CGI: Computer Generated Imagery

Computer Generated Imagery. Groot kans heb je nog nooit van deze term gehoord, maar als je wat voorbeelden krijgt zal je bijna meteen weten wat het is. Veel bekende filmstudio's werken met CGI en sommige studio's maken alleen maar gebruik van deze techniek voor hun films. Maar wat is CGI nou precies? dat kun je hieronder lezen.

Wat is CGI?

Computer Generated Imagery betekent letterlijk vertaald per computer gegenereerde verbeelding. Met behulp van de computer kan dus je eigen fantasie een realistisch uiterlijk meekrijgen. Droomfiguren, gebouwen, voorwerpen je kunt het je zo gek niet bedenken. Met behulp van CGI kan alles worden gecreëerd. In werkelijkheid is je creatie namelijk niets meer dan een vorm, puur gemaakt van driehoekjes of vierkanten. Hoe meer vierkanten of driehoekjes op een klein gedeelte zitten, hoe detailistischer en echter je het kan laten lijken.

Hoe werkt het?

Als je net met CGI gaat beginnen hoef je er niet op te rekenen dat je meteen de mooiste dingen kunt maken. In het begin zul je veel moeten oefenen om goed door te krijgen hoe het moet. Het kan jaren in beslag nemen om goed met CGI om te leren omgaan.

Om te beginnen heb je een computer nodig, hoe krachtiger hoe beter. Hiernaast heb je nog speciale software nodig. De meest bekende programma's hiervoor zijn Cinema 4D, Autodesk 3D max, Autodesk Maya, Autocad en het gratis programma Blender. Verder heb je voor CGI vooral een hoop geduld en doorzettingsvermogen nodig.

Met software ga je middels allemaal driehoekjes en vierkantjes bezig om een vorm te maken. Het is het makkelijkste om eerst te beginnen met de basisvormen van de vorm die je maken wil. Uiteindelijk kan je hiermee je gehele fantasie nabouwen. Vervolgens kun je je vorm nog 'sculpten'. Dit houd in dat je met software je gehele gemaakte vorm ook nog kan 'boetseren'. Je vorm zal er uitzien als van een soort kleivormige substantie en kan tot in de fijnste details bewerkt worden.

Verder moet je ook kijken naar 'materials' en 'textures'. Je kunt je vorm voorzien van materialen en aangeven welk gedeelte bijvoorbeeld van een soort stofachtig materiaal is of wat keihard is als metaal. Het materiaal bepaalt onder andere het uiterlijk van je gemaakte vorm, maar ook hoe hij reageert op bijvoorbeeld licht, wind of water. Verder kan je hem nog van een 'texture' voorzien. Dit houd in dat je hem eigenlijk met afbeeldingen beplakt om het gewenste uiterlijk na te bootsen qua kleuren etc. Ook is het belangrijk om te kijken naar 'lightning' en 'shading'. Je geeft aan hoe het belicht moet worden om bijvoorbeeld nog de nadruk te zetten op dingen of een bepaalde sfeer heen te zetten.

Verder kan je nog kiezen om je vorm te 'animeren'. Dit houd in dat je hem kan laten bewegen en er een animatiefilm van kan maken. Het laatste wat je dan nog moet doen is het geheel 'renderen'. Dit houd in dat je de computer laat uitreken hoe alles eruit moet komen te zien en het hem tot een film of afbeelding laat verwerken. Dit 'renderen' kan veel tijd in beslag nemen afhandelijk van onder andere de mate van detail. Als de vorm gemaakte ook nog beweging heeft meegekregen duurt het zowieso aangezien er dan meerdere afbeeldingen moeten worden gemaakt. Deze afbeeldingen achter elkaar aan geplakt geven dan uiteindelijk de animatie.

Wie werken er allemaal mee?

Filmstudio's

Filmstudio's gebruiken CGI onder andere om special effects aan films toe te voegen. Een goed voorbeeld hiervan is de film Avatar van James Cameron. In deze flim zit o.a. een bepaald volk, de Navi's, waarvan hun hele uiterlijk met de computer is gemaakt.

Animatiestudio's

Animatiestudio's zoals PIXAR, Dreamworks of Blue Sky Studios werken alleen maar met CGI. Bij een animatiestudio word de gehele film met CGI gemaakt. Alle figuren, het landschap, etc. Alles word per computer gemaakt en samengevoegd tot één animatiefilm.

Ontwerpers/architecten

Veel ontwerpers en architecten werken ook eerst met CGI om hun idee uit te werken. Zo maken ze vaak eerst hun kast, bureau, gebouw of wat dan ook met de computer. Zo kunnen ze het idee al presenteren en bijvoorbeeld zien of het wel stevig genoeg is.

Etc.

Verder zijn er nog heel veel beroepsgroepen die met CGI werken. In de reclame, film, ontwerp en bouwwereld zitten enorm veel mensen die met CGI werken. Dit vaak ter presentatie van dingen over vermaak van publiek.
© 2011 - 2020 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Disney Treasures: Behind the Scenes Walt Disney StudioDisney Treasures: Behind the Scenes Walt Disney StudioIn de Disney Treasures collectie zijn zeer veel films opgenomen. Ook is er een treasure gemaakt waar je een indruk kan k…
Disney+: een online streamingdienstDisney+: een online streamingdienstSinds november 2019 is Disney+ beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Disney+ is een betaalde online streamingdienst w…
Animatiefilms: Wat is Animatie?Animatiefilms: Wat is Animatie?Animatiefilms zijn als sinds jaar en dag enorm populair. Met de unieke mogelijkheden kan een hele nieuwe wereld voorgesp…
Cinema 4D, wat kun je ermee doen?Cinema 4D, wat kun je ermee doen?Cinema 4D is een softwareprogramma van het Duitste bedrijf Maxon. Met de softwarepakketten van Cinema 4D kunnen ontwerpe…

Cityville: bouw je eigen stad op facebookCityville: bouw je eigen stad op facebookTerwijl farmville, het vorige spelletje van zynga op facebook over de 50 miljoen spelers wereldwijd trok, doet cityville…
Verkopen via Marktplaats of op de vlooienmarktVerkopen via Marktplaats of op de vlooienmarktSpullen van enige waarde kunt u vaak nog goed verkopen via Ebay, Speurders of Marktplaats. Andere spullen zijn juist bet…

Reageer op het artikel "CGI: Computer Generated Imagery"

Reacties

Dennisiej (infoteur), 21-03-2011 09:32 #2
Frederik hier heb je inderdaad een erg goed punt. Door technieken te combineren kan je verbazingwekkend mooie dingen maken. Toch ben ik het niet helemaal met je eens dat wanneer je alleen CGI gebruikt je meer een verkapte tekenfilm krijgt. Naar mijn mening hoeft dit niet als de 3D artist gewoon goede models maakt en hem met de juiste rendersoftware rendert. rendersoftware maakt heel veel uit voor het uiteindelijke resultaat en hoe realistisch dit lijkt. Maarja Het is toch ook veel leuker om sommige dingen nog met de hand te doen :)

Ik heb het blog waarover je het had bekeken, maar ik vind hem niet heel erg fijn wegkijken qua uiterlijk. Ook kom je dingen in het nederlands en dingen in het engels tegen wat naar mijn mening zwaar irritand is. Toch ga ik hem in de gaten houden, misschien komen er nog intressantie nieuwtjes op dat blog voorbij :)

Frederik, 20-03-2011 17:48 #1
Steeds meer effecten kunnen met de computer gedaan worden, maar ik denk dat een combinatie van computer technieken en authentieke methodes nog steeds het beste werkt in films. Wanneer je kijkt naar een film als Lord of the Rings dan zie je dat er een uitstekend onderscheidt is gemaakt tussen CGI effecten en klassiek handwerk(costuums van de orcs etc). Wanneer bijvoorbeeld nu vol (of het merendeel van een film) op CGI effecten zou worden ingezet dan gaat het al gauw lijken op zo een verkapte tekenfilm zoals Beowulf uit 2007. CGI ontwikkelingen volgen elkaar wel snel op en wie weet zal de techniek weldra ver genoeg zijn dat het tekenfilm/animatie gevoel geheel is verdwenen. Ik zag hier ook nog een blog met meer informatie over de laatste ontwikkelingen op CGI gebied: http://www.computergeneratedimagery.net/. Wellicht nog interessante kost.

Infoteur: Dennisiej
Gepubliceerd: 21-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!