InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen?

Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen?

Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen? Velen zijn zich er inmiddels van bewust dat er gevaren verbonden zijn aan een slechte beveiliging van de eigen computer. Steeds minder mensen hebben dan ook een open internetverbinding, die anderen gratis laat meeliften. Niet iedereen beseft echter dat je ook dan niet genoeg beschermd bent tegen hackers met echt slechte bedoelingen. Hoe weet je of je wordt aangevallen door een hacker en wat doe je eraan om die indringer weer zonder teveel schade buiten de computer te krijgen?

Waarom wil je niet dat er iemand bij je inbreekt?

Wanneer iemand probeert om mee te liften op jouw Internet verbinding is dat natuurlijk ethisch gezien niet juist maar aan de andere kant ook weer niet heel erg. Misschien wordt de verbinding er iets trager van. Een hacker is er echter niet op uit om gratis gebruik te maken van Internet. Iemand, die probeert om toegang te krijgen tot je computer is uit op jouw financiële of persoonlijke gegevens. En probeert dan ook om bijvoorbeeld passwords, gebruikersnamen of creditcard gegevens van je computer te halen om misbruik te maken van gegevens of van je te stellen. Het is dan ook vrij logisch dat het beter is om vroegtijdig te tekenen van een inbraak te kunnen herkennen, zodat je een aanval in een vroeg stadium kunt stoppen.

Wat zijn nu precies de symptomen van een inbraak door een hacker?

Tijdig de symptomen herkennen van een poging tot hacking kan de schade aan je computer aanzienlijk beperken. De volgende tekenen zijn een duidelijke waarschuwing en reden voor alertheid:
  • Software en programma’s, die vastlopen en onbekende foutmeldingen genereren
  • Onverklaarbare traagheid bij het opstarten en gebruik van het systeem
  • Veranderingen in persoonlijke instellingen
  • Niet meer kunnen inloggen op bepaalde sites
  • Websites, die automatisch worden geopend zonder dat je hiertoe opdracht hebt gegeven
  • Verwijzingen naar vreemde en onbekende sites
  • Relatief veel meldingen van spyware en virussen (worm- en of Trojaanse virussen openen het systeem voor een poging tot hacking)
  • Slecht of niet functionerende anti virus, hacking en spyware beveiliging
  • Nieuwe software op je pc, die je niet zelf hebt geïnstalleerd
  • Vragen of nieuwe software mag worden geïnstalleerd
  • Verdwijnen van bestanden

Wat doe je eraan, wanneer je een inbraak vermoedt?

Zoek op Internet naar effectieve anti spyware, anti-virus, anti-adware en anti-hijack software. Ook kan het helpen om een goede firewall te installeren. De virus helpdesk zegt hierover “ Voorbeelden van bedrijven die een gratis firewall maken zijn Zone Labs, Comodo, PC Tools en Online Armor.”.

Zij geven ook nog de tip dat het raadzaam is om je Windows versie regelmatig te actualiseren.
“Door de diverse updates te installeren worden er gaten in de beveiliging van je Windows versie gedicht, zodat van die lekken in de software geen gebruik meer kan worden gemaakt. Dit maakt de software dan ook gelijk een stuk veiliger. Om de verschillende updates en nieuwe versies van programma's te downloaden en te installeren kun je de Windows Update uitvoeren.”

Deze tips zullen je computer beter kunnen beschermen, onthoud echter dat een hacker op zoek is naar zwakheden in je systeem of in specifieke software en dat in principe elke vorm van beveiliging, hoe goed die ook is, te kraken is. Wees dan ook alert op de signalen van hacking, ook als je beveiliging hebt geïnstalleerd.
Gerelateerde artikelen
Opgepast voor spyware striker proSpyware striker pro is een anti-spyware programma. Dat willen de makers ervan je althans wijsmaken. Lees hier wat je moe…
Het verschil tussen Adware, Spyware en VirussenHet verschil tussen Adware, Spyware en VirussenAdware, spyware en virussen hebben het een en ander gemeenschappelijk, één ding is dat ze alle drie schadelijk zijn voor…
Spyware: wat het is - hoe tegen te gaanSpyware: wat het is - hoe tegen te gaanSpyware, spyware en nog eens spyware. Elke computergebruiker heeft er wel eens last van gehad of heeft er nog steeds las…
ComputerbeveiligingenComputerbeveiligingenEr is bijna geen één huishouden die geen computer heeft. Een computer heeft een goede beveiliging nodig om geen virussen…
Valse anti-spyware en anti-virus programma'sValse anti-spyware en anti-virus programma'sIn het verleden hoefde je bijna alleen maar je computer te beschermen tegen virussen en wormen. Kon het nog maar zo makk…
Bronnen en referenties
  • www.virushelp.nl
  • www.computer-adviser.com/is-my-computer-hacked.html
  • www.seasonsecurity.com/where-in-my-computer-do-i-check-for-hacking-symptoms-40085

Reageer op het artikel "Hoe herken je een hacker en hoe kun je je pc beveiligen?"

Reacties

Helga, 28-12-2014 10:59 #4
Ineens waren al mijn bestenden leeg, ik weet door wie, maar bewijs het maar eens.
Dat ze er nog wel waren zag ik bij eigenschappen… mappen waren vol, ik zag ze alleen niet meer…
Ik ben geen expert, maar oom niet dom op computer gebied.
Wat doet men in zo'n geval?

Wijnand, 10-11-2014 19:22 #3
Hallo,
Ik heb een goede virusscanner van AVG compleet met alle toeters en bellen, het is overigens een gekochte versie.
Nu heb ik het gevoel dat er iemand probeert om in mijn computer te komen of het is gelukt weet ik niet.
Als ik alles heel normaal afsluit kan het zomaar gebeuren dat bij het opstarten ik plotseling een hele herstel sessie moet doorlopen. Mijn virusscan zegt dat ik helemaal schoon ben en geen enkele bedreiging zich voordoet.
Ik heb wel eens vreemd opgekeken als ik een brief gemaakt had dat er al een reactie was nog voordat ik hem had verstuurd, het betrof dan zaken waar absoluut niemand weet van had.
Hoe kan ik herkennen of ik last heb gehad van een hacker.
Help… geef me s.v.p.een goede tip!
Bij voorbaat bedankt voor de moeite.
Wijnand

Douglas, 11-06-2013 08:11 #2
Ik zag laatst bij mijn activiteitenweergave, op de Mac, onder het tabblad Netwerk dat er in de desbetreffende sessie meer dan 7 Gb aan gegevens was ontvangen. Terwijl ik misschien 3 uur op internet had gezeten en hoogstens een paar MB had gedownload via WeTransfer. Moet ik mij zorgen maken? Of is het heel normaal dat er in korte tijd zulke grote hoeveelheden data worden ontvangen en verstuurd?

Danny, 25-02-2012 16:05 #1
Hallo ik zat net op mijn laptop totdat er opeens een venster open ging dat er bestanden werden gekopieerd ik heb meteen mijn voeding eruit gehaald nou is mijn vraag kan het zijn dat ik nu slachtoffer ben geweest van een hackpoging?
M.V.G Danny Reactie infoteur, 25-02-2012
Beste Danny, dat kan zeker het geval zijn geweest. Je hebt op de juiste manier gereageerd, want alleen het contact met Internet verbreken is niet voldoende. Besef wel dat deze hacker wanneer hij eenmaal in je computer is geweest, de volgende keer gewoon kan doorgaan met datgene waarmee hij bezig was.

Het enige dat ik je kan aanbevelen is een volledige herinstallatie van de computer. Zet alle bestanden eerst over op USB en doe dan een complete reboot van je pc. Zorg er daarna voor dat je de Windows firewall opzet en zorg voor een goed gratis anti-virus programma zoals Security Essentials van Microsoft.

Good luck!

Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!