Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2019

- Algemene tips voor afbeeldingen op Facebook
- Afmetingen profielfoto en omslagfoto Facebook 2019
- Formaten afbeeldingen en advertenties op de tijdlijn
- Formaat afbeelding gedeelde link
- Formaat video’s op de tijdlijn
- Formaat gedeelde evenementen
Algemene tips voor afbeeldingen op Facebook
Afbeeldingen die je op Facebook kunt gebruiken, zijn te verkrijgen op verschillende manieren. Het is echter belangrijk de afbeeldingen aan een aantal criteria voldoen voordat ze op Facebook worden gebruikt. Deze criteria zijn dat de afbeeldingen scherp moeten zijn, het RGB-kleursysteem moet worden toegepast, de afbeeldingen moeten rechtenvrij zijn en de afbeelding moet een PNG bestand zijn.De afbeeldingen moeten scherp zijn
Ondanks dat de afbeelding een bepaalde grootte moet hebben om optimaal te presteren op Facebook, is het ook belangrijk de afbeelding scherp is. Door de afbeelding te vergroten kan het zijn dat de afbeelding minder scherp wordt. Het is dus belangrijk om dit in te gaten te houden, en bij twijfel een nieuwe afbeelding zoeken of maken.
Het RGB-kleursysteem moet worden toegepast
In programma's zoals bijvoorbeeld Photoshop zijn er twee soorten kleursystemen te onderscheiden; RGB en CMYK. Het verschil tussen deze twee kleursystemen is dat bij het RGB-kleursysteem de kleuren worden opgebouwd uit rood, groen en blauw. Bij CMYK worden de kleuren opgebouwd uit cyan, magenta, geel en zwart. Het RGB-kleursysteem wordt vooral gebruikt voor digitale media en CMYK wordt vooral gebruikt voor media die geprint wordt. Voor afbeeldingen op Facebook is het daarom aan te raden om het RGB-kleursysteem te gebruiken. In Photoshop is het mogelijk het kleursysteem van een afbeelding te veranderen door te gaan naar; image -> mode -> RGB/CMYK.
De afbeelding moet rechtenvrij zijn
Als je afbeeldingen van het internet wil gebruiken, moeten deze wel rechtenvrij zijn. Op verschillende websites, zoals bijvoorbeeld Pixabay, zijn afbeeldingen te vinden die rechtenvrij zijn. Op deze manier voorkom je mogelijk grote problemen. Door een afbeelding te gebruiken die niet rechtenvrij is riskeer je namelijk aanmaningen van honderden euro’s van de eigenaar van de foto.
De afbeelding moet een PNG bestand zijn
Voor optimale weergave is het aan te raden om de afbeelding niet als bijvoorbeeld JPG op te slaan, maar als PNG. Vooral als er tekst in de afbeelding aanwezig is, bijvoorbeeld bij een bedrijfslogo, helpt het opslaan als PNG bestand voor de scherpte van de afbeelding.
Afmetingen profielfoto en omslagfoto Facebook 2019
De afmetingen voor een profielfoto op Facebook zijn 320x320 pixels. Op mobiele telefoons wordt de profielfoto weergegeven als 128x128 pixels. De omslagfoto moet een grootte hebben van 820x312 pixels.Formaten afbeeldingen en advertenties op de tijdlijn
De aanbevolen afmetingen voor een afbeelding zijn 1200x628 pixels. Voor een afbeelding die wordt gebruikt om te adverteren is dit 1200x900 pixels. Bij een advertentie op Facebook is het belangrijk dat er niet meer dan 20% tekst in de afbeelding staat. Als de afbeelding meer dan 20% tekst bevat kan deze niet worden gebruikt om te adverteren. Daarnaast is het aantal tekens dat wordt aangeraden om boven de afbeelding te gebruiken 90.De 20%-regel bij adverteren
Bij het adverteren op Facebook wordt altijd de 20%-regel gehanteerd. Dit betekent dat er niet meer dan 20% tekst in een afbeelding mag zitten. Logo’s van een bedrijf met tekst erin valt hier ook onder. Om te controleren of er niet teveel tekst in de afbeelding zit, kan Photoshop worden gebruikt:
Ga naar edit -> preferences -> guides, grid & slices -> stel bij grid in dat de gridline elke 20% moet komen met 1 subdivisie. Om de lijnen te bekijken ga je naar view-> show -> grid. Slechts vijf van deze kaders mag tekst bevatten om aan de regel te voldoen.