InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Spelletjes op facebook: Farmville, Café World en Zynga Poker

Spelletjes op facebook: Farmville, Café World en Zynga Poker

Facebook staat op sommige viewcountingsites gerangschikt als de tweede meest bezochte site ter wereld. Waarschijnlijk zal je dat zelfs niet verbazen. De reden van hun succes? De mooie stijl, het eenvoudig gebruik, de vele mogelijkheden, maar zeker hun spelletjes. Verschillende gamedesigners probeerden een project uit te werken voor Facebook. Zo ontstond Farmville, Café World en Zynga Poker.

I. Korte uitleg

De makers van deze spellen hebben goed hun boterham verdiend. Met uitgekiende strategieën dwingen zo onrechtstreeks de spelers om echt geld in de spelletjes te pompen. Zo kan je bijvoorbeeld Farmville Cash kopen, of nieuwe chips bij de poker, met echt geld recht van je rekening. Er zijn meer Café World gebruikers dan de bevolking van Belgie en misschien zelfs Nederland tezamen.

Het is natuurlijk wel verdiend, want de spelletjes zijn enorm geestig tijdverdrijf. Een korte voorstelling van de bekendste en aangenaamste games op facebook;

De games

Farmville

Op farmville is iedereen boer of boerin. Je plant er allerlei groenten en fruit, bomen en struiken. Sommigen houden ook kippen en wat koeien. Door je rijpe groenten of aardappelen te verkopen, genereer je inkomsten. Met dit geld kan je allerlei extra's kopen. Bijvoorbeeld een tractor die het werk voor de speler een stuk gemakkelijker maakt. Of een mooie woning met een zwemvijver. Alles kan...als je geld hebt tenminste. Want voor sommige zeer toffe gadgets moet je helaas met Farm Ville cash betalen, iets wat je met echte centen koopt. Je kan levels stijgen en rewards verdienen door veel en actief te spelen!
Café World
Achter het aanrecht, sta je als een custom-made mannetje of vrouwtje wat vlees te garen. Je het een café/restaurant, waar je niet alleen kok bent, maar ook volleerd architect. Wanneer je het koken even beu bent, kan je met een simpele klik de game op pauze zetten. Dan kan je de vloer veranderen, of de gordijnen. Je kan zelfs schilderijen en esthetische relieken aanschaffen. Met nieuwe stoven ziet je zaak er dan weer hipper uit. Trendy met flashy behangpapier. Naarmate je lvl's stijgt, kan je moeilijkere gerechten beginnen maken.
Zynga Poker
Dan rest er nog de befaamde facebook poker, door het bedrijf Zynga. Een bedrijf ontstaan in 2007, dat al enige bekendheid verworven heeft. Niet alleen omdat ze ook makers zijn van Farmville en Café World, ook omdat er nogal wat controversen rond bestaan. Ze worden door meerdere andere game designers beschuldigd; ze zouden zogezegd spelletjes kopiëren. Vele spellers die de andere spellen vroeger speelden, beaamden dat het wel erg op mekaar leek. Maar blijkbaar moet Zynga dat tikkeltje meer hebben, want er zijn zeer veel mensen overgestapt. Misschien wel omdat je op elk spelletje van hen voordeel kunt halen door echt geld te gebruiken. Op Farmville, Café World en Zynga Poker kan je door geld een ster worden. Betaal gemakkelijk via het internet voor wat 'Farmville Cash' of een variant, ze steken weer een pak geld in hun zakken.
Je kan samen met je vrienden rond de virtuele poker tafel kruipen. Met een klik nodig je ze uit via facebook chat en je kan beginnen. Het is zelfs mogelijk je vriend wat coins toe te sturen als hij nog maar net begint. Mooi toch, zo social internet games?

Social internet games

Facebook heeft natuurlijk niet zomaar Zynga als partner genomen. Ze wisten heel goed wat ze deden, namelijk een mogelijk gigant binnenhalen, wat nu natuurlijk gebleken is. Het succes van het sociale gebeuren op het internet was enorm. Daarom moesten de spellen ook vol interactie zitten met mede online vrienden. Af en toe verschijnt er wel eens op je wall 'Andreas heeft hulp nodig met zijn kippen!' Zo kan je je vrienden helpen bij hun plezier. Vaak zijn er ook acties waarop ze eens speciaal doen, bijvoorbeeld op Kerstmis of Nieuwjaar.

Online social networking en Social internet games lopen duidelijk hand in hand. Facebook bood het publiek, Zynga de technologie. Samen hebben ze mekaar naar de top gebracht. Hoe schitterend is het concept ook wel niet; altijd iemand om mee te praten, maar als je het even beu bent, ga je gewoon rustig een potje game op facebook.
© 2010 - 2018 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Timeline FacebookBijna iedereen kent Facebook en heeft een account. Het is zelfs zo beroemd dat er al een film over is gemaakt. Deze vorm…
Zo blokkeer je spelletjes verzoeken op FacebookTegenwoordig speelt iedereen wel één of meerdere spelletjes op Facebook. Maar als ze helemaal geen spelletjes speelt, of…
De app FarmVille 2De app FarmVille 2Simulatiespelletjes zijn zeer populair, vooral boerderij spelletjes doen het in dit genre goed. Op Facebook bestond het…
Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneFacebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneVia Facebook Places wordt het mogelijk om je vrienden te laten weten waar je bent op één bepaald moment. Facebook kondig…

Reageer op het artikel "Spelletjes op facebook: Farmville, Café World en Zynga Poker"

Reactie

Saaraa, 28-09-2011 21:23 #1
Ik speel ook café world op facebook maar ik heb een probleem. Ik kan namelijk niet meer in loggen op het spel. Het start gewoon niet op terwijl mijn vriend dit nog wel kan. We gebruiken dezelfde laptop. Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen want ik vind het wel vervelend dat dat niet meer werkt Reactie infoteur, 16-10-2011
Hmmm dat is zeker vreemd als jullie dezelfde laptop gebruiken, ik stel voor dat je tracht de beheerders te contacteren op een of andere manier.

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 13-06-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!