InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Oplichting op het internet

Oplichting op het internet

Oplichting op het internet Oplichting op het internet is een groeiend probleem. Er worden steeds meer onschuldige internetgebruikers verleid door mooie beloftes die worden gedaan via talloze zoekertjes op het web. Via dit artikel gaan we de gevaren bekijken van het internet. Er worden enkele duidelijke tips gegeven hoe internetoplichting te voorkomen. Een splinternieuwe iPhone voor maar 100 euro? Een digitale camera aan een prijsje dat gewoon te mooi is om waar te zijn? Ik moet je helaas teleurstellen... in 9 van de 10 gevallen is dit oplichting. Wat valt er nu te doen aan oplichting via het internet? Waarop moeten we letten? Bekijk volgende tips aandachtig:

Tip 1: Wantrouw Engelstalige advertenties

Handelen met een verkoper uit je eigen land, voelt een stuk veiliger. Vele oplichters gebruiken Engelstalige advertenties. Deze kun je herkennen aan:
  • Het gebrekkig Engels, met veel taal en grammatica fouten
  • Overdreven gebruik van hoofdletters
  • Schreeuwerige teksten zoals Perfect price, perfect condition, BUY NOW!!

Tip 2: Dure producten in grote aantallen

Wanneer een advertentie dure producten in grote aantallen tegelijkertijd aanbiedt, is het mogelijk dat het gaat om gesloten goederen, die zogenaamd van de vrachtwagen gevallen zijn. Wees hier voorzichtig mee. Met dure producten zoals gsm’s en laptops, kun je beter altijd voorzichtig zijn. En denk aan de nadelen van geen garantie of verzekering.

Tip 3: Te lage prijs

Dure producten voor een lage prijs zijn ook vaak advertenties van oplichters. Onthoud goed als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar!

Tip 4: Is je oplichter bekend

Kijk op fakerslijst.nl of je oplichter bekend is bij andere mensen. Er staan fakeadvertenties op, maar je kunt ook op emailadres zoeken. En ben je er zeker van dat jou verkoper een faker is, meld hem dan aan.

Tip 5: Controleer adresgegevens en telefoonnummer

Vraag altijd aan de adverteerder om zijn adresgegevens en telefoonnummer. En controleer deze of ze correct zijn. Dit kan bij Goudengids of Ikhebje.nl.

Tip 6: De betaling

Gelijk oversteken is natuurlijk de eerlijkste manier van zaken doen. Je weet wat je krijgt en de adverteerder heeft direct het geld in handen. Let er hierbij erop dat je afspreekt op een voor jou vertrouwde locatie, en neem nooit het gehele bedrag cash mee als het gaat om grote geldbedragen. Pin dan het resterende bedrag wanneer je het product in je handen hebt.

Wanneer er gevraagd wordt om het volledige bedrag overgeboekt kan worden op de rekening van de adverteerder, vraag dan of het mogelijk is om een aanbetaling te doen. Zo kun je de rest betalen wanneer je het product hebt ontvangen. Pas op via Western Union/MoneyGram betalen is onveilig! Bij deze banken is het makkelijk om een account aan te maken met een vals identiteitsbewijs. Er is dus een grote kans dat je te maken hebt met een oplichter.

Hoofdregel: Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar!
© 2008 - 2019 Sappaper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jongeren vaker opgelichtJongeren vaker opgelichtJongere mensen tussen de achttien en vierendertig jaar zijn vaker slachtoffer van oplichting. De Wet oneerlijke handelsp…
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandWestern Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandMet Western Union kun je snel en eenvoudig geld overmaken naar iemand in het buitenland. Western Union heeft in bijna al…

Reageer op het artikel "Oplichting op het internet"

Infoteur: Sappaper
Gepubliceerd: 29-09-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!