InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Software voor de Computer

Software voor de Computer

Software voor de Computer Software, u hoort het woord vast weleens vallen als u in aanraking komt met de computer. Maar wat is Software nou eigenlijk en wat valt hier allemaal onder? Voordat een computer echt nuttig gebruikt kan worden moet er eerst Software op geïnstalleerd zijn. Software zijn de computerprogramma's die op een computer draaien. Zoals een tekstverwerker, computerspel of een database. En zo zijn er nog veel meer soorten..

Soorten Software

Software is dus de programmatuur die op een computer wordt geïnstalleerd waarmee gewerkt kan worden. Meestal wordt software onderverdeeld in twee verschillende categorieën: systeemsoftware en applicatiesoftware.
  • Systeemsoftware: Regelt de werking van de computer.
  • Applicatiesoftware: Toepassingen die op de computer geïnstalleerd kunnen worden.

Systeemsoftware:

De systeemsoftware regelde dus de werking van de computer. Voorbeelden van systeemsoftware zijn besturingssystemen als Windows, Linux en Apple. Deze systemen zorgen ervoor dat de Hardware (apparatuur, bijv computer) werkt.

Als je het schematisch zou bekijken werkt het als volgt: De gebruiker communiceert met de applicatiesoftware, de applicatiesoftware communiceert op zijn beurt weer met de systeemsoftware en de systeemsoftware zorgt ervoor dat wat de gebruiker wilde bereiken uitgevoerd wordt door de hardware.

Systeemsoftware is dus de software die communiceert met de hardware en die ervoor zorgt dat het mogelijk is om de computer opdrachten te geven.

Systeem software is in te delen in 3 soorten:
  • Systeembeheerprogramma's: zijn de besturingssystemen als Windows etc.. waar hierboven al wat over is verteld. Dit waren dus de programma's waar een pc op draait.
  • Systeemondersteunigsprogramma's: Programma's die gebruikt worden voor heel specifieke taken die betrekking hebben tot de werking van de computer zelf. Bijvoorbeeld schijfdefragmentatie, dit zorgt ervoor dat de harde schijf weer netjes geordend wordt.
  • Systeemontwikkelingsprogramma's: De programma's die gebruikt worden voor de ontwikkeling van software. Dit kan bijvoorbeeld door programmeertalen als JavaScript, C++.

Applicatiesoftware:

Is de software die je eigenlijk direct gebruikt als je op de computer bezig bent. Zonder deze programma's kan een computer wel werken maar kun je eigenlijk niks doen. Onder de applicatiesoftware vallen heel veel verschillende software. Deze worden meestal onderverdeeld in 3 categorieën:
  • Standaard software: wordt gemaakt voor een grote groep gebruikers met functies waar bijna iedereen iets aan heeft. Een voorbeeld van een standaard is: "Word tekstverwerker". Dit programma is voor bijna iedereen te gebruiken, of u nu een brief typt, een boekverslag maakt of een boek typt.
  • Maatwerk software: wordt meestal gemaakt voor bedrijven die een software nodig hebben welke aangepast is aan de wensen van het bedrijf. Een voorbeeld is een programma voor een schoenenzaak waarin je zo kan opzoeken wat er nog op voorraad is of wat al uitverkocht is en wat de prijzen zijn etc. Dit is dan op maat gemaakt voor de schoenenzaak want een bakker zou hier bijvoorbeeld niets aan hebben.
  • Specialisatie software: wordt gebruikt voor heel gespecialiseerde bedrijven/beroepen zoals een orthodontist of een orthopeed deze software is helemaal afgesteld op deze doelgroep.
© 2010 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Software van Adobe downloadenSoftware van Adobe downloadenAdobe is een Amerikaans bedrijf dat computersoftware fabriceert. Zij maakt vooral programma's waarmee het mogelijk is om…
Webwinkel software eigenschappen, het beginWebwinkel software eigenschappen, het beginAls toekomstige beheerder van een webshop moet er een lastige keus gemaakt worden: op welke software gaat de webwinkel d…
Hoe werkt Auto-Tune: De hype rond de Auto-Tune in liedjesHoe werkt Auto-Tune: De hype rond de Auto-Tune in liedjesJe houdt ervan of je hebt er een hekel aan: de Auto-Tune. Met de Auto-Tune is een valse noot er niet meer bij. Nadat Che…
De betekenis van Publiek DomeinDe betekenis van Publiek DomeinFilms, teksten, geluidscomposities en alle andere media die mensen hebben gemaakt zijn of auteursrechtelijk beschermd of…
Daarom gratis open source software in het onderwijsDaarom gratis open source software in het onderwijsGratis software voor de pc is op veel plekken op het internet te krijgen, ook in 2019 is dat het geval. Open source soft…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.

Reageer op het artikel "Software voor de Computer"

Infoteur: K-voogd
Laatste update: 22-11-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!