouwbaar dan de chips die nu op de markt zijn. Het bedrijf zegt ook dat de schrijfsnelheid het dubbele zou bedragen van de snelste chips die al verkocht worden.

Massaproductie V-NAND

In augustus 2013 kondigt het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf aan dat de eerste V-NANDchip van 128 Gb in massaproductie wordt genomen en verwerkt in nieuwe consumentenproducten. Ze zullen binnenkort verwerkt worden in onder andere ssd's. Het is ook de bedoeling om met de nieuwe technologie chips met een nog grotere capaciteit te bouwen. De nieuwe techniek zal de smartphone-revolutie nog verder aanwakkeren. De draagbare computers bleven de voorbije jaren wel steeds krachtiger worden, en grafisch geraffineerder maar de geheugencapaciteit bleef eerder stagneren, zeker in vergelijking met de tegenwoordige standaarden in bijvoorbeeld videobestanden.

Op 13 augustus 2013 werden de eerste eindproducten met V-NANDchips voorgesteld. Samsung verwerkt ze in Flash geheugen (SSD's) bedoeld voor servers en datacenters. De SSD met V-NANDchip is 20 procent efficiënter en 40 procent zuiniger in energiegebruik. De eerste SSD's met V-NANDchips zijn beschikbaar met twee capaciteiten: 480 en 960 GB. De grootste van 960 GB biedt de meeste winst in betrouwbaarheid en energiezuinigheid. De snelheid van deze SSD's is enorm met zo'n 6 gigabit per seconde.

Marktcyclus van technologie-introductie

Zoals elke technologie zal de marktintroductie van V-Nand waarschijnlijk een economisch eerder voorspelbare curve volgen die je hieronder van de grafiek kan aflezen.
Bron: Craig Chelius, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Craig Chelius, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
De innovators zijn elektronische 'hipsters'. De Innovatorsgroep associeert men soms met jongeren, hogere inkomensklassen en technologiespecialisten. Zij zien misschien niet als eerste de meerwaarde van een nieuwe technologie, maar zijn wel snel bereid er relatief veel voor te betalen. De technologie is nieuw en schaars, en de hoge prijzen dienen vaak vooral om de research terug te verdienen. Naarmate de curve (de verkoopcijfers) stijgen, dalen de prijzen licht. De technologie geraakt geïntegreerd en wordt als superieur aan of een goede aanvulling op eerdere technologie door steeds meer mensen gebruikt. Meestal is een technologie al (deels) voorbijgestreefd door nieuwe technieken wanneer de 'late majority' (late meerderheid) ze aanschaft. Laggards hebben erg lang vastgehouden aan oudere technologie (misschien wel lang genoeg zodat die ondertussen 'retro' en van grote waarde is).
© 2013 - 2019 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adidas de voetbalschoen met een breinAdidas heeft een reclame gemaakt waarin je een bekende voetballer ziet. Namelijk de voetballer Lionel Messi. Deze bekend…
Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillenSamsung Galaxy S6 vs S5: de verschillenVanaf 10 april 2015 is de Samsung Galaxy S6 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Het toestel moet de concurrentie aanga…
De Samsung Galaxy S8De Samsung Galaxy S8In 2017 is de Galaxy S8 het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Als opvolger van een van de meest verkochte smartphones van…
De kleinste Bijbel ter wereld komt uit ZionDe kleinste Bijbel ter wereld komt uit ZionUit Zion komt de kleinste Bijbel ter wereld, gegraveerd in goud op silicon, om de wetenschap van nanotechnologie te illu…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
  • http://itsadeliverything.com/agile-i-prefer-hype-to-ignorance
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore
  • http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2422776,00.asp
  • http://www.theregister.co.uk/2013/08/07/samsung_rolls_out_first_massproduced_3d_nand_chip/
  • http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-events/press-releases/detail?newsId=12990
  • http://www.engadget.com/2013/08/13/samsung-unveils-first-ssds-with-3d-v-nand-memory/
  • Afbeelding bron 1: Craig Chelius, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Samsung V-Nand-geheugen en de Wet van Moore"

Reactie

Tronic (infoteur), 13-04-2014 16:06 #1
Goed artikel. (De wet van Moore is niet een verdubbeling per jaar, maar per 2 jaar). En let op: het gebruik van nieuwe technologie is niet aan alleen voor hoge verkoopcijfers en late majority, maar denk ook aan de ruimtevaart, het leger, en gebruik op universiteiten.

mvg Tronic Reactie infoteur, 14-04-2014
Inderdaad per twee jaar. Dank je wel voor de correctie!

Infoteur: Swah
Laatste update: 14-04-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!