InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Internet thuisnetwerk via het stopcontact en lichtnet

Internet thuisnetwerk via het stopcontact en lichtnet

Draadloos internet via het lichtnet en het stopcontact, oftewel, maak van de stopcontacten in uw huis een draadloos thuisnetwerk waarbij u in elke ruimte een computer of laptop aan het internet kunt koppelen. Zeer eenvoudig te realiseren, geen last meer van zwakke wifi signalen en haperend internet. Tot 200 Mbs snelheid mogelijk.

Hoe werkt draadloos internet via het lichtnet stopcontact?

Net als bij de telefoonkabel en kabel voor het televisiesignaal wordt er relatief gezien maar een klein deel van de kabel gebruikt voor het doel waarvoor deze is aangelegt. De laatste jaren komen er steeds meer technieken die gebruik maken van de ongebruikte delen van deze bekabeling, isdn, adsl, internet via de kabel enzovoort.

Dit geldt ook voor het stroomnet in uw huis, door dit netwerk van kabels in uw huis gaat eigenlijk maar één signaal, namelijk de stroomtoevoer, dit signaal heeft een frequentie van 50 hz. Naast dit signaal kunnen ook andere signalen verstuurd worden zoals bijvoorbeeld een internet signaal, Om te voorkomen dat dit signaal stoort op de reeds in huis aanwezige en aangesloten apparaten wordt de frequentie tot 40000 keer hoger gemaakt, 2 tot 28Mhz, de normale apparatuur zal dit signaal uitfilteren omdat de voeding van een normaal apparaat alleen gevoelig is voor 50Hz signalen.

Om een internetsignaal via uw stroomnet te versturen heeft u wel wat randapparatuur nodig welke het signaal bewerken voordat dit het stroomnet op gaat.

Wat heeft u nodig voor een thuis netwerk via het stroomnet of stopcontact?

Allereerst een reeds werkende internetverbinding, router en aansluiting bij een provider. Verder heeft u een internetadapter nodig welke u met een kabel aansluit op de ethernet aansluiting van uw router of computer deze adapter steekt u vervolgens in het stopcontact, om nu een volgende computer op bijvoorbeeld de 2e verdieping aan het internet te koppelen steekt u in die ruimte ook een netwerkadapter in het stopcontact en sluit u met een netwerkkabel de 2e computer aan op de adapter. En u bent klaar, de 2 netwerkadapters hebben verbinding met elkaar via het stroomnet en de verbinding is gelegd. Door de bijgeleverde software maakt u uw eigen gesloten netwerk waarbij de aangesloten computers inloggen met een ingegeven wachtwoord.

Wat zijn de grootste voordelen van een draadloos thuisnetwerk via stopcontact of lichtnet?

  • Een veilige verbinding, in tegenstelling tot een wifi/wlan netwerk blijven de signalen binnen het netwerk, via de meterkast verdeeld het signaal zich weliswaar over de verschillende stroomgroepen maar het blijft binnensshuis.
  • Minder last van signaal verlies, de gemiddelde reikwijdte van het signaal via het stroomnet is 200 meter, dat is voor een woonhuis meer dan genoeg, dikke plafonds of muren hebben geen effect op het signaal.
  • Hoge snelheid, de moderne adapters welke via het AV protocol werken behalen snelheden tot 200 Mbps.
  • Eenvoudig aan te leggen, voor elk extra aansluitpunt heeft u niet meer nodig dan een extra adapter.

Wat zijn de eventuele nadelen van een draadloos thuisnetwerk via stopcontact of lichtnet?

  • Er dient goed gelet te worden op de kwaliteit van de adapter, ondanks de geringe gevoeligheid voor storing is het natuurlijk wel zo dat het stroomnet een druk bezet netwerk is met vele apparaten, enige ruis op de lijn veroorzaakt door deze apparaten dient dus wel uitgefilterd te worden, dit dient de adapter te verzorgen.
  • In een appartement moet je wel rekening houden met het feit dat het netwerk dan niet beperkt is tot uw eigen woning, u zult het netwerk dan wel moeten beveiligen, dit is wel heel eenvoudig te doen met de bijgeleverde software, uw netwerk straalt namelijk geen signaal uit, een buitenstaander kan uw netwerk wel vinden wanneer hij via de zelfde netwerkmethode via zijn stroomnet werkt maar dan moet hij wel uw aanmeldgegevens weten voor uw netwerk.

Wat kost het aanleggen van een draadloos thuisnetwerk via stopcontact of lichtnet?

Gemiddeld moet u rekenen op ongeveer 100 Euro voor een starterset, deze bestaat dan uit 2 adapters en de benodigde software, voor elke extra adapter wordt er dan ongeveer 70 Euro gerekend. Dan heeft u wel een 200Mbps snelheid. Bent u ook al tevreden met een lagere snelheid, bijvoorbeeld 14Mbps, dan kunt u al beginnen op een bedrag van 70 Euro voor een startpakket.

De verschillende aanbieders

Er zijn een aantal fabrikanten op de markt waarvan ik er enkele aanhaal ter referentie.
  • Devolo, levert adapters en software voor snelheden tussen 14Mbps en 200 Mbps.
  • Zyxel, een bekende naam in de werleld van router en internetoplossingen.
  • Linksys, onderdeel van cisco, ook een gerenomeerd merk.

Al deze bedrijven maken samen met nog 53 andere bedrijven deel uit van de homeplug alliance, een overkoepelende organisatie welke de standaardisering en certificering regelt voor netwerkadapters met verbinding via het stroomnet, let hier op bij de aanschaf van een type adapter, hierdoor bent u enigszins verzekerd van een veilige en stabiele netwerkomgeving.
© 2010 - 2019 Miccla, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Powerline, internetten via het stopcontactPowerline, internetten via het stopcontactPowerline is internetten en een netwerkje aanleggen via het stopcontact. Hiervoor zijn minimaal twee EoP-adapters nodig.…
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAComputernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAMet VISTA is een draadloos computernetwerk zo gemaakt. Steeds meer mensen hebben in huis meerdere computers en willen da…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…

Reageer op het artikel "Internet thuisnetwerk via het stopcontact en lichtnet"

Reacties

Jack, 07-02-2015 11:48 #2
Ik gebruik de UPC Horizon (samsung) mediabox. Ik woon in een appartement (alles gelijkvloers), hierdoor heb ik geen aparte router nodig. Graag wil ik op mijn slaapkamer een 2e tv, maar heb geen echte mogelijkheid hiervoor via een splitter een lange kabel aan te leggen door muren te boren enz… Is dit systeem ook geschikt voor een 2e tv signaal of kom ik via dit systeem terecht via internet bij bijv het tv programma van Horizon?

Peer, 12-03-2012 10:25 #1
Momenteel heb ik hier in huis een verbinding van de router (begane grond) naar de switch (1e verdieping) gemaakt met Devolo homepluggen. Het werkt FANTASTISCH. Nu mijn vraag: kan ik middels een extra set hompluggen ook het digitale tv-signaal (werkt met UTP) via het stopcontact naar een andere plaats in mijn huis brengen? Devol's hebben wel de mogelijkheid een ander "kanaal" te kiezen. Ik heb voldoende vrije stopcontacten in de meterkast. Alvast bedankt. Peer

Infoteur: Miccla
Laatste update: 29-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!