InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat kun je doen tegen internetoplichting?

Wat kun je doen tegen internetoplichting?

Marktplaats, Speurders en Ebay zijn geweldige manieren om lekker vanuit huis te kunnen shoppen. Mede door deze sites is het handelen via internet zo populair geworden. Helaas komt oplichting op het internet te vaak voor, er wordt namelijk makkelijke misbruik gemaakt van de naïviteit en hebzucht van mensen. Hieronder een aantal tips, om internetoplichting te voorkomen en als het al te laat is te bestrijden.

Hoe voorkom ik oplichting?

Bekijk de advertentie en adverteerder goed en let op onderstaande punten.

Tip 1: Wantrouw Engelstalige advertenties

Handelen met een verkoper uit je eigen land, voelt een stuk veiliger.
Vele oplichters gebruiken Engelstalige advertenties.
Deze kun je herkennen aan:
  • Het gebrekkig Engels, met veel taal en grammatica fouten
  • Overdreven gebruik van hoofdletters
  • Schreeuwerige teksten zoals Perfect price, perfect condition, BUY NOW!!

Tip 2: Dure producten in grote aantallen

Wanneer een advertentie dure producten in grote aantallen tegelijkertijd aanbiedt, is het mogelijk dat het gaat om gesloten goederen, die zogenaamd van de vrachtwagen gevallen zijn. Wees hier voorzichtig mee. Met dure producten zoals gsm’s en laptops, kun je beter altijd voorzichtig zijn. En denk aan de nadelen van geen garantie of verzekering.

Tip 3: Te lage prijs

Dure producten voor een lage prijs zijn ook vaak advertenties van oplichters.
Onthoud goed als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar!

Tip 4: Is je oplichter bekend

Kijk op fakerslijst.nl of je oplichter bekend is bij andere mensen. Er staan fakeadvertenties op, maar je kunt ook op emailadres zoeken.
En ben je er zeker van dat jou verkoper een faker is, meld hem dan aan.

Tip 5: Controleer adresgegevens en telefoonnummer

Vraag altijd aan de adverteerder om zijn adresgegevens en telefoonnummer.
En controleer deze of ze correct zijn. Dit kan bij goudengids of ikhebje

Tip 6: De betaling

Gelijk oversteken is natuurlijk de eerlijkste manier van zaken doen. Je weet wat je krijgt en de adverteerder heeft direct het geld in handen. Let er hierbij erop dat je afspreekt op een voor jou vertrouwde locatie, en neem nooit het gehele bedrag cash mee als het gaat om grote geldbedragen. Pin dan het resterende bedrag wanneer je het product in je handen hebt.

Wanneer er gevraagd wordt om het volledige bedrag overgeboekt kan worden op de rekening van de adverteerder, vraag dan of het mogelijk is om een aanbetaling te doen. Zo kun je de rest betalen wanneer je het product hebt ontvangen.
Pas op via Western Union/MoneyGram betalen is onveilig! Bij deze banken is het makkelijk om een account aan te maken met een vals identiteitsbewijs. Er is dus een grote kans dat je te maken hebt met een oplichter.

Wat kun je het beste doen als je denkt slachtoffer te zijn van internetoplichting?

Is het al te laat! Heb je al betaald voor een product maar is het nog niet geleverd, en de adverteerder kun je niet bereiken? Denk je dat het een oplichter is?
Volg dan onderstaande stappen:

Stap 1. Bewaar alle correspondentie met de verkoper

Bewaar de alle e-mails, advertenties, brieven etc.
Dit kan een bewijs zijn als er eventueel een juridische procedure volgt.

Stap 2. Stuur een ingebrekestelling per e-mail of aangetekende brief

Dit houdt in dat je een laatste oproep naar de verkoper doet, om het product alsnog te leveren. Normaal gebeurt dit met een aangetekende brief, maar wanneer je niet in het bezit bent van een adres is een mail de beste oplossing. Stel een duidelijk termijn voor de levering, heb je dan het product nog niet ontvangen, volg dan de volgende stappen.

Stap 3. Verzamel gegevens uit het mailverkeer met de verkoper

Hierbij kun je denken aan:
  • E-mailadres
  • Persoonlijke gegevens
  • IP-adressen
  • Datums en tijdstippen
  • Betalingsgegevens
  • Advertentiegegevens

Stap 4. Waarschuw anderen

Plaats een bericht op de internetsite waar je de advertentie vond dat deze adverteerder niet levert. Je voorkomt hiermee dat ook anderen de dupe worden.

Stap 5. Doe aangifte bij de politie van internetoplichting

Wanneer de goederen uiteindelijk nog niet geleverd zijn, en de verkoper daar geen geldige reden voor heeft, is de kans erg groot dat je met oplichting te maken hebt. Dit is een strafbaar feit en je kunt daarvan aangifte doen bij de politie.
Op juridisch gebied sta je nu veel sterken en daarnaast kan de oplichter zijn zaken moeilijker voortzetten. Alle informatie die je verzamel hebt komt nu goed van pas.

Neem het volgende zeker mee:

  • Het bankafschrift van de transactie
  • Prints van de correspondentie
  • Een kopie van de advertentie
  • Je legitimatiebewijs

Vaak neemt de behandelende politiemedewerker de aangifte niet helemaal serieus. Dit komt omdat het niet perse om oplichting hoeft te gaan. Het niet leveren van goederen, wordt gezien als “wanprestatie”. Van de politie krijg je dan vaak te horen, dat het om een conflict gaat tussen burgers onderling. Dit is op zich niet strafbaar en daar houdt de politie zich dus niet mee bezig. Als je toch aangifte doet bij de politie, dring er dan bij de politie op aan dat ze het ook echt als een aangifte behandelen en niet slechts als een "melding". Laat de politie een proces-verbaal opnemen in je aangifte en bewaar daarvan een kopie. Later kan dit nog van toepassing zijn.

Stap 6. Neem contact op met je eigen bank en de bank van de oplichter

Je kunt proberen de betaling terug te laten boeken. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Geef door aan de bank dat het gaat om fraude en laat het kopie van je aangifte zien. Neem daarna ook contact op met de bank van de oplichter en laat weten dat zijn rekeningsnummer misbruikt wordt voor fraude.
© 2008 - 2017 Kimmy-tje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oplichting op MarktplaatsOplichting op Marktplaats; bijna iedereen kent wel iemand die er ooit mee te maken heeft gehad. Die nieuwe telefoon voor…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichtingJe koopt een mobiele telefoon via Marktplaats. Je maakt het geld over naar het rekeningnummer van de verkoper, die beloo…
Het succes van MarktplaatsDe website Marktplaats.nl, die al 11 jaar bestaat, is een enorm succes in heel Nederland. Op Markplaats.nl kunt u een ad…
Veilig (ver)kopen en (ver)huren via KapazaVeilig (ver)kopen en (ver)huren via KapazaIedereen heeft wel al eens gehoord van Ebay, maar ook de website Kapaza is ondertussen zeer bekend in Nederland en Belgï…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen internetoplichting?"

Reacties

Martine, 24-04-2017 17:10 #28
Ik had bij een bedrijf voor 34,00 euro aan make up besteld. De site had ook een fb pagina, met goede recensies en lijkt me betrouwbaar. Na 2 weken niets te hebben vernomen heb ik gemaild waar m'n product bleef. Ik kreeg daarop een mailtje waarop werd medegedeeld dat het product niet meer leverbaar is en het bedrag is teruggestort. Dat is niet het geval. Inmiddels heb ik er nog drie mails achteraan gestuurd met het verzoek het bedrag terug te storten maar krijg geen reactie.
Wat kan ik verder doen?

Nathalie, 29-04-2016 11:52 #27
Ik ben op de volgende manier opgelicht. Via hun site heb ik een paar damesschoenen aangekocht van het merk Geox. Na 20 dagen heb ik eindelijk mijn pakket ontvangen, er zaten schoenen in die totaal niet op de schoenen trekken die ik heb besteld en betaald. Via mail een retour gevraagd maar ze houden mij aan het lijntje. De site is www.driebergsejongerenactie.nl
Wat kan ik hier tegen beginnen?

Anne, 06-07-2014 22:34 #26
Ik ben opgelicht door een bedrijf uit Verenigd Koninkrijk. Heb geld via moneygram overgemaakt. Er wordt niets geleverd. Wat kan ik doen?

Vanmol Ingrid, 30-04-2014 09:28 #25
Onlangs ben ik opgelicht door craftworld dat verkoopt via 2dehands.be. Ik zie nog steeds alles te koop aangeboden worden. Wat kan ik doen om de oplichter mijn geld terug te vragen of ze toch van verkoop site te smijten.

De Snijder Paul, 14-02-2014 11:03 #24
Ik ben zwaar opgelicht op 2dehands.be. Ik verkocht een Mac G3 voor 350 euro via paypal, ik heb alle bewijzen. Wat nu?

Nicole, 09-10-2013 11:58 #23
Het bedrijf Health Care Payment heeft een listige manier van verkopen, doe geen bestellingen want ze blijven afschrijven van je rekening.

L. van Reenen, 12-07-2013 20:29 #22
Ook hier CPW-shop. In april 2013 een fietsendrager besteld en betaald. Er is niet geleverd. Na afzeggen order is niet terugbetaald, ondanks dagelijks bellen met Paul Klomp. Vandaag aangifte gedaan wegens internetoplichting, deze doorgestuurd naar de bank van de CPW shop en onze rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Zij hebben ons het bedrag vergoed. Voor ons fijn maar ergens wel jammer, want het begint op internet te wemelen van berichten over de oplichtingspraktijken van CPW shop. Het is tijd dat ze aangepakt worden.

Anna Jansen, 14-06-2013 14:37 #21
Hier ook CPW shop, fietsrek besteld in april, nooit iets ontvangen ook geen geld.

Houtekier Bernard, 02-04-2013 14:32 #20
CPW-Shop onlangs heb ik een fietsdrager besteld voor een fiets na betaling en twee wekken te wachten voor levering zonder een mail dat het niet in voorraad was. Heb ik cpw gemailt het gevraagde ordenummer was niet in voorraad en maar te leveren was op 11/12/13 dan het ordenummer 3005 aan te kopen maar ook dat was niet in voorraad ze hebben mij voor gesteld het bedrag terug te storten? Vier weken er na nog geen geld terug op rekening? Op mijn mails geen bericht meer. Wat kan er voor deze wanprestatie ondernomen worden?

M. Bruinsms, 29-10-2012 15:07 #19
Opgelicht bij Gadgetshop.tv. bedrijven die de goede burgers oplichten moeten verwijderd worden of een waarschuwing dat het een opgelicht bedrijf is. De waarde is 45,00 euro, maar zover heb ik nog nooit iets meer gehoord. Heb iets besteld met verzendkosten de 06-10-2012, meteen betaald zoals dat gaat, aangetekende brief verstuurd 15-10-2012. Maar zover niets. Vandaag ben ik naar de politie gegaan en door gegeven van Fraude, maar ik verwacht daar niets van. Helaas. Dat ik vind in deze tijd, dat het tijd wordt dit soort bedrijven te openbaren via internet.

Eddy, 14-09-2012 08:55 #18
"1bundel.nl" bedriegt dagelijks mensen door goederen niet te leveren. Mei 2012 Tab besteld en betaald € 285, -. (heeft een site op internet met vele artikelen). Wordt nooit geleverd; is ook niet te bereiken; direct in mei 2012 aangifte gedaan bij internetoplichting aan de politie; zij zeggen heeft geen prioriteit! Persoon (komt uit Eindhoven; meerdere gegevens zijn bekend) staat ook velen malen vermeld bij : "opgeletopinternet". Hoe krijgen wij deze persoon van de site? Niemand doet/kan wat! Lijkt mij toch vrij simpel om deze persoon aan te pakken. Maar… hoe…?

Alina Martens, 14-08-2012 15:08 #17
Ik denk dat we met een oplichter te doen hebben, alleen is hij niet de verkoper maar de koper! Wij hebben een boot ter waarde van 600 euro te koop staan en hij wil hem wel kopen maar hij moet getransporteerd worden naar Spanje. Nu hebben wij een paypal account aangemaakt waar hij het geld op zou overmaken. We kregen een mail van paypal uk terug met dat er namens de koper een bedrag van 1450 euro gestort zou zijn… 600 voor de boot en 850 voor transport kosten. Hierbij volgt laatste mail.

"As per the e-mail paypal sent to me which is also similar to yours, you
have to pay 850euro through western union to my shipper address given to
you.i think you can also find a western union in any bank near you.

After you send the money 850euro through western union a receipt will be
given to you at the western union office.

So you will scan the western union receipt and address it to a mail then
reply to paypal confirmation email with it.

Once you do that then PayPal verify the western union detail and confirm
everything valid then they will release your total amount into your
account include the western union charges.

I hope you understand now…

Ik heb mail terug gestuurd dat we van de verkoop afzien omdat we niet bereid zijn eerst 850 euro over te maken naar een transport bedrijf die hij heeft ingehuurd om dan ons geld te ontvangen… we zijn niet gek zeg!
En wat het helemaal zo onbetrouwbaar maakt is dat de boot 600 euro kost en de transport kosten 850 zijn… welke gek betaald er meer voor transport dan voor wat de waarde van het te transporteren object is? In Spanje verkopen ze ook boten namelijk…
Dus ik denk dat het een wijs besluit was om de deal af te blazen :)

Mensen wees gewaarschuwd: Betaal nooit zelf voor iets wat je zelf verkoopt!

Rachid, 08-07-2012 20:26 #16
Ik ben opgelicht op internet mijn computer was geblokeerd er kwam politie crime unite
op te staan en dat ik binen 24u 100euro moest betalen en heb dat gedaan moest toen 72 u wachten maar het bleef het zelfde na die tyd, toen wist ik dat het om een virus ging
maar ja en nu?wie kan me helpen ik heb een klacht ingdient bij de politie
maar wie betaald mij nu terug of bij wie moet ik zijn aub help mij ik ben van belgie

Bernadet, 21-06-2012 21:21 #15
Ben opgelicht via een datingsite. Ik heb al wel het een en ander uitgezocht. Foto die hij gebruikt is van een bekend persoon. Wikipedia. Vind dit heel erg voor die persoon. Wil deze persoon wel benaderen, maar is praktisch niet aan te schrijven.
Ook op facebook staat hij meerdere malen, (ook oplichters waarschijnlijk) en op MySpace staan er ook verschillende Dezelfde naam en foto, maar verschillend van woonplaats en leeftijd.
IP adres van de oplichter gevonden (waren er meer dan 6) een ervan is van Ghana.
Van zeg maar de medeplichtige is het IP adres van Nederland Assen. Deze gebruikt een host IP en die is afkomstig van Oregon.

Michiel Drommel, 12-04-2012 00:11 #14
Ik kreeg zojuist een email met bedenkelijke inhoud. Van Visa zogenaamd. Een duidelijk geval van fishing.

M. V. D. Broek, 17-03-2012 14:41 #13
Wat kan ik doen.Als ik via internet kaartjes heb gekocht.En op de dag van het concert is niet door gegaan.Omdat de rijnhal niet meer bestaat.Vandaar dat wij het concert niet hebben gezien.Degenen van wie wij de kaartjes hebben gekocht hebben ook niets laten weten dat het concert in de Rijnhal niet door ging.Wij waren niet de enige er stonden nog 10 menssen meer die avond.gegr m v d Broek.

Arie, 01-03-2012 11:35 #12
Heel leuk deze tips maar politie wil de aangifte niet opnemen. Sowieso begrijpen ze het -tamelijk eenvoudige - verhaal niet, maar niemand is echt zo achterlijk. Oplichting is strafbaar maar politie doet er niets mee.

Ronny, 27-02-2012 19:11 #11
Geachte heer A. P. van Soest,

mijn vrouw en ik kennen dit bedrijf goed genoeg. Mijn vrouw heeft daar namelijk gewerkt vanaf november 2011. Eerst voor de zoon, en vanaf december voor de vader.
Momenteel zijn we met onze rechtsbijstand tegen dit bedrijf aan het vorderen.
Er staat tot nu toe een openstaand salarisbedrag van € 4.446,-
In November betaalde hij haar namelijk maar € 650,- salaris, en toen niets meer.
Begin Januari zei hij tegen mijn vrouw dat ze niet meer hoefde te komen o.w.v. dat er geen werk meer voor haar was, betaalde ook niets meer aan salaris (alhoewel meerde keren belooft geld over te maken), en tot op heden heeft ze ook nog niet eens een opzegging van het werkcontract gekregen (dus uitkering kan ze ook niet aanvragen)
De Advokaat van ons heeft nu een opstelling gemaakt voor een dagvaarding in kort geding.
Hopelijk is dit voor ons snel opgelost, en u zou ik ook aanraden tegen dit bedrijf met Juridische stappen voor te gaan. We wensen u veel geluk erbij!

Groetjes uit Kerkrade

PS: als u wilt kunt u ons ook een email sturen, dan houden we u op de hoogte hoe het afgelopen is via de rechtbank.
Emailadres: ronnyhmlsiuzdak@online.nl

Knieper, 26-02-2012 00:27 #10
Diegene die opgelicht is op internet moet zo snel mogelijk zijn geld terug krijgen. En de oplichter die mensen nept die moet zo snel mogelijk worden stopgezet om zo nog meer slachtoffers te voorkomen. Ze kunnen niet ongelimiteerd doorgaan met wel geld krijgen en de waar niet opsturen naar mensen die er voor betaald hebben.

Tio, 26-02-2012 00:16 #9
Ik heb ooit eens poppenhuismeubeltjes van het merk jean via marktplaats besteld. En die mevrouw adverteerde met de naam Francine, en kwam uit Putten, Keizerstraat 45, Putten. En heb na dat ik het bedrag van 25 euro had overgemaakt, niets meer vernomen. En zei dat ze het al opgestuurd zou hebben. En toen belde ik weer, en toen verzon ze allerlei vage smoezen. Ze zou er achteraan gaan. En ik hoorde maar niets. En toen ik belde met de vraag of ik het geld terug kon krijgen reageerde Francine van Son uit Putten zeer agressief. En heb toen misdaad anoniem gebeld en die zouden Francine van Son uit Putten stop zetten, om nog meer slachtoffers te voorkomen en nog verder te adverteren op internet zou ook stopgezet worden. Ze had ook een foto gezet met die artikelen die zij verkocht op marktplaats. Een Poppenhuis met poppenhuismeubeltjes, ze kwam in het begin heel zedig en voorkomend over via de telefoon. Dit was nog voordat ik het geld had overgemaakt. En toen ik het had overgemaakt bleef ik maar wachten en toen heb ik Mw. van Son maar gebeld, en vroeg zich kwasie verbaasd af hoe dat kwam, het was maar een toneelspel van Mw. van Son. En toen ik weer belde begon Mw. van Son agressief uit te vallen. En bleef maar volhouden dat ze het wel zou hebben opgestuurd en zou er mee naar het postkantoor toe gaan om te vragen hoe dat kwam. En liet niets meer van zich horen. Ik hoop dat mensen hun geld via een verzekering vergoed kunnen krijgen. De Politie noemt het een wanprestatie. Ze moeten er wel wat tegen doen anders kunnen oplichters ongelimiteerd maar door oplichten op internet. Met het gevolg een grote schare gedupeerden die zeer kwaad zijn en het vertrouwen in het bestellen via internet hebben verloren. Iedereen die de dupe wordt van internetoplichting is er een te veel. Het brengt veel stress, oponthoud en ergernis teweeg. Ik hoop dat er een efficiente aanpak komt om internet oplichters te weren en zo vlug mogelijk stop te zetten om een volgende dupe te voorkomen. Sommigen zijn heel kwaad en willen zo"n internetoplichter opzoeken, en opwachten en willen hun wel een klap geven. En nu zijn er ook mensen die Gucci laarzen via internet hebben besteld en na betaling smoezen horen en ondanks verzonden e mails geen gehoor meer gekregen hebben van de koper die dan voor wel 119 euro laarzen van het merk Gucci heeft besteld op internet. Ik hoop maar dat er voorgoed een oplossing komt en dat mensen hun geld terug kunnen krijgen en dat die nepverkopers snel worden stopgezet om meer dupes te voorkomen. Niet netjes. Soms worden er ook wel goede revieuws geschreven over de verkoper. Dan zijn dat mensen die er goede ervaringen mee hebben opgedaan. Kunnen ze daar dan niet eerst naar kijken? DE mensen die opgelicht zijn op internet voelen zich zeer teleurgesteld. En verliezen het vertrouwen in het kopen op internet. Dan moet de goede het met de kwade ontgelden. Dan verkoopt het misschien minder. Er zouden ook webshops zijn die er wel professioneel uitzagen maar dat in het echt niet waren. Hoe vertrouwelijk het dan misschien ook overkomt, het blijft toch een zeker risico inhouden om via marktplaats een aankoop te doen.

A. P. van Soest, 14-02-2012 19:58 #8
Meneer Schoenmakers, van De Snelkoerier - Roermond zou ons een draagbare zuurstof concentrator leveren voor mijn vrouw die permanent aan de zuurstof is vanaf juli 2011, € 500,-- overgemaakt en pakket zou verstuurd worden, maar vanaf 4 november allemaal loze beloftes en leugens gehad van deze meneer maar geen pakket en geen 500 EURO terug gehad. zijn tel.nr is 0612801389, alleen hij reageert nergens meer op

Maurice, 03-02-2012 12:19 #7
Mijn vrouw heeft thuiswerk gedaan via internet maar van de 5 maanden dat ze dat deed maar 1x een bedrag gekregen daarna niet meer, na meerdere malen te hebbe ge emailt met de persoon waar zij voor werkte kregen we steeds een slap excuus van ja door de feestdagen is er vertraging in de betaling tot uiteindelijk helemaal geen reacties meer nu lopen we ruim €300 aan werk mis, mijn vrouw heeft er veel tijd ingestoken en vind het niet meer dan logisch dat zij hiervoor vergoed word.
Nu hebben we wel bankgegevens met daarbij het behorende adres van de betalende omdat er die ene keer dat wel betaald werd de opdrachtgever vanaf eigen bank betaalde, kunnen wij nu iets ondernemen via politie of andere instanties?

Gert, 07-09-2011 22:01 #6
Beste Rink,
Kan je aangeven wie dit is? Heb iets soort gelijks namelijk. Gaat ook om € 110,00 voor een TomTom XL van een meneer M. Precies hetzelfde en beweert nu dat ik hem al heb.

A. Rink, 15-07-2011 20:56 #5
Hallo ik heb 4 juli 2011 110 euro overgemaakt voor een tom tom 1005 via tel accoord gemaakt met die man naam adres en email bank nummer alles is bekend gemaakt ik heb mijn bank afschrift van 4 juli bewaard daar is 110 over gemaakt hij had al 3 x belooft de tom tom 1005 op te sturen maar deed dat nooit tot dinsdag 12 juli mailde hij dat de tom tom 1005 onderweg was maar is nooit aangekomen nu verklaart hij dat de tom tom 1005 bij was afgegeven maar die weten hoe moet ik mee aan!

Tityhuisman, 05-05-2011 04:48 #4
Kun je het geld niet terug krijgen via een rechtsbijstandsverzekering. Grote dingen kopen op internet brengt een risico met zich mee. Ik zou liever persoonlijk langs gaan.

Tityhuisman, 23-04-2011 09:02 #3
Laatst zijn er in dat programma van das je goed recht van john vd heuvel ook een paar gedupeerden die opgelicht zijn via internet. En hebben toen eerst geld over gemaakt wel 250 euro en geen flatscreen t.v. Ontvangen. En dat doen ze in series dat oplichten en dan zijn er meer gedupeerden van een oplichter. Ja, het zijn wel hele bedragen en dure dingen, die flatscreen t.v.'s hadden ze dan geen afspraak kunnen maken om die t.v. Te bekijken alvorens te betalen. Je zou wel willen zien wat je koopt en het liefst persoonlijk langs willen gaan en het liefst in de regio zelf. Het is wel riskant om van internet te kopen, vooral van die dure dingen. Zo heb ik ook gehoord dat iemand een concertticket had gekocht voor 60. Euro en heeft na betaling niets gekregen. En dat zet kwaad bloed bij diegene die zo is beetgenomen.je kunt naar je geld fluiten. Als je het hebt overgemaakt en je krijgt niets dan stort de ing of de bank het niet terug van die rekening waar het geld naar over is gemaakt naar diegene die het heeft gestort en niets heeft gekregen. Wie weet komt hier een regeling voor.

Tityhuisman, 03-04-2011 01:04 #2
Mensen die anderen duperen op internet moeten per direct verwijderd worden van de site en geboycot worden van deelname aan marktplaats ebay en alle handelsite's gedurende de rest van hun leven. Je weet nooit zeker maar deze mensen moeten ze snel traceren en identificeren. Hun deelname

Ton, 11-11-2009 11:34 #1
Ik wil graag een aanvulling doen op stap 5, aangifte bij de politie; neem zeker het volgende mee: Als er email verkeer is geweest dan de headers (bron van het bericht) veiligstellen / uitprinten.

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 27-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 28
Schrijf mee!