Wat kun je doen tegen internetoplichting?
Marktplaats en Ebay zijn geweldige manieren om lekker vanuit huis te kunnen shoppen. Mede door deze sites is het handelen via internet zo populair geworden. Helaas komt oplichting op het internet te vaak voor, er wordt namelijk makkelijke misbruik gemaakt van de naïviteit en hebzucht van mensen. Hieronder een aantal tips, om internetoplichting te voorkomen en als het al te laat is te bestrijden.
Hoe voorkom ik oplichting?
Bekijk de advertentie en adverteerder goed en let op onderstaande punten.
Tip 1: Wantrouw Engelstalige advertenties
Handelen met een verkoper uit je eigen land, voelt een stuk veiliger.
Vele oplichters gebruiken Engelstalige advertenties.
Deze kun je herkennen aan:
- Het gebrekkig Engels, met veel taal en grammatica fouten
- Overdreven gebruik van hoofdletters
- Schreeuwerige teksten zoals Perfect price, perfect condition, BUY NOW!!
Tip 2: Dure producten in grote aantallen
Wanneer een advertentie dure producten in grote aantallen tegelijkertijd aanbiedt, is het mogelijk dat het gaat om gesloten goederen, die zogenaamd van de vrachtwagen gevallen zijn. Wees hier voorzichtig mee. Met dure producten zoals gsm’s en laptops, kun je beter altijd voorzichtig zijn. En denk aan de nadelen van geen garantie of verzekering.
Tip 3: Te lage prijs
Dure producten voor een lage prijs zijn ook vaak advertenties van oplichters.
Onthoud goed als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar!
Tip 4: Is je oplichter bekend
Kijk op
fakerslijst.nl of je oplichter bekend is bij andere mensen. Er staan fakeadvertenties op, maar je kunt ook op emailadres zoeken.
En ben je er zeker van dat jou verkoper een faker is, meld hem dan aan.
Tip 5: Controleer adresgegevens en telefoonnummer
Vraag altijd aan de adverteerder om zijn adresgegevens en telefoonnummer.
En controleer deze of ze correct zijn. Dit kan bij
goudengids of
ikhebje
Tip 6: De betaling
Gelijk oversteken is natuurlijk de eerlijkste manier van zaken doen. Je weet wat je krijgt en de adverteerder heeft direct het geld in handen. Let er hierbij erop dat je afspreekt op een voor jou vertrouwde locatie, en neem nooit het gehele bedrag cash mee als het gaat om grote geldbedragen. Pin dan het resterende bedrag wanneer je het product in je handen hebt.
Wanneer er gevraagd wordt om het volledige bedrag overgeboekt kan worden op de rekening van de adverteerder, vraag dan of het mogelijk is om een aanbetaling te doen. Zo kun je de rest betalen wanneer je het product hebt ontvangen.
Pas op via Western Union/MoneyGram betalen is onveilig! Bij deze banken is het makkelijk om een account aan te maken met een vals identiteitsbewijs. Er is dus een grote kans dat je te maken hebt met een oplichter.
Wat kun je het beste doen als je denkt slachtoffer te zijn van internetoplichting?
Is het al te laat! Heb je al betaald voor een product maar is het nog niet geleverd, en de adverteerder kun je niet bereiken? Denk je dat het een oplichter is?
Volg dan onderstaande stappen:
Stap 1. Bewaar alle correspondentie met de verkoper
Bewaar de alle e-mails, advertenties, brieven etc.
Dit kan een bewijs zijn als er eventueel een juridische procedure volgt.
Stap 2. Stuur een ingebrekestelling per e-mail of aangetekende brief
Dit houdt in dat je een laatste oproep naar de verkoper doet, om het product alsnog te leveren. Normaal gebeurt dit met een aangetekende brief, maar wanneer je niet in het bezit bent van een adres is een mail de beste oplossing. Stel een duidelijk termijn voor de levering, heb je dan het product nog niet ontvangen, volg dan de volgende stappen.
Stap 3. Verzamel gegevens uit het mailverkeer met de verkoper
Hierbij kun je denken aan:
- E-mailadres
- Persoonlijke gegevens
- IP-adressen
- Datums en tijdstippen
- Betalingsgegevens
- Advertentiegegevens
Stap 4. Waarschuw anderen
Plaats een bericht op de internetsite waar je de advertentie vond dat deze adverteerder niet levert. Je voorkomt hiermee dat ook anderen de dupe worden.
Stap 5. Doe aangifte bij de politie van internetoplichting
Wanneer de goederen uiteindelijk nog niet geleverd zijn, en de verkoper daar geen geldige reden voor heeft, is de kans erg groot dat je met oplichting te maken hebt. Dit is een strafbaar feit en je kunt daarvan aangifte doen bij de politie.
Op juridisch gebied sta je nu veel sterken en daarnaast kan de oplichter zijn zaken moeilijker voortzetten. Alle informatie die je verzamel hebt komt nu goed van pas.
Neem het volgende zeker mee:
- Het bankafschrift van de transactie
- Prints van de correspondentie
- Een kopie van de advertentie
- Je legitimatiebewijs
Vaak neemt de behandelende politiemedewerker de aangifte niet helemaal serieus. Dit komt omdat het niet perse om oplichting hoeft te gaan. Het niet leveren van goederen, wordt gezien als “wanprestatie”. Van de politie krijg je dan vaak te horen, dat het om een conflict gaat tussen burgers onderling. Dit is op zich niet strafbaar en daar houdt de politie zich dus niet mee bezig. Als je toch aangifte doet bij de politie, dring er dan bij de politie op aan dat ze het ook echt als een aangifte behandelen en niet slechts als een "melding". Laat de politie een proces-verbaal opnemen in je aangifte en bewaar daarvan een kopie. Later kan dit nog van toepassing zijn.
Stap 6. Neem contact op met je eigen bank en de bank van de oplichter
Je kunt proberen de betaling terug te laten boeken. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Geef door aan de bank dat het gaat om fraude en laat het kopie van je aangifte zien. Neem daarna ook contact op met de bank van de oplichter en laat weten dat zijn rekeningsnummer misbruikt wordt voor fraude.