InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Gepest op Facebook

Gepest op Facebook

Gepest op Facebook Cyberpesten is een vorm van pesten dat steeds vaker voorkomt onder kinderen en/of jongeren. Ook op Facebook houden kinderen elkaar nauwlettend in de gaten en wordt er over en weer gechat. Online pesten of worden gepest lijkt wellicht onschuldig, maar kan het leven van je kind gaan beheersen. Weet u wat uw kind achter zijn computer doet en of meemaakt?

Online pesten

De cijfers liegen er niet om. Een op de vijf kinderen wordt wel eens online gepest. Een op de tien heeft zelfs last van seksuele toespelingen via de computer. Het pesten zelf is (nog) niet strafbaar. Als de pesterijen uitmonden in bedreiging, dan kan er wel iets gedaan worden en kan de politie ingeschakeld worden.

Impact van snel geschreven teksten

Vaak wordt de zwaarte van de inhoud van een tekst door de verzender nog al eens onderschat. Kinderen en jongeren versturen elkaar ook berichten voor de grap of na een ruzie en realiseren zich niet wat de impact van het bericht heeft. Iemand kan zich door een onschuldig bericht daadwerkelijk bedreigd voelen. Te meer omdat je het bericht in de veilige thuisomgeving ontvangt, komt het des te indringender over.

Hoe wordt er gepest?

Buiten de onschuldig bedoelde berichten is er ook sprake van echte pesterijen en bedreigingen.
Het online pesten kan op diverse manieren plaatsvinden:
  • Een grote hoeveelheid mails versturen waardoor de inbox voortdurend overspoeld raakt;
  • Het versturen van mails waarin de ontvanger uitgescholden wordt en voor de meest vreselijke dingen wordt uitgemaakt;
  • Via Facebook vervelende berichten verspreiden;
  • Het versturen van virussen;
  • Kwetsende of beschamende teksten over iemand vermelden;
  • Flauwe foto's en/of filmpjes van iemand verspreiden of erger, naaktfoto's of -fimpjes.

Hoe ga je om met cyberpesten?

Kinderen en/of jongeren schamen zich vaak als zij gepest of bedreigd worden. Om die reden zullen de meesten niet openhartig zijn over de pesterijen. Als u als ouder merkt dat er iets speelt, is het belangrijk te weten wat er op de computer gebeurt.
Bespreek met uw kind zijn activiteiten op internet. Mocht dat niet voldoende informatie opleveren, is het wellicht toch verstandig eens in de historie te kijken.

De pester achterhalen en/of een halt toeroepen

Er zijn mogelijkheden om de pester te achterhalen, namelijk:
  • Met behulp van school is te achterhalen wie wanneer achter een computer zat;
  • Het IP-adres bij de betreffende server achterhalen;
  • Geen reacties meer geven en de pester dus negeren;
  • Het mailadres waarvan de pesterijen afkomstig zijn, blokkeren;
  • Eventueel een nieuw mailadres voor uw kind openen;
  • Bij bedreigingen, discriminatie en/of intimidatie politie inschakelen.

Wat als uw kind de pestkop op Facebook is?

Het kan zijn dat uw zoon of dochter juist degene is die een ander pest. Als u er achter bent gekomen, dat uw kind een ander online pest, is het belangrijk om een open gesprek aan te gaan. Cyperpesten gaat veel verder dan 'normaal' pesten waarbij de pestkop en degene die gepest wordt oog in oog met elkaar staan. De pestkop kan zien wat de impact is van het pesten. Bij het online pesten is dat niet het geval. Er geldt anonimiteit. Het pesten gaat daarom veel verder omdat de directe gevolgen niet zichtbaar zijn. Belangrijk is om dit inzicht te verstrekken aan uw kind. Hij of zij moet zich gaan realiseren dat er ook online respect over en weer plaats moet vinden en dat hij ook online verantwoordelijk is voor zijn daden.
© 2011 - 2017 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pesten, wat doet dit met een kindPesten, sommige kinderen doen dit om erbij te horen, maar zij denken er niet aan wat dit kan doen met het kind dat gepes…
Pesten bij kinderenPesten bij kinderenPesten gebeurt niet alleen door lichamelijk geweld. De meeste gevallen van pesten gebeurt door schelden, vloeken of uits…
Cyberpesten, pesten over het internetPesten is van alle tijden. Vooral onder schoolkinderen wordt er al sinds jaar en dag gepest. Soms onschuldig, soms ook m…
Cyberpesten: Digitaal pesten via het internetCyberpesten: Digitaal pesten via het internetPesten is een serieus probleem. Wanneer iemand langere tijd herhaaldelijk door anderen het leven onmogelijk wordt gemaak…
Cyberpesten op schoolCyberpesten op schoolPesten is vaak onzichtbaar op school. Maar cyberpesten is nog veel onzichtbaarder. Ongeveer een op de drie kinderen is w…
Bronnen en referenties
  • Opvoedadvies
  • Digibewust

Reageer op het artikel "Gepest op Facebook"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!