InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Betekenis en invloed van social media

Betekenis en invloed van social media

Betekenis en invloed van social media Daar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe media genoemd. Deze hebben één ding gemeen, namelijk dat zij gebruik maken van internet als uitvalsbasis. Maar wat zijn social media nou, hoe werken zij en wat is hun invloed?

Inhoud social media

Alvorens een aantal verschillende soorten en voorbeelden van social media te geven is het belangrijk om een beeld te schetsen van wat deze nieuwe media nou precies zijn. Een duidelijke definitie is er helaas niet te geven van dit relatief nieuwe begrip, er zijn nog relatief veel nuanceverschillen in de mening over welke sites dit begrip nu precies dekt. Toch kan er gesteld worden dat social media internettoepassingen zijn die informatie in de breedste zin van het woord (tekst, beeld, geluid) delen op een gebruiksvriendelijke manier, waarbij de ontvanger van de informatie zelf ook invloed heeft op de ontvangen informatie. Dit in tegenstelling met de oude media, waar informatie naar de gebruiker toe gezonden wordt zonder dat deze er al te veel invloed op kan uitoefenen (hoewel we hier bijvoorbeeld op het “stemmen” via sms op televisie al zien).

Werking social media

In de praktijk komt dit erop neer dat social media een groep mensen bij elkaar brengt die in belangrijke mate bijdragen aan de site zelf. Zo is de inhoud van Wikipedia bijvoorbeeld geheel door gebruikers toegevoegd, of een media als Twitter hangt ook van gebruikers aan elkaar. Om een dergelijke site op te bouwen moet een site in principe vanaf de start al een enorme groei doormaken, er moet immers een kritische massa bereikt worden; niemand meldt zich aan op Facebook of blijft er lang op staan als er te weinig mensen bij aangesloten zijn. Een beginnende site kan dus al snel sneuvelen door een te trage groei. Men kan dus stellen dat de bezoeker aan de site niet alleen de inhoud in grote mate bepaald, maar ook nog eens het bestaan van de site. Als site’s voor de inhoud afhankelijk zijn van de gebruikers spreken we van “user generated content”, de gebruikers genereren de inhoud van de site. Dit echter wel binnen het kader van mogelijkheden en beperkingen die de beheerders van de site voor ogen hebben.

Invloed social media

Social media hebben daarnaast als typische eigenschap een hoge mate van interactie op de site. De naam social media geeft al aan dat het om sociale media gaat, media waarbij mensen op zoek zijn om daarbinnen groepen te vormen: De mens is immers een groepsdier. Op internet zijn groepen om meningen en informatie mee te delen snel gevonden binnen de social media, hierdoor worden meningen en informatie snel gedeeld en vaak versterkt. Het grote gevolg hiervan is dat deze social media in grote mate invloed kunnen uitoefenen op de maatschappij en bedrijven. Een negatieve berichtgeving over een bedrijf bijvoorbeeld kan een enorme groep mensen bereiken via social media: Of deze nou correct is of niet, deze berichtgeving heeft wel degelijk effect. Het gevolg hiervan is dat bedrijven steeds meer aandacht voor internet en social media hebben: Diverse bedrijven hebben mensen in dienst die zich alleen maar bezig houden met social media en het beïnvloeden en peilen van de meningen over het bedrijf daar. Zo zijn er bijvoorbeeld ook al reclamebedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van gerichte reclames op social media.

Kenmerken social media

In het algemeen kan gesteld worden dat social media de volgende kenmerken hebben:
  • Informatie en meningen zijn snel te verspreiden en te delen.
  • Informatie is snel te vinden en wordt gecontroleerd door een grote groep mensen: Wikipedia bijvoorbeeld kan worden gecorrigeerd door degenen die opmerken dat de informatie die erop staat niet juist is, of ze kunnen de informatie aanvullen.
  • Onjuiste informatie kan al veel schade hebben aangericht voordat het duidelijk wordt dat de informatie onjuist is. Onjuiste berichten op Twitter komen regelmatig voor, waarna deze pas gecorrigeerd wordt als het bericht al wijdverspreid is.
  • Social media geven bezoekers een groepsgevoel, het gevoel ergens bij te horen.
  • Social media staan hoog in de ranking van zoekmachines.

Voorbeelden social media

  • Wikipedia (online encyclopedie waarbij bezoekers zelf de informatie aanleveren)
  • Facebook (online vriendennetwerk. Een persoon kan een site aanmaken met eigen gegevens en dan anderen toevoegen als vrienden)
  • YouTube (een site waarop gebruikers filmpjes kunnen zetten, deze zijn vervolgens toegankelijk als informatie voor andere gebruikers)
  • Twitter (online site waarbij gewerkt wordt met kleine berichtjes via de GSM. Hierdoor kan snel informatie gedeeld worden met mensen die jou informatie willen volgen)
© 2010 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
De verslavende werking van social mediaDe verslavende werking van social mediaWe zijn er heel de dag druk mee. Het lezen van appjes, kijken hoeveel likes we al hebben op Facebook en het volgen van T…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Huis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterHuis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterOm je huis te kunnen verkopen moet je zijn waar de potentiële kopers ook zijn. Er zijn mogelijkheden via social media, m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.wikinvest.com/concept/Social_media
  • http://www.social-media.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Social_media
  • http://www.dutchcowgirls.nl/social/3167
  • http://webtrends.about.com/od/web20/a/social-media.htm
  • http://socialmedia.wikispaces.com/

Reageer op het artikel "Betekenis en invloed van social media"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Polkozic
Laatste update: 30-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!