InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De computer, vroeger en nu

De computer, vroeger en nu

De computer, vroeger en nu De computer is vandaag de dag onmisbaar in de dagelijkse maatschappij. Bijna iedereen heeft wel een computer. Heb je geen computer, wat bijna niet mogelijk is in deze tijd, dan mis je veel. Tegenwoordig haal je bijna al je informatie uit je computer en heb je hem nodig op je werk, voor school en vaak ook in je vrije tijd. Zeg nou zelf, wie kan er nu nog zonder computer?

Het ontstaan van de computer

Rekenmachine

In 1642 bedacht de Fransman Blaise Pascal de eerste computer. De computer is dus al 367 jaar oud! Deze computer heette de Pascaline. Het was geen echte computer, want meer dan getallen optrekken en aftrekken kon hij niet. Een tekst ermee typen was ook nog onmogelijk. Deze computer lijkt wel erg veel op een rekenmachine, maar een “normale” computer kan eigenlijk alleen maar optellen. De betekenis van de computer komt van het Engelse woord to compute, wat rekenen betekent. De afkorting PC betekend Personal Computer.

AtanasoffBerry Computer

De Engelsman Alan Turing besloot om een computer te maken die ook nieuwe dingen zou kunnen leren, een machine kun je namelijk programmeren. Hij noemde het apparaat: ABC (AtanasoffBerry Computer).

Colossus

In de tijd van de Tweede Wereldoorlog bouwde de Britse regering de computer Colossus. Deze computer kon geheime berichten van het Duitse leger vertalen.

Electronic Numerical Integrator and Computer

Later, in 1946, werd de beroemde computer ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) gemaakt. Deze computer woog 30 ton, was 24 meter lang en 2 en een halve meter hoog!

Transistor

In 1948 werd de microchip en de computer Transistor uitgevonden. Hiermee werd de computer goedkoper, kleiner en sneller.

Pc van nu

In 1981 waren de computers niet meer weg te denken uit onze wereld. Een computer heeft een muis, een beeldscherm (ook wel monitor genoemd), een kast waar diskettes in kunnen en een toetsenbord.

Waar kunnen computers voor gebruikt worden?

Derdewereldlanden

De computer wordt in de hele wereld gebruikt. Zelfs in de derdewereld gebruiken kinderen laptops om zo hun schoolwerk te maken. Ze hoeven geen boeken meer te kopen, maar kunnen hun lesmateriaal downloaden op speciale schoolsites. Deze computers hebben geen harde schrijf en het Internet gaat via satellieten. Verder hebben ze een hele sterke zonnecel zodat een batterij overbodig is en ze overal gebruikt kunnen worden. Dit is niet alleen goedkoper, maar ook milieuvriendelijker!

School

De computer kan worden gebruikt op school, je kan er veel meer dingen mee doen dan een gewoon schoolbord. Heel veel scholen hebben hun normale schoolbord al vervangen door een digitaal schoolbord. Op een digitaal schoolbord, ook wel digibord genoemd, worden beelden met een beamer op het scherm geprojecteerd. Op het scherm kan worden geschreven en het werk wat de leraar of leerling heeft gemaakt kan worden opgeslagen.

Ontspanning

De computer wordt ook voor de ontspanning gebruikt. Je kan op de computer spelletjes spelen, muziek luisteren, filmpjes bekijken, sites bezoeken en contact maken met andere mensen over de hele wereld en nog veel meer.

Op het werk

Ook wordt de computer op het werk gebruikt, het vereenvoudigt het werk zodat men meer tijd over houdt om andere dingen te doen. Je hebt allerlei programma’s om het werk makkelijker te maken. Bijvoorbeeld Microsoft Exel, waar je heel gemakkelijk mee kunt rekenen. Ook kun je met Microsoft Exel eenvoudig tabellen en grafieken invoeren.

Vervanging van mensen door de pc

Ook worden mensen vervangen door computers. Bijvoorbeeld, bij een lopende band zijn nu machines aan het werk in plaats van mensen. Deze machines worden bestuurd door een computer. Het werk wordt veel nauwkeuriger gedaan en het is veel sneller. Daarnaast is het ook nog goedkoper omdat er geen mensen aan het werk zijn en er dus geen loon betaald hoeft te worden.

Niet meer weg te denken

Toen de computer zijn intrede deed in de wereld heeft dat grote gevolgen gehad voor het dagelijkse leven, de media, sociale contacten en in op het werk. Bijna alles wordt door computers gedaan of gaat via de computer. De computer heeft zo, op deze manier, een onmisbare plek ingenomen en is niet meer weg te denken uit de samenleving.
Gerelateerde artikelen
Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…
Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Wanneer je thuis veel met je computer bezig bent, dan kun je je afvragen of je deze 's-nachts gewoon kan laten aanstaan…
De computer en hoe het begonDe computer en hoe het begonAltijd al willen weten wat er in je computer zit en waar het voor dient? Of waar de computer vandaan komt? Lees het snel…
Recycling: oude computer verkopen of inleverenRecycling: oude computer verkopen of inleverenEr is niet verstandig om uw oude computer zomaar weg te gooien. Er zijn speciale bedrijven gespecialiseerd in het verwer…
Trage computer sneller makenWat zijn de oorzaken van een trage computer? Hoe kun je hem weer snel maken? Computers zijn meestal in het begin snel. M…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_computer
  • http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb306/geschiedenis.html
  • http://members.multimania.nl/ericentjeerd/resume.html

Reageer op het artikel "De computer, vroeger en nu"

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 25-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!