InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Netwerkverbinding maken (bedraad)

Netwerkverbinding maken (bedraad)

Netwerkverbinding maken (bedraad) Wanneer je meerdere computers in huis hebt kan het handig zijn om deze computers met elkaar te verbinden door middel van een netwerk. Hiermee kan je samen spellen spelen, makkelijk bestanden delen, samen internetten en nog veel meer. Je hebt hierbij de keuze uit diverse soorten netwerken, waarvan het belangrijkste onderscheid een draadloos netwerk en een bedraad netwerk is. Hoe leg je bedraad netwerk aan?

Wat is een netwerk?

Een netwerk is een voorziening waarin twee of meer computers met elkaar kunnen communiceren. Dit kan zowel met als zonder kabels. Een LAN-netwerk is een netwerk waarin de computers binnen één ruimte aangesloten worden. Een WAN-netwerk is een netwerk waarin computers aangesloten zijn die fysiek op grotere afstanden van elkaar liggen.

Netwerk schema

Een netwerk kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. Elke vorm heeft zijn eigen voordelen en nadelen.

Soorten netwerk

Er zijn diverse soorten netwerk op de markt.

Netwerk via Internet

Een internet is netwerk dat opgebouwd is uit andere computernetwerken. Netwerk via Internet stelt computers werelwijd in staat met elkaar te communiceren. Met een standaard computernetwerk kan dit niet. Om het internet goed te laten werken heeft men wereldwijd afspraken met elkaar gemaakt. Deze staan beschreven in het Internetprotocol. Dit Internetprotocol heet in combinatie met TCP TCP/IP. Vrijwel alle computers, onafhankelijk van het type, leeftijd of merk, maken gebruik van dit protocol. Een netwerkverbinding via Internet is net als het wireless netwerk gevoelig voor externe inbraakpogingen.

Draadloos netwerk verbinding

Een draadloze netwerkverbinding is een computernetwerk waarbij computers met elkaar communiceren met behulp van elektromagnetische straling, in plaats van kabels. De meest gebruikte en bekende vormen van draadloze netwerkverbindingen zijn WiFi en Bluetooth. Deze wireless internetverbindingen zijn lastig te beveiligen en daarom gevoelig voor ongewenst gebruik van buitenaf.

Bedraad netwerk

Dit is een computernetwerk waarin computers met elkaar communiceren met behulp van netwerkkabels. Dit gebeurd meestal via een UTP aansluiting met een UTP kabel. Een bedraad netwerk is beter bestand tegen schadelijke aanvallen van buitenaf van bijvoorbeeld hackers, maar kost meer tijd en geld.

Netwerk onderdelen en netwerk apparatuur

Een netwerk is een best complexe aangelegenheid. Een netwerk bestaat uit diverse onderdelen en netwerk apparatuur welke op hun beurt bijna allemaal onmisbaar zijn voor een goed werkend netwerk.

Coax kabels

Een coax kabel is een kabel die hoogfrequente signalen kan geleiden, zoals singalen van de televisie of het computernetwerk. De coax-kabel is een reeds verouderde manier van bedraad netwerk.

Cross cable

Een cross cable is een type UTP kabel dat je gebruikt om twee computers direct met elkaar te verbinden.

Kabeltype
Je kan op twee manieren een netwerkverbinding tot stand brengen. Dit kan met een coax kabel, of met een UTP kabel. Coax kabels werden vroeger veel gebruikt maar zijn een beetje op de achtergrond geraakt door de komst van UTP kabels. UTP kabels hebben een hogere verbindingssnelheid dan coax kabels. Draadloze verbindingen winnen tegenwoordig steeds meer terrein.

Netwerkkaart

Een netwerkkaart is een essentieel hardware onderdeel voor het deelnemen aan een computernetwerk in de computer. De netwerk kaart zit meestal intern in de computer zelf, op het moederbord. Je hebt ook netwerkkaarten die extern zijn en die je dus in een PCI slot van de computer moet steken.
Een netwerkkaart wordt meestal aangeduid met de afkorting NIC, welke staat voor Network Interface Card. Om een netwerkkaart te laten werken in een computer is speciale netwerkkaart software beschikbaar welke meegeleverd wordt met de computer (wanneer de netwerk kaart on board is) of bij de aanschaf van een externe netwerkkaart.

Wanneer je draadloos verbinding wilt maken met een draadloos netwerk heb je een draadloze netwerkkaart nodig. De meeste laptops hebben tegenwoordig een ingebouwde wireless netwerkkaart. Er bestaan ook draadloos netwerk kaarten die je in de netwerkpoort van je laptop kunt steken. Sommige draadloze netwerkkaarten kun je via USB aansluiten.

Netwerk monitor

Met behulp van een netwerk monitor kan je de status van de diverse computers in het netwerk bijhouden. Je kunt gegevens laten registreren en analyseren op het gebied van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en dergelijke. Een netwerk monitor kan vooral handig zijn wanneer er veel computers op een netwerk aangesloten zijn.

Netwerk poort

Een netwerkpoort is de weg waarlangs specifieke programma's van twee of meer computers met elkaar kunnen communiceren. Het poortnummer dat gebruikt wordt verschaft de ontvangende partij informatie over om welk programma het gaat en welke ingangspoort het moet gebruiken.

Netwerk splitter

Een netwerk splitter wordt ook wel een switch of een hub genoemd. Deze splitter zorgt ervoor dat meerdere computers tegelijkertijd op de router en het netwerk aangesloten kunnen worden.

UTP

UTP kabels zijn de meest gebruikte kabels in een bedraad netwerk. UTP kabels kunnen sneller informatie transporteren dan coax kabels. Sommige (onbeschermde) UTP kabels hebben als nadeel dat ze minder goed kunnen worden als ze in een magnetisch veld liggen.

Een netwerk maken

Een eigen netwerk maken vergt behoorlijk wat kennis van computers, aansluitingen en netwerken. Wanneer je een eigen netwerk wilt maken zijn er enkele zaken waar je rekening mee dient te houden:
  • De snelheid van het netwerk, dus onder meer het kabeltype
  • Het aantal computers dat je aan wilt sluiten op het netwerk
  • Een keuze maken tussen bedraad en draadloos netwerk

Netwerk verbindingen maken

Wanneer je je eisen en wensen van je toekomstige netwerk op papier hebt staan, kan je aan de slag met het aanleggen van je eigen netwerkverbinding. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een bedraad netwerk en een draadloos netwerk.

Bedraad netwerk instellen

Netwerkkaart installeren
Veel computers zijn tegenwoordig uitgerust met een netwerkkaart. Wanneer dit niet het geval is, kan je gebruik maken van een PCI netwerkkaart die in een PCI slot op het moederbord geplaatst wordt. In de meeste gevallen herkent Windows de netwerkkaart en installeert deze bij het opstarten. Je kan controleren of dit inderdaad gebeurd is door via Start - Settings - Control panel - Systeem - Hardware - Device manager bij Network adapters te kijken. De bijgeleverde netwerkkaart software is vaak ook erg behulpzaam.

De switch

Wanneer je slechts twee computers met elkaar wilt verbinden is een hub of switch niet nodig en kan je de netwerkkaarten van de twee computers met elkaar verbinden via een UTP crosscable. Wanneer je meerdere computers op het netwerk aan wilt sluiten kan dit echter wel handig zijn, omdat de computers dan niet meer afhankelijk van elkaar zijn, en dus wanneer er één computer uitvalt de rest nog gewoon werkend is.

UTP kabel

Wanneer je voor een switch gaat moet je een UTP kabel kopen. COAX-switchen bestaan vrijwel niet meer.

Netwerkkaarten verbinden

Wanneer je iedere computer die je aan wilt sluiten op het netwerk voorzien hebt van een netwerkkaart moet je de netwerkkaarten met elkaar gaan verbinden. Het simpelst is om alle computers met een centrale switch te verbinden via een UTP-kabel, maar dit is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat de switch te weinig ingangen heeft. Je moet dan een keuze gaan maken of je meerdere switchen wilt gaan gebruiken of niet. Wanneer je dit doet zal je rekening moeten houden met de topologie, oftewel de keuze voor een bepaalde manier van verbinden van computers. Zie hiervoor het schema van netwerken.

Wanneer je zonder switch werkt kan je de netwerkkaarten met elkaar verbinden met behulp van een UTP cross kabel.

Protocollen

Netwerkkaarten moeten met elkaar kunnen communiceren. Dit is alleen mogelijk wanneer zij dezelfde taal spreken, oftewel, wanneer zij beide op hetzelfde protocol ingesteld zijn. Het TCP/IP protocol is het meest gebruikte protocol. Het is daarom aan te raden dit als protocol in te stellen.

Je kunt een bepaald protocol instellen in het configuratiescherm bij Netwerkomgeving. Het is mogelijk dat je deze zelf nog toe moet voegen.

TCP/IP configureren

Computers die met elkaar willen communiceren in een netwerk moeten dezelfde subnetmask hebben. Wanneer je twee computers wilt laten communiceren zonder router moeten de IP adressen in dezelfde IP range vallen. IP adressen moeten daarnaast zijn.

Alle netwerkkaarten in het netwerk moeten nu nog een eigen IP-adres krijgen. Dit kan je doen door via configuratiescherm --> netwerk --> TCP/IP --> eigenschappen naar IP adres te gaan. Je kan de IP adressen automatisch toe laten wijzen of zelf toe wijzen.

Wanneer je de IP adressen zelf toe wijst aan de netwerkcomputers, moet je kiezen uit adressen van 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.254. Het subnetmasker moet op alle netwerkcomputers op 255.255.255.0 staan. Let er goed op dat je elke computer een uniek (en dus verschillend!) IP adres toewijst.

Wanneer je slechts een aantal computers met elkaar wilt verbinden kan je dit handmatig doen. Wanneer je echter tientallen computers met elkaar wilt verbinden in een netwerk kan het handig zijn dit automatisch te laten doen door een DHCP server, dit is een computer die gegevens automatisch koppelt aan de diverse computers, waaronder dus het IP adres.

Bestanden delen

De basis voor het netwerk is er nu, maar de computers kunnen nog geen bestanden met elkaar delen. Door bij 'deze computer' met de rechtermuisknop op de te delen onderdelen klikt kan je bij het tabblad 'delen' instellen wie deze onderdelen mogen zien. Bij 'sharenaam' kan je de naam instellen die het te delen onderdeel krijgt.

Je moet je computer een naam geven. Om dit te bewerkstelligen klik je op Deze Computer en vervolgens op Eigenschappen. In het tabblad Systeemeigenschappen/Computernaam kan je de huidige naam van de computer en de naam van de werkgroep (standaard MSHOME) zien. Deze kan je, wanneer je wil, wijzigen. Start indien het laatste geval de computer opnieuw op na de wijzigingen.

Gebruikers instellen

Via Deze Computer --> Netwerkverbinding maken kan je diverse typen gebruiksaccounts aanmaken. Kies een bijbehorend station en map voor deze gebruiker.
Gerelateerde artikelen
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Desktop virtualisatie - fat, thin en zero-clientDesktop virtualisatie kan op drie manieren. Een fat-client is de minst efficiënte manier van het aanbieden van een bestu…
Wat is netwerkbeheer?Wat is netwerkbeheer?Een computernetwerk kan een enorme last van de schouders van werknemers en werkgevens nemen, letterlijk en figuurlijk. H…
Het downloaden van een TorrentHet downloaden van een TorrentMeer en meer hoor je op het Internet over het gebruik en het downloaden van een Torrent via het Bittorrent netwerk. Wie…
Hoe moet ik netwerken?Werknemers met een goed netwerk, zijn over het algemeen ook succesvoller in hun carrière. Ze weten net iets gemakkelijke…
Bronnen en referenties
  • http://www.freeimages.co.uk/

Reageer op het artikel "Netwerkverbinding maken (bedraad)"

Reacties

Melod (infoteur), 24-09-2008 21:15 #2
Wat vind je niet duidelijk en wil je precies weten? :)

Cloak, 24-09-2008 18:26 #1
Leuk allemaal. Maar HOE maak je nou een netwerk?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!