InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Opgelicht via Marktplaats

Opgelicht via Marktplaats

Er wordt tegenwoordig veel opgelicht via marktplaats, en dat gaat meestal niet om kleine bedragen. Spullen zoals een Nintendo 3DS, iPhone, Ipod, dure mobieltjes en zelfs sieraden worden aangeboden op marktplaats, vaak voor bedragen die goedkoper zijn dan normaal. Vaak kan je de spullen niet komen ophalen of je wordt naar een adres gestuurd waarvan de bewoners nergens van een verkoop afweten.

Hoe kan je oplichters herkennen?

Oplichters hebben vaak meerdere advertenties waar ze duurdere spullen op aanbieden. Zo kan een verkoper van een Nintendo 3DS ook nog een Iphone te koop hebben staan en nog een duur mobieltje, vaak verkopen ze het omdat ze ‘het cadeau gekregen hebben’, ‘het niet gebruiken’ of ze gebruiken een ander smoesje. Vaak hebben ze het bonnetje nog wat ze op de foto laten zien als bewijs (zo proberen zo betrouwbaar mogelijk over te komen) én oplichters zijn vaak pas een paar dagen actief op Marktplaats.

Waarom zijn ze een paar dagen actief op Marktplaats?

Oplichters zijn vaak korter dan een paar maanden actief op Marktplaats omdat men de advertentie van de oplichter aan kan geven zodat Marktplaats de advertentie én de adverteerder verwijderd van marktplaats. Oplichters maken dan een nieuw account aan en gaan dan verder met oplichten. Vervolgens wordt dat account weer verwijderd door marktplaats en dan blijft de oplichter weer nieuwe accounts aanmaken en zo gaat dat door.

In de uiterste hoeken van Nederland

Wat vaak opvalt is dat oplichters zogenaamd in de uiterste hoeken van Nederland wonen, denk dan aan Friesland, Drente, Limburg en Zeeland. Oplichters doen dit omdat er in die plaatsen weinig mensen wonen waardoor de meeste mensen hun spullen laten versturen, ze kunnen het immers niet ophalen. Stel dat jij in Utrecht woont en je hebt een gouden armband gezien in het uiterste puntje van Limburg of in het midden van Limburg, je laat dit waarschijnlijk versturen tenzij je er toevallig langs komt (maar op die datum kan de verkoper plotseling niet).

Hoe kan je oplichting voorkomen?

Wanneer je een product wil kopen vraag dan of je het op mag halen. Vaak mag dit niet bij een oplichter want diegene verkoopt het product helemaal niet. Wanneer u het product laat versturen en u krijgt een bankrekening, typ dat bankrekening en de naam van de verkoper in op Google. Vaak zijn oplichters met hun bankrekening en hun gegevens te vinden op www.opgelichtopinternet.nl . U weet dan meteen dat u met een oplichter te maken heeft.

Wat kan je doen als je bent opgelicht?

Ten eerste moet je het nummer van de advertentie op Marktplaats én de link van het account van de oplichter van Marktplaats goed bewaren. Je kunt melding op Marktplaats doen van de oplichter. Verder kunt u een melding doen op www.mijnpolitie.nl en u kunt een topic openen in dit forum www.opgelichtopinternet.nl. Het is aan te raden alle drie de dingen te doen.
Probeer medeslachtoffers te vinden, des te meer klachten over één oplichter des te beter, de politie zal dit namelijk serieuzer nemen.

Ten slotte

Wees altijd voorzichtig met het kopen via Internet. Mocht de verkoper Paypal hebben probeer dan via Paypal het geld over te maken, mocht u het product dan niet aankomen kan je altijd via Paypal het geld terug krijgen. Mocht je tijdens het mailen de verkoper verdacht vinden, op welke manier dan ook, wees dan voorzichtig want voor je het weet ben je een nieuwe slachtoffer van internetoplichting.
Gerelateerde artikelen
Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichtingJe koopt een mobiele telefoon via Marktplaats. Je maakt het geld over naar het rekeningnummer van de verkoper, die beloo…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Oplichting op MarktplaatsOplichting op Marktplaats; bijna iedereen kent wel iemand die er ooit mee te maken heeft gehad. Die nieuwe telefoon voor…
Oplichting op het internetOplichting op het internetOplichting op het internet is een groeiend probleem. Er worden steeds meer onschuldige internetgebruikers verleid door m…
Jongeren vaker opgelichtJongeren vaker opgelichtJongere mensen tussen de achttien en vierendertig jaar zijn vaker slachtoffer van oplichting. De Wet oneerlijke handelsp…

Reageer op het artikel "Opgelicht via Marktplaats"

Reacties

Thea, 09-09-2014 23:56 #2
Niet alleen (sommige) verkopers maar ook (sommige) kopers kunnen opdringerig, agressief en oneerlijk zijn. Ikzelf maak al 5 jaar gebruik van Marktplaats om overtollige spulletjes te verkopen overigens met heel veel plezier. Ook ik heb wel eens een koper gehad die om een bedrag van 4,50 met alle geweld langs wilde komen, dan gaan bij mij de alarm bellen af.
In het verleden liet ik kopers aan huis komen, daar ben ik na een paar vervelende kopers van afgestapt. Als ik iets verkoop verzend ik het alleen nog maar.

Naar mijn in ziens zou Marktplaats een stuk veiliger kunnen worden door kopers en verkopers de mogelijkheid te geven om een feedback te plaatsen zoals ook bij Ebay gebeurd met een 5 sterren systeem, om aan te kunnen geven hoe is de communicatie en afhandeling met verkoper of koper.

Met vriendelijke groet,
Thea

Peggy Virginia, 24-04-2013 15:48 #1
Als iemand naam en adres en tel. vermeldt, en het is te traceren via telefoonboek en naam komt overeen met bankrek., kan het toch nog een oplichter zijn?

groet
Peggy

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 18-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!