InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Adverteren via Facebook

Adverteren via Facebook

Adverteren via Facebook Mark Zuckerberg is de oprichter van Facebook. Dit sociaal netwerk werd opgericht in februari 2004. Aanvankelijk was Facebook enkel bedoeld voor studenten van een aantal Amerikaanse universiteiten, maar vanaf 2006 werd het platform toegankelijk voor iedereen. In 2008 verscheen de Nederlandstalige versie op de markt.

Facebook connect

Facebook was een van de eerste sociale netwerken die een publieke API (Application Programming Interface) aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen webapplicatie. Een vorm van standaardisatie in dergelijke API's wordt gebracht door het OpenSocial-initiatief van Google. Onder meer Googles eigen Orkut maakt haar API's via die manier toegankelijk.

Bijkomend kan men dankzij APi's van bronnenwebsites, mashups maken. Een mashup is een webpagina of webapplicatie waar gegevens uit meerdere bronnen gecombineerd en gezamenlijk gepresenteerd worden.
Bij een mashup worden gegevens van verschillende bronnen gecombineerd. De term mashup staat voor een integratie van internettoepassingen binnen een nieuw geheel gevoed door RSS, XML en API waarbij persoonlijke contentselectie wordt gecreëerd.

Het sociale netwerk API van Facebook heet Facebook connect. Dankzij Facebook Connect is het mogelijk om met uw Facebookgegevens in te loggen op een bepaalde website die werkt met Facebook Connect. Daardoor kunnen Facebookgebruikers zonder extra registratie meteen deelnemen aan de fora en commentaren schrijven op de website die gebruik maakt van Facebook Connect. Facebook Connect is een inlogprocedure, met daarachter uiteraard een databank met de gegevens van de gebruikers. De databank is eigendom van Facebook ondanks dat het uw gegevens zijn. Dit betekent dat Facebook de gegevens kan gebruiken om doelgerichte advertenties te voeren.

Advertering op Facebook

Facebook heeft een advertentiemedium dat inhoud geeft aan de 'social graph' en dit door gebruik te maken van Sociai Ads.

Social Ads geeft de adverteerder de mogelijkheid advertenties te plaatsen op basis van ledenprofielen et een ingebouwde virale verspreidingsmogelijkheid. Bij het klikken op de ads kan men terechtkomen op de Facebookpagina bestemd voor een bepaald bedrijf of de externe website buiten Facebook. Social Ads maakt dus gebruik van hypertargetting door hyper te segmenteren op basis van de profielfilters zoals locatie, leeftijd, opleiding, interesses, beroep, werkgever, relaties

Facebookgebruikers die fan zijn van een bepaalde pagina worden aanzien als 'passive endorsers' voor het merk.
Gerelateerde artikelen
Social Netwerksite: FacebookSocial Netwerksite: FacebookOndertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Fa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon, Pixabay
  • HOLTHOF C., E-Business, blz 218

Reageer op het artikel "Adverteren via Facebook"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!