InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Nederlandse wet Downloaden en Uploaden

Nederlandse wet Downloaden en Uploaden

Nederlandse wet Downloaden en Uploaden Het is vaak onduidelijk wat wel en niet mag met het uploaden en downloaden van muziek, films en games. We zochten er het wetboek op na om duidelijkheid te verschaffen.

Uploaden via internet

Het uploaden is het aanbieden van muziek, films of games. In Nederland is het verboden om, zonder toestemming van de auteur, muziek, films of games aan te bieden. Uploaden is zonder toestemming ten alle tijden illegaal.

Gebruik van muziek op een website

Zonder toestemming van de rechthebbende auteur, is het verboden om muziekfragmenten op een website te plaatsen. Ook het linken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal is verboden.

Downloaden via internet

Over het downloaden via internet bestaat vaak onduidelijkheid: wat mag wel en wat mag niet. Volgens de wet mag het volgende:

Muziek

Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is, zo vermeld de wet. Men betaald hier een kleine bijdrage voor bij de aanschaf van lege geluidsdragers, zoals een cassettebandje of cd-rom. Het uitlenen, verkopen of aan anderen laten luisteren is verboden. Hiervoor is toestemming van de auteur voor nodig.

Films

Downloaden van films is legaal indien het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is. Ook hiervoor wordt een kleine bijdrage gevraagd die als heffing op lege dvd's zit. Uitlenen of verkopen, verhuren of cadeau geven is zonder toestemming van de auteur illegaal.

Spellen

Downloaden van spellen is in zijn geheel verboden, ook voor eigen gebruik! Vaak wordt beweert dat indien men het originele spel bezit, het downloaden of kopiëren wel legaal zou zijn, dit is echter in strijd met wat de wet zegt. Zonder toestemming van de auteur mogen spellen en interactieve software niet gedownload of gekopieerd worden.

Ombouwen van spelcomputer

Hoewel vaak word beweerd dat een spelcomputer eigen bezit is en dus omgebouwd mag worden, is dit in strijd met de wetgeving. Een modchip word ingebouwd om daarmee de ingebouwde beveiliging van spellen te omzeilen. Het (laten) ombouwen van een spelcomputer is strafbaar volgens artikel 32a van de auteurswet.

Uploaden, downloaden en kopiëren

Het uploaden is het aanbieden van materiaal, het downloaden is het aannemen van materiaal. Kopiëren staat gelijk aan downloaden en hiervoor gelden dezelfde regels als voor het downloaden.

Straffen

De straffen variëren van zes maanden tot 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de 2e, 3e, 4e of 5e categorie. De hoogte van deze boetes zijn:
  • Tweede 3.700
  • Derde 7.400
  • Vierde 18.500
  • Vijfde 74.000
Voor het bedrijfsmatig downloaden en/of uploaden via de illegale weg, kan de gevangenisstraf oplopen tot vier jaar cel en boetes tot wel 45.000 euro.

Maar op andere websites staat dat het wel mag

Veel internetsites verschaffen nogal onduidelijkheid over het up-en downloaden van muziek, films en spellen. Vooral over computerspellen en interactieve software is er veel verwarring te vinden. Mocht U er toch nog over twijfelen, leest U dan eerst het burgerlijk wetboek na. Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht. Deze wet bestaat uit 53 artikelen en bespreekt alles waar auteursrechten op rust: foto, video, kunst, schilderwerken, boekwerken, geschriften, muziek, film en software.
Gerelateerde artikelen
Hoe legaal downloadenHoe kan men nou legaal films en muziek downloaden? Heel veel mensen downloaden tegenwoordig hun films, muziek en softwar…
Films, muziek en games downloadenFilms, muziek en games downloadenOver de hele wereld downloaden mensen hun muziek, films en games. Het downloaden van films en games word als illegaal be…
Gratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingGratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingHet gratis online kijken van tv series op het internet is in opkomst. Maar hoe en waar kun je online gratis tv series ki…
Formaten en kwaliteit gedownloade filmEen vaak voorkomend probleem is dat de kwaliteit van een gedownloade film tegenvalt of dat het bestand niet afgespeeld k…

Reageer op het artikel "Nederlandse wet Downloaden en Uploaden"

Reacties

Ikke, 17-04-2014 13:24 #8
Let op, het artikel geeft onjuist aan dat "Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is, "

Dit is inmiddels achterhaald, met de uitspraak van het europese hof geldt in nederland per onmiddellijke ingang dat wij dezelfde regelgeving als de rest van europa hanteren. Downloaden is sinds 10 april illegaal.

Hans Hommersom, 12-04-2014 19:19 #7
Waarom niet bij ieder internet abonnement een automatische bijdrage voor auteursrechten?
Ik zit hier al een tijd aan te denken, te meer omdat je het downloaden van films en muziek gewoonweg niet meer tegen kan houden!
Hoe veel mensen hebben wereldwijd gezien een internet abonnement?
Het hoeven echt geen grote bedragen te zijn, als je praat over een euro in de maand meer op een internet abonnement, en die euro speciaal te reserveren voor auteursrechten is iedereen toch blij?
Ik begrijp niet dat hier niet eerder iemand aan heeft gedacht!
Nee, die debatten in de tweede kamer en de Europese commissie kosten niets zeker!
Weggegooid geld, hadden ze beter in de pot voor auteursrechten kunnen storten!
Was dit probleem ook opgelost.
Ik ben zelf muzikant, schrijf mijn eigen werk en zet mijn creaties ook gratis op internet!
Dit geeft mij alleen maar meer bekendheid.
In het geval van bandjes valt er aan een CD toch niets meer te verdienen, die moeten het van optredens hebben en dan is publicatie op internet de beste manier!
Times They Are A Changing schreeft Bob Dylan (absoluut niet mijn muziek, maar dit ter zijde) ooit, en hij had gelijk!

Anoniem, 11-01-2013 15:19 #6
Mij wordt dagelijks wijs gemaakt dat je bijvoorbeeld Carnavalsoptochten met geluid van de muziek op You Tube mag plaatsen zonder het te betalen aan B/S.
Weet van B/S dat dit niet is toegestaan. You Tube heeft alleen de Bumarechten betaald niet de Stemrarechten. Wil die vervelende klier een heel graag aanpakken want die heeft ruim 100 filmpjes met auteursbeschermde muziek op zijn website staan. Wat kan ik ondernemen?

Snoek, 14-02-2012 12:33 #5
In het artikel staat dat het uploaden verboden is omdat je het materiaal dan aanbiedt. Maar volgens het auteursrecht is het wel toegestaan om het materiaal te kopiëren voor eigen gebruik. Dan ga ik er vanuit dat je dus wel materiaal mag uploaden zolang het niet toegankelijk is voor iedereen. Vervolgens staat er dat je zonder toestemming van de auteursrechthebbende het materiaal wel mag delen met familie en/of vrienden. Nu heb ik op internet gezocht wat de wettelijke bepaling van een "vriend" is, maar daar kon ik niks over vinden. Betekend dit dan dat het is toegestaan om iets op bijvoorbeeld facebook te uploaden, dat dan vervolgens alleen beschikbaar maken voor je "facebookvrienden" als stream en dus niet als download, en op deze manier dus alles te omzeilen is?

Ted, 29-12-2011 15:46 #4
Maar is het ook illegaal om een link op je website te plaatsen die naar een andere website verwijst waarop een film gëupload is? Reactie infoteur, 30-12-2011
Is deze film op de legale manier gedownload? Dan is dit geen probleem. Is het op een illegale manier? Dan kan je je mede schuld maken door een link op je website te plaatsen, vooral wanneer je hiervan op de hoogte was. In de meeste gevallen echter zal de praktijk er niet zo zwaar aan tillen.

Sal, 21-11-2011 23:16 #3
Stel er wordt illegaal geupload. Wie is strikt genomen de overtreder van de wet: (a)degene die daadwerkelijk het uploaden op gang heeft gezet of (b) degene die de eigenaar is van de computer waarmee de misdaad wordt gepleegd. Volgens mij ligt (a) voor de hand maar is de dader moeilijk aan te wijzen. Aan de andere kant is in geval van (b) de dader makkelijk aan te wijzen, maar voelt het niet eerlijk aan. Ik hoor hier graag uw mening over. Dank! Reactie infoteur, 20-12-2011
De eigenaar van het IP-adres is verantwoordelijk hiervoor. Echter, wanneer deze kan aantonen dat hij of zij van niks wist en een andere dader kan aanwijzen, dan liggen de regels anders.

H., 11-04-2011 13:01 #2
En hoe zit het met mijn betamax videorecorder dan? die maakt kopie van al het auteursrechtelijk uitgezonden beeld geluidsapparatuur inclusief het programma van het knmi om het weer bericht te presenteren. Eigenlijk is het al strafbaar om de nieuwste hit van marco mee te fluiten? Maar als niemand het hoord dan mag dat misschien nog net!

Zonder het ooit beseft te hebben voel ik mij nu ontzettend illegaal bezig hoor! gelukkig nooit een video 2000 gekocht dan was ik met 7 opgenomen banden dubbel de pineut. Reactie infoteur, 14-04-2011
De kopie moet voor eigen oefening, studie of gebruik bestemd zijn, dan mag je een of twee (misshien wel drie) thuiskopieeen hebben.

Deve, 05-08-2010 01:15 #1
Wat mij nog niet duidelijk is is dit:

Mocht U er toch nog over twijfelen, leest U dan eerst het burgerlijk wetboek na. Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht.

In de auteursrechten staat dat het dan over letterkunde, kunst of wetenschap moet gaan, films zijn GEEN letterkunde, dus eigenlijk horen films daar dus dan niet bij? of? Reactie infoteur, 05-08-2010
Deze wet bestaat uit 53 artikelen en bespreekt alles waar auteursrechten op rust: foto, video, kunst, schilderwerken, boekwerken, geschriften, muziek, film en software.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-07-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!