InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat houdt BiSL in?

Wat houdt BiSL in?

BiSL is een procesmodel die wordt gebruikt voor de professionalisering van functioneel beheer. De functioneel beheer is verantwoordelijk voor het onderhouden van functionaliteiten van het informatiesysteem. De afkorting BiSL (wordt officieel geschreven in hoofdletters behalve de “i”) staat voor Business Information Services Library. Dit is eigenlijk een framework van processen die als leidraad kan worden aangehouden door bijvoorbeeld functioneel beheerders. In BiSL zijn processen opgenomen om de informatievoorziening beter onder controle te houden. De volgende drie processen staan centraal: tactische processen, operationele processen en strategische processen. Door een professionele manier van onderhoud en beheer kunnen bedrijven beter grip houden op hun ict en hun gegevens beter beheren en beschermen.

Wat is de toegevoegde waarde van BiSL

De bedoeling van het BiSL-framework is om te komen tot een eenduidige procesmodel. Hierdoor krijgen de beheerders een beter inzicht in de hoofdprocessen en de relaties tussen de diverse processen. Door de uniformiteit en de uniforme terminologie is het eenvoudiger communiceren met de professionele leveranciers. De samenwerking tussen de beheerders van de bedrijfsprocessen en ict zullen vereenvoudigd worden. Het uiteindelijke doel is om de kosten zoveel mogelijk te beperken en om de eindgebruiker zo goed mogelijk te ondersteunen in de gewenste informatievoorziening. Ook moet de organisatie hierdoor beter kunnen anticiperen op veranderingen binnen de organisatie.

Processen binnen het BiSL-framework

BiSL kent een procesmodellen die te verdelen zijn in een drietal niveaus, namelijk: richtinggevend (strategisch), sturend (tactisch) en uitvoerend (operationeel). In deze niveaus bevinden zich zeven clusters. Deze clusters vallen weer uiteen in een aantal processen per cluster.

Niveau: richtinggevend

Het richtinggevend niveau is de hoogste niveau. Hier liggen de verantwoordelijkheden van de beleidsbepalers binnen het bedrijf. Zij beslissen hoe de informatievoorziening eruit komt te zien op de lange termijn en hoe dit moet worden georganiseerd. Hier worden de grote lijnen uitgetekend die op lagere niveau nog verder uitgewerkt moeten worden.

Niveau: sturend

In dit niveau zijn er vier verschillende processen te onderscheiden, namelijk: contractmanagement, planning en control, behoeftemanagement en financieel management. Op dit niveau volgt de verdere uitwerking van beslissingen op richtinggevend niveau. Het sturend niveau gaat kort gezegd over tijd, geld, kwaliteit en afspraken. Binnen ieder van de processen worden drie activiteiten uitgevoerd, namelijk: plannen, controleren en evalueren.

Niveau: uitvoerend

Binnen BiSL gaat de meeste aandacht uit naar dit niveau. Dit niveau kent twee verschillende clusters en twee verbindende processen. De clusters zijn gebruiksbeheer en functionaliteitenbeheer. De twee verbindende processen zijn wijzigingenbeheer en transitie. De plannen en visies uit de twee bovenliggende niveaus worden hier verder uitgewerkt en uitgevoerd. In dit niveau wordt er onder andere gezorgd voor de dagelijkse informatievoorziening voor de gebruikers en bewaken van de juistheid van de gegevens in de systemen.

Wie maakt gebruik van BiSL?

BiSl is een wereldwijd standaard voor functioneel beheer. Het standaard wordt beheert door een stichting, namelijk ASLBiSL Foundation, en is voor iedereen beschikbaar. Het systeem wordt voornamelijk gebruikt door functioneel beheerders, informatiemanagers en systeemeigenaren. In 1998 werden de fundamenten gelegd voor de huidige BiSL. In het verleden heeft het systeem diverse namen gehad, zoals onder andere “Model voor functioneel beheer” en “FBM”.

Voor meer gegevens over BiSL kunt u de website bezoeken van de Stichting ASLBiSL Foundation.
Gerelateerde artikelen
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zo’n huid aanbrengt…
Foundation; welke past bij jou?Foundation heb je in verschillende soorten. Leer er hieronder meer over en ontdek welke foundation bij jou past.
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Foundation gebruiken voor een rijpere huidHoe kun je foundation gebruiken voor een rijpere huid? Je wilt niet dat je rimpels zichtbaar zijn als je foundation op h…
Bronnen en referenties
  • BiSL – een framework voor Functioneel Beheer en Informatiemanagement (van ASLBiSL Foundation)

Reageer op het artikel "Wat houdt BiSL in?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-04-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!