InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is een IP-adres?

Wat is een IP-adres?

IP staat voor Internet Protocol. Het is een digitaal adres dat voor elke computer binnen een netwerk uniek is. Het zorgt voor de communicatie tussen verschillende computers en netwerkproducten. Een IP-adres wordt toegewezen door de modem en/of router binnen het netwerk. De router kijkt naar het MAC-adres van een netwerkapparaat en geeft deze vervolgens een uniek IP-adres. Het MAC adres is een uniek identificatienummer dat gevormd wordt door hexadecimale. De opbouw ziet er zo uit: 00:0C:3F:2D:E1:5D. Er zijn 281.474.976.710.656 (256^6) mogelijke MAC-adressen. Alle MAC-adressen in combinatie met een IP-adres worden opgeslagen in een routing table op de router.

Elk apparaat dat gebruikmaakt van een netwerkkaart heeft een IP-adres. Zonder IP-adres kan het apparaat namelijk niet communiceren met andere netwerkapparaten. Ik zal proberen het u iets duidelijker te maken met behulp van een scenario, namelijk: Een computer wilt iets uitprinten op een netwerkprinter, via een router.
  • De router heeft standaard als IP-adres: 192.168.0.1
  • De computer heeft als IP-adres: 192.168.0.2
  • De printer heeft als IP-adres: 192.168.0.3

De computer en de printer hebben dus dit IP-adres toegewezen gekregen van de router waarbij het IP-adres gebaseerd is op het unieke MAC-adres.

Als de computer dus iets uit wil printen dan stuurt deze eerst een verzoek naar de router (192.168.0.1), met het verzoek om te communiceren met de printer (192.168.0.3). De router kijkt of dit IP-adres aanwezig is in de routing table. Als dit IP-adres niet aanwezig is dan krijgt u of een foutmelding, of er gebeurt niks. Is er wel connectie met de router en de printer dan wordt de print gemaakt.

Structuur van een IP-adres

Er zijn twee soorten IP-adressen. zo heb je IPv4 en IPv6. Ik zal in dit artikel niet al te veel in gaan op IPv6 om het zo iets makkelijker te houden. Een IP-adres bestaat uit 32 bits, ofwel 4 bytes (1 byte bestaat uit 8 bits). Zoals u in het eerder voorbeeld heeft kunnen zien staat er om de zoveel getallen een punt tussen. Deze punt geeft één byte aan.

Bij de samenstelling van het IP-adres is gebruik gemaakt van het binaire telsysteem, dit begint bij 1 en eindigt bij 128:
1 2 4 8 16 32 64 128. Elk getal staat voor 1 bit en vormt in zijn geheel één byte. Een computer werkt met 0'en en 1'en, Aan en uit. Het is simpelweg een stroomschok die wel of niet doorgevoerd wordt.

Het bereken van een IP-adres

Het bereken van een IP-adres is vrij simpel. Stel dat het we de eerste byte van 192.168.0.1 uit willen rekenen. Hiervoor zal ik een tabel maken om het wat duidelijker te maken.

Byte 1Byte 2Byte 3Byte 4
19216801

De eerste byte in bovenstaand IP-adres is 192. Deze berekenen we door te beginnen bij of 128 in 192 past. Past dit, dan schrijven we hieronder een 1. Past dit niet dan schrijven we hier een 0. Voluit in bits geschreven zou het getal dus 11000000 zijn, omdat 128 + 64 = 192.

1286432168421
11000000
© 2011 - 2019 Jaaplelie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een IP-adres?"

Infoteur: Jaaplelie
Laatste update: 22-03-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!