InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Internet Fraude: scam email en dating

Internet Fraude: scam email en dating

Internet Fraude: scam email en dating Die prachtige blonde Russische dame op zoek naar een lieve man om zich mee te huwen, een romantische slimme attente Amerikaanse man die alles voor je over heeft en alleen jou wil...maar dan opeens zijn er financiële problemen en willen ze geld zien... Dit zijn meestal fraudeurs "scammers"! De laatste tijd is het veel in het nieuws en zelf bij Oprah Winfrey en Dr. Phil. Het fenomeen "scammers" is op het moment in de wereld bekend als een van de grootste oplichterspraktijken.Ook op marktplaats en andere internet veilingsites zijn "scammers" actief. Met een beetje oplettendheid kunt u ze snel herkennen. In het geval van 'de liefde' is dat vaak wat moeilijker.

De scammers gaan op een tal van manieren te werk middels het internet. De allerbekenste vorm van scammen is de ''lottery scam''. Tegenwoordig wordt er ook ontzettend veel gefraudeerd op dating sites.

De persoon achter de scam

Vaak zit hier een hele criminele organisatie achter, die voor zover bekend vaak gevestigd zit in Nigeria of een ander West Afrikaans land. Zij houden zich voornamelijk bezig met het sturen van 'scam' emails maar ook met datingservices die bedoel zijn om van vrouwen/mannen geld afhandig te maken ipv de liefde van hun leven te bezorgen.
Ook in Rusland zijn er criminale organisaties bezig om onschuldige personen geld afhandig te maken door zich anders voor te doen dan wie ze eigelijk zijn..

Scam Per email

Naast Junk Mail die je ontvangt van verschillende commerciële bedrijven kan je ook ongevraagde scam mail ontvangen. Deze zijn bedoeld om jou geld afhandig te maken ook al wordt er gezegd dat je juist geld wint, verdient, of tegen een kleine service een grote vergoeding ontvangt.

Voorbeeld

Je krijgt een email uit Afrika ( of een ander derdewereldland) met als inhoud dat iemand met een grote nalatenis is overleden zonder dat er erfgenamen zijn, maar de Nigeriaanse bank staat er op dat iemand de hoeveelheid geld erft. Jij kan een speciale tussenpersoon zijn en in ruil hiervoor krijg je een percentage van het bedrag.

Als je reageert op een dergelijke email volgt er vervolgens een email met het verzoek om al je bankgegevens kenbaar te maken zodat het bedrag tijdelijk naar jouw account overgemaakt kan worden totdat de officiele formaliteiten zijn afgerond.
Als je hier verder mee in zee gaat dan kan je het verder vergeten, je hele bankrekening zal worden leeggeroofd en je zal opdraaien voor de schulden die hieruit kunnen voortvloeien.

De bekenste: Lottery scam

Er worden tienduizenden zo niet honderdduizenden emails gestuurd naar diverse email adressen met het bericht dat je een fantastische geldprijs hebt gewonnen. Het enige wat je hoeft te doen is een klein bedrag overmaken om het rekeningnummer te bevestigen. Vervolgens moet je om de grote geldprijs in ontvangst te nemen belastingen e.d af dragen voordat het geldbedrag overgemaakt kan worden. Het kan ook zijn dat je het geld mag komen afhalen in Nigeria of een ander West Afrikaans land. Vervolgens wordt je gekidnapped en je familie onder druk gezet voor 'losgeld'.

Veiling scams

Je zet een advertentie op een veilingwebsite om bijvoorbeeld je telefoon te verkopen. Er wordt een bod opgedaan, je gaat akkoord, maar de bieder woont in het buitenland en wil graag het geld per cheque overmaken. Je stuurt de telefoon pas op als je de cheque ontvangen hebt. Bij de bank krijg je bij inlevering van de cheque gewoon je geld. Maar een aantal weken later blijkt dat deze cheque niet gedekt was en je moet alles terug betalen en eventueel overige schade zelf vergoeden.

Gevolgen scam brieven

Als je er niet op reageert gebeurd er niks. Als je er in mee gaat bestaat er een grote kans dat je serieus in de problemen raakt en niet alleen financieel. Er zijn gevallen bekend dat men het 'slachtoffer; er van wist te overtuigen om naar Afrika (veelal Nigeria) te gaan en daar het bedrag persoonlijk te overhandigen. Om daarna in elkaar geslagen of zelfs vermoord te worden.

Ook wordt er verteld dat je geen visa nodig hebt om het land in te komen. Men heeft vaak contacten die er voor zorgen dat je zonder problemen door de "Immigration and Customs" geholpen wordt. (LET OP: het is een strafbaar om zonder visa in het land te verblijven!) Na overhandiging van het geldbedrag zal het feit dat je geen visa hebt tegen je gebruikt worden om je zo onder druk te zetten.

Wat doet de Nigeriaanse overheid hier tegen?

Momenteel is de Nigeriaanse overheid er mee bezig om een plan te maken om internetoplichting tegen te gaan. Het land wil af van zijn slechte reputatie echter is Nigeria een van de landen met de hoogste criminaliteit. Het is daar de normaalste zaak van de dag dat vrouwen worden verkracht, je wordt bestolen of zelfs vermoord. Dit geeft aan dat je dus beter geen zaken of uberhaupt contact moet onderhouden met mensen die zich bezig houden met dit soort praktijken!

Dating scammer 'mannen'

Hoe gaat een West Afrikaanse (Nigeriaan) scammer te werk;

De scammers doen zich voor als een buitenlandse specialist, een arts, hoge management positie etc. die werkzaam is in Nigeria. Nadat ze een romantische correspondentie met het 'slachtoffer' opgezet hebben, ze compleet 'in love' met elkaar zijn en na het ontvangen van een paar goedkope cadeautjes wordt er verteld door de scammer dat de Nigeriaanse werkgever alleen maar uitbetaald met Money Orders en het is onmogelijk om deze te incasseren in Nigereria. Deze Money Orders worden opgestuurd naar het slachtoffer en er wordt verlangd dat deze bij de bank van het slachtoffer worden ingediend zodat ze daarna het geld over kan maken naar de scammer via Western Union. Meestal wordt er ook nog gezegd, hou ook wat geld voor jezelf, je kan het ook goed gebruiken'. Dit is echter onnodig want de Money Orders zijn niet gedekt.

Het probleem is dat als je ze inleverd bij de bank dit niet direct te zien is. Na een paar weken komen ze terug als 'ongedekt: fraude' en degene die ze ingediend heeft is dan verantwoordelijk voor het terug betalen van het geld aan de bank.
Ook wordt er vaak gevraagd om geld voor zieke familieleden en downloaden ze veelal fotos van het internet (van bekende/onbekende/ modellenbureaus) van over het algemeen blanke mensen.

Meestal is een West Afrikaanse scammer te herkennen aan het volgende:

  • De foto die gebruikt wordt is heel professioneel.
  • Men zegt jonger/ ouder te zijn dan het moment waarop de foto werd genomen.
  • Meneer draagt een trouwring terwijl hij zegt dat hij single is.
  • Hij is vaak niet online in het weekend.
  • De spelling gebruikt in de conversaties is vaak onjuist.
  • Hij gebruikt gelijk 'koos' naampjes voor je
  • Hij laat geen persoonlijke informatie over zichzelf los en negeert vragen hierover. (Een reden hiervoor is: hij heeft een vreselijke jeugd gehad of iets ergs meegemaakt en daar nog steeds een trauma van...)
  • Hij zegt dat het 'lot' of God jullie samen heeft gebracht.
  • Hij stuurt vele gedichten en liefdesbrieven die vaak zo van het internet geplukt zijn.
  • Hij vraagt om je nummer maar als ie belt kan je hem nauwelijks verstaan. (praat met zakkdoek voor mond en uiteraard het West-Afrikaanse accent mag niet te duidelijk zijn.

Dating scammer 'Russische Dames'

Er zijn een tal van dating websites waar Russische vrouwen zichzelf aanbieden als huwelijkscandidaat. Deze mooie blonde dames zijn in het echt vaak scammers uit Rusland of zelfs West Afrika..

Hoe gaan ze te werk?

Het begint allemaal heel onschuldig met het schrijven van wat liefdesbrieven/emails. Na een tijdje of soms gelijk al zijn ze helemaal verliefd op je en zorgen ervoor dat jij dat ook op hun wordt. Vervolgens beginnen ze met het vragen van geld voor verschillende doeleinden. Allereerst willen ze je heel graag komen opzoeken en vragen daarvoor een vergoeding voor een vliegticket en visa. Ze willen graag Engelse les volgen om zo beter met jou te kunnen communiceren. Ze kan haar internet niet meer betalen en heeft daarvoor centjes nodig of haar moeder/oma/zus is ernstig ziek en heeft dringend medicijnen nodig.
Op het moment dat je geld naar haar opstuurt en ze dit in onvangst heeft genomen verdwijnt ze vrijwel onmiddelijk.

De man/vrouw achter de scammers

Een soortgelijke organisatie wordt veelal geleid door mannen die mensen inhuren om dating profielen op het internet te plaatsen en een correspondentie te beginnen met een 'slachtoffer'. De fotos die worden gebruikt voor de profielen zijn vaak van Russische modellen of van de gewone 'girl next door'. Een meisje wat letterlijk van de straat is geplukt en voor een klein bedrag een foto reportage van haar zelf laat maken. Ook worden er soms dames ingehuurd die voor een klein salaris al dan niet een commissie de werkzaamheden uitvoeren.

Een dergelijke scammer is te herkennen aan

  • Een professionele foto
  • Een beroep als Model
  • Ze reageren vaak uit zichzelf op een oproepje, ook al is er +20 jaar leeftijdsverschil.
  • Het niet beantwoorden van persoonlijke vragen en deze gewoon negeren (met als reden; een nare jeugd of ervaringen in het verleden) Er wordt vaak sowieso niet gereageerd op een email van jou kant, ze heeft vaak een standaard email die ze verstuurd over haar bezigheden in het dagelijks leven.
  • Zij zegt dat het 'lot' of God jullie samen heeft gebracht.
  • Ze heeft geld nodig voor Engelse les om zo beter met jou te kunnen communiceren.
  • Ze geeft een 'fake' adres op. (dit is vaak erg simpel na te gaan)
  • Als je er op staat om zelf een afspraakje met haar te maken is dit vaak in de hoofstad ipv haar woonplaats.

Wat te doen als u slachtoffer bent van bovengenoemde "scam"

Doe altijd aangifte bij de politie. Zij zijn de enige die wellicht iets voor u kunnen betekenen. U blijft echter altijd zelf verantwoordelijk voor het accepteren en indienen van ongedekte checks en of betalingen die u zelf gedaan heeft.
Ook is het verstandig mocht u een dergelijk geval meegemaakt hebben dit kenbaar te maken. Dit kan via het internet op Internetoplichting.nl
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online Dating: Tips voor een Veilige en Succesvolle ErvaringOnline Dating: Tips voor een Veilige en Succesvolle ErvaringInternet dating is erg populair. Er zijn tegenwoordig veel mensen die een partner zoeken via online dating. De perfecte…
Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating kan erg succesvol zijn, maar tegelijkertijd ook heel erg frustrerend. Het is natuurlijk nooit leuk als je…
Online Dating, leer de fijne kneepjesOnline Dating, leer de fijne kneepjesEen partner zoeken via online dating gaat weer anders dan de traditionele manier van daten. Lees hier de verschillen en…
Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharmingIdentiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharmingIdentiteitsfraude vindt veel plaats. Ook in 2018 en 2019. We blijken te onvoorzichtig met onze identiteitsgegevens om te…
Fraude met internetbankieren9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat h…
Bronnen en referenties
  • http://www.iht.com/articles/2004/01/23/t16_0.php

Reageer op het artikel "Internet Fraude: scam email en dating"

Reacties

Johan, 05-12-2015 13:35 #31
Er bestaan leuke sites om scammers te scammen. Ben zelf ook in contact geweest met een scammer en daarbij ook wat geld kwijtgeraakt. Wat je nooit moet doen is vertellen dat je hem/haar door hebt. Zo leren ze van hun fouten. Gewoon negeren of terug scammen maakt hun verward en is nog grappig ook. Check maar eens op YouTube…

Ali, 17-08-2015 01:31 #30
Ik kreeg laatst een email van een vrouw die mij via Facebook heeft gezien en ze zei dat ze een relatie met me wilt en dat via de email die ze had gegeven een bericht moest sturen. Ja ik heb het wel gedaan maar achteraf dacht ik het verkeerd! Wat zal er aan de hand zijn aub kan iemand mij vermelden?

Evert Bos, 19-06-2014 10:27 #29
Mijn advies: Ga er niet op in, lees het advies van de Ambassade door waar het visum (kan na gemaakt worden, simpelweg een andere pasfoto plaatsen en gegevens wijzigen in tekstbewerkingssoftware). Vraag anders na bij de consulent van Nederland in de Ambassade, over de persoon, over aangevraagd/verstrekt visa en dergelijke. Nooit op ingaan, foto en mails hebben geen relatie. Zijn gewoon een middel dat wordt toegepast. Doe nooit beloftes, maak geen afspraken. Als u van plan bent om op onbekende relatiemails in te gaan, is dit mijn advies.

Tiny van Gemert, 24-12-2013 13:55 #28
Ook ik ben er ingeluist, steeds sendingen met pillen uit Engeland.
Ik heb geen geld overgemaakt, maar heb gemaild met deze man.
Weet niet wat te doen.tiny

Peter Xxx, 10-10-2013 08:51 #27
Mijn naam ik Peter xxx, ik ben er voor 7000 euro ingeluisd door een Russische dame Miss Alla Leu uit Kostroma Rusland en dit in 3 maanden tijd mij financieel en geestelijk kapot gemaakt! Hoogachtend Peter xxx

Seeker, 01-10-2013 19:00 #26
Spijt me om te constateren maar wie ongezien veel geld overmaakt is toch wel meer dan een beetje onnozel. Als het je weer overkomt, draai het dan om zeg dat je veel schulden heb, geen vaste woon en verblijf plaats en dat je veel alimentatie moet betalen en dat zo'n mooie vrouw uit Rusland met een baan als kinderarts en lot uit de loterij is. En voor de liefde die je wilt geven graag wat geld krijg om te overleven. Als je niets meer hoor mag het duidelijk zijn, en anders is het misschien toch dat kostbare lot.

Christiaan, 11-09-2013 12:04 #25
Sorry hoor, ik ben recentelijk ook benaderd door iemand via internet die om geld vroeg voor een vliegticket naar Nederland. Als je dat hoort, dan gaan toch alle alarmbellen rinkelen. Ik moest geld overmaken via Western Union. Als je op internet kijkt dan lees je dat oplichters vaak gebruik maken van Western Union. Mensen zijn over het algemeen erg naïef.

Remco Cirkel, 10-08-2013 20:29 #24
Hoi hoi, ik heb het al zo vaak meegemaakt dat ik met een engels sprekende dame zat te chatten en dan inderdaad geld te kort en overleden ouders en een trust fons op haar naam maar was nog bezig met papierwerk en dan zou het vrij komen. en samen wonen, ach het zelfde liedje met badoo, lexa, maar een tip voor iedereen, ga naar als 2e tab-blad google afbeeldingen.dan klik je de camera icoontje aan., dan als je de foto voor je van de desbetreffende man/vrouw en sleep die foto naar google. dan krijg je hoogst waarschijnlijk allemaal profielen voor je. werkt perfect bij mij. en dan melden op de dating site. succes ermee. remco cirkel

Creus, 02-05-2013 23:27 #23
Ik kreeg een reactie op relatieplanner, het ging om een jonge dame waarvan beide ouders waren omgekomen in een auto ongeval. haar vader zou een succesvol architect geweest zijn. hij zou voor zij dochter in Maleisie een trust fonds hebben opgemaakt. Er waren een aantal voorwaarden te vervullen. De dame dat denk i toch stuurde eerst mails om elkaar beter te leren kennen en daarna begon de chat video deze werkte nooit ginder internet zou te slecht zijn. Op een bepaald moment kreeg ik een mail waarin ze zei dat ze 1500usd te kort kwam haar vriendin kon niet helpen en zo begonnen mijn stommiteiten want ik was verliefd geworden op haar fotos en mails en chat sessies.dan had ze nog eens 300usd nodig om een rekening aktief te maken, dan had ze geen geld meer voor eten enz. stom van mij maar terug geld gestuurd. Op bepaald moment kreeg ik van haar bank waar het zognammde trust fonfs zou staan een mail om 5736.22usd te betalen en haar fonds zou vrij komen toen was het mij duidelijk dat ik zwaar bedrogen was het geld ben ik natuurlijk kwijt, ik heb het wel kunnen beperken tot1600 euro. Ze zijn link en kunnen goed praten had nooit verwacht da

Sylvia, 17-03-2013 12:57 #22
Ik heb het vorige week meegemaakt… een maand lang mooie woorden om verliefd te worden… ook een goed uitziende man… maar foto's gebruikt van een andere man Mike Klingler die heel veel mails krijgt omdat zijn foto's worden gebruikt op Badoo en facebook en mix mathes datingsites. maar ik had het gelukkig door stuur geen geld naar mannen die ik niet ken maar er zijn wel vrouwen die dat wel doen… deze persoon Vandoorn Milton die kan dat heel goed maar helaas bij mij niet… Ik heb die echte gesproken en helaas kan er verder niets aan gedaan worden… en dat is best wel jammer maar denk gewoon goed uit kijken en door de regels heen lezen.

Bh Overheul, 25-02-2013 20:10 #21
Ik heb er ook mee te maken gekregen precies hoe ze hier beschrijven. Heel veel lieve woorden gebruiken ze. En als ze denken die is goed verliefd (zijn zeer goed uitziende mannen) dan slaan ze toe. Gelukkig heb ik mij niet zover laten meeslepen en ben ik er niet ingetrapt en heb dan ook geen geld gegeven. Ze gaan je dan zelfs bedreigen omdat je niet meewerkt. Maar mede door dat mijn zoon en een goede vriend ben ik behoed voor het ergste. Aan zulke praktijken moet toch een eind gemaakt kunnen worden? Ik heb alle gesprekken zwart op wit een foto van de persoon en die is echt want ik heb hem regelmatig op de cam gehad. Op dit moment zijn ze volop op de side van Badoo bezig hoeveel vrouwen moeten er slachtoffer worden van zulke lui.

Abpie, 11-02-2013 13:19 #20
Ja er zijn nu veel sites in omloop waar je lekker mee gemaakt wordt door een antwoord van zogenaamde promotors die de site intact houden. U bent de gedupeerde als u een contact wil maken en een bedrag stort of een abonnement neemt waarna je zeer zorgvuldig je geld snel op nul komt te staan en contact ho maar. Kan hier geen halt tegen gemaakt worden?
Een eerlijke site zal je ook antwoord krijgen op eigen mail of sms. Maar niet tegen betaling van een site dit is dan 100% fake. Een zeer grote en oneerlijke zaak en berustend op fraude.
Met vriendelijke groet AB

Rick, 30-11-2012 23:35 #19
Met de opkomst van het internet zijn er zo ontzettend veel scams gaande, dat elk normaal denkend mens zich automatisch zou moeten afschermen van dit soort risico's. Echter, de natuurlijke interesse wordt al snel gewekt en nieuwsgierigheid neemt het wel over.

Ik ben zelf ook aan de chat met een Russische vrouw die naar NL wil komen en haar leven daar achterlatend. Ze is erg knap en ik ben via Lexa met haar in contact gekomen. In eerste instantie stond bij haar profiel dat ze uit NL kwam, maar direct in de eerste mail bleek dat ze Russische is en zei dat ze een fout had gemaakt met het invullen van haar profiel. Tuurlijk dacht ik Yeah Wright…, dus ben tot op de dag van vandaar erg sceptisch, maar we zijn al weken met elkaar aan de chat en ze gaat wel in op al mijn vragen en ze stuurt een hoop foto's, verteld veel over haarzelf, haar ouders, haar werk, haar omgeving, haar passie, etc. etc. Ze heeft ook foto's van haar ouders met haar verstuurd en ik begin op een punt te komen dat zelfs ik haar begin te geloven. Nu is ze van plan om naar NL te komen en gaat via een reisbureau zorgen dat ze dat voor elkaar krijgt. Ik heb al gezegd dat ze momenteel niet veel van mij qua financien moet verwachten, om mezelf ook in te dekken, maar toch is ze van plan om te komen volgende maand. Ik blijf realistisch en verwacht ook dat ze geld gaat vragen, maar als dat gebeurd heb ik mezelf al voorgenomen om te kappen. Erg moeilijk om te balanceren tussen goedgelovig, liefde en ongeloof… Ze heeft het steeds over liefde, maar hoe kan iemand zeggen dat ze van je houdt, als ze je nog nooit gezien heeft. Ik speel het spel tot dusver mee, maar sta er ook niet rouwig tegenover om 'het spel' te eindigen. Maar goed, de ontknoping moet nog komen. Stiekem hoop ik dat ze is wie ze zegt dat ze is… ;-)

M. Westerlinck, 28-01-2012 09:44 #18
Ook ik ben het slachtoffer van één of andere Russische bende. Gelukkig is bij mij de schade beperkt gebleven tot 300 euro (geld dat zogezegd nodig was om Rusland te kunnen verlaten). Deze organisatie moet zeer sterk georganiseerd zijn of het moeten individuen zijn met enorm veel lef en ervaring. Ik kreeg zelfs copies van identiteitskaarten doorgestuurd om mij over te halen omdat ik het zaakje niet altijd helemaal vertrouwde. Ik heb toen alle gegevens gecontroleerd met wat verteld was in uitvoerige mails die vooraf gingen, alles bleek echt te kloppen. Ik heb al die mails en de copie van de identiteitskaart nog. Ik heb er al over nagedacht om hiermee naar de Russische ambassade te stappen, maar waarschijnlijk is diegene waarvan ik de identiteitskaart heb maar een een kleine garnaal in een grote organisatie. Ik zou alleen willen dat die mensen gestopt worden.

B. Letterman, 04-08-2011 20:13 #17
Al jaren lang krijg ik dagelijks mails van Afrikaanse oplichters. Soms wel vijf of zes per dag. Ik stuur ze allemaal terug en blokkeer direct het e-mail adres maar de mails blijven toch komen. Hoe kan ik dit tegen houden?

Chris, 28-05-2011 13:21 #16
Vorig weekend ingeschreven op Relatieplanet.nl. 2 dagen later kreeg ik een mailtje van een meid die wel met me wilde MSN'nen. Ze zei dat ze een Amerikaanse was met een overleden Nederlandse vader en een overleden Ukrainse moeder. We hebben gezellig gekletst maar ze vertelde dat ze op zoek was naar een serieuze relatie met een Nederlander omdat ze de ervenis van haar vader in Nederland op moest halen en dat ze dan ook wilde blijven wonen. We hebben een paar dagen gekletst en ze heeft mij foto's gestuurd van haar. Ik had het stuk al een poosje door maar ik vond het wel grappig allemaal.
Ze ging een ticket kopen naar NL en ze heeft het reisbureau mij de gegevens door laten sturen. Toen ik zag dat het e-mail adres van het reisbureau op @yahoo.com eindigde wist ik het zeker. Vanavond zal ze wel op MSN komen… Ik zou haar op komen halen op het vliegveld volgende week. Ik ben benieuwd hoe ze gaat proberen geld van mij los te krijgen. Als je doorhebt dat je met een scam artist te maken hebt (vanaf het begin al) dan is het best grappig allemaal.

Van den Eynde Chris, 10-12-2010 09:45 #15
Ik ben verbijsterd wanneer ik dit alles lees, helaas ben ook ik het slachtoffer geworden van deze praktijken voor een bedrag van 10000euro ik hoef hier verder geen betoog over te voeren want alle verhalen zijn precies dezelfde en aangezien ik nog geen jaar een internet gebruiker ben was ik een makkelijk slachtoffer (denk ik),ze spiegelen het allemaal zo mooi voor en eerst vragen ze je een klein bedrag dat steeds maar groter wordt en tegen de tijd dat je begint te twijfelen ann de oprechtheid heb je al een aanzienlijk bedrag opgestuurd(western union) en ben je bijna verplicht om verder te gaan omdat je dan al zoveel hebt verzonden dat het heel moeilijk is om te stoppen, mijn opmerking is echter deze, wanneer je klacht indient tegen deze practijken bij de politie wordt deze meestal gewoon geseponeerd met de woorden dat ze niets kunnen doen omdat de internet fraude zulke grote vormen aanneemt dat vervolging schier onmogelijk is en je kan wel op eigen initiatief vevolgen met alle kosten en die eruit voortsproein er is een internet fraude afdeling in elk politie kantoor maar met klachten wordt niets gedaan, gebrek aan tijd onmogelijk te vevolgen, en zulks meer, dit vind ik jammer en waar blijven onze politiekers in deze die reageren ook niet terwijl ik vind dat dit een zeer alledaags probleem vormt, getuige al deze reactie's van gedupeerden

Dennis, 18-10-2010 19:38 #14
Ik heb momenteel ook contact met een russishe prinses, nou ja zo ziet ze er op de foto uit. In het begin begonnen er bij mij al lampjes te branden, waarom zo'n dame nou op mij reageert. Heb nog een paar vragen gesteld hoe zij mij gevonden had en wannneer ze op internet zat en nog een paar vraagjes, maar het grappige is dat ik geen antwoord krijg. Ze (of hij) stelt steeds vragen aan mij maar als ik ergens op terug kom wordt er niet op gereageerd. Ze verteld wel een heel verhaal over zichzelf en hoe het in Rusland is en wat ze doet. Vandaag had ze het over dat ze mij graag zou willen zien, maar dat waarschijnlijk later pas kon. Nou ik vind het verhaal bar intressant en wil graag kijken hoe het verder gaat. In elk geval geloof ik zeg maar voor 80% ook niet dat het de dame is op de foto waar ik mee chat. Denk dat die dame op de foto er ook helemaal niks van weet. Lijkt overigens ook een beetje alsof die berichten al van te voren bedacht zijn, ze gaat dus ook niet in op dingen die ik schrijf of vraag. Zo vertelde ik dat ik een zoontje heb. Hier werd niet op gereageert, denk dat de meeste vrouwen wel zouden zeggen 'goh leuk' of zo iets. Verlopig communiceer ik wel even door, als ze om geld gaan vragen dan hou ik het voor gezien. Is ergens ook leuk om te lezen lijkt wel een soort romanetje en je leert nog is wat over die omgeving ;-) Een tip als je denkt dat er met je gespeeld wordt speel dan gewoon mee, maar ga niet met knikkers rollen, maar goed je moet ook op passen met alle relaties zeker als de partner niet werkt en jouw geld uitgeeft.

Gerard, 05-09-2010 10:11 #13
Ik heb een paar jaar geleden via een dating site een vrouw uit Moldova leren kennen. We hebben een paar maanden gemaild en een paar keer elkaars stem gehoord via de telefoon. Zij sprak geen Nederlands en ik geen Russisch, wel grappig eigenlijk. Ik had haar foto gezien op de site en ze leek erg op de foto van het meisje uit mijn dromen. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar Moldova afgereisd, met een rugzak om te overleven en op het ergste voorbereidt. Op het vliegveld stond ze me op te wachten, in een witte jurk, nog mooier als ik me had voorgesteld. Ik ben daar twee weken geweest, veel ging er mis, maar ook veel goed, ik heb haar zoon ontmoet en haar moeder en meer familie. Potver wat was ze lief, we hebben de liefde bedreven en ik was nog nooit zo verliefd geweest. Liefde vinden de vrouwen aldaar best belangrijk, maar zekerheden nog meer, begrijpelijk, want armoe hebben vele daar op zijn ergst meegemaakt. Mijn meisje had het daar eigenlijk niet slecht en ze vond de risico's om elders een nieuw leven te beginnen te groot, wegens ingewikkelde omstandigheden kon ik ook niet daar gaan wonen. Ik zit nu al twee jaar dagelijks aan haar te denken en geloof dat ik nooit meer over haar heen kom.

Echt gebeurd verhaal, maar laat je niet misleiden, ik wordt regelmatig benaderd door scammers van allerlei soort. Het lijkt wel of er meer scammers dan lieve vrouwen zitten die gewoon een toekomst met een lieve man willen.

Bart, 16-07-2010 23:33 #12
Om te beginnen met een bericht dat geen scam is.
Bij vrienden in Duitsland een Russin leren kennen. Ze vertelde me meteen dat ze eigenlijk wel een westerse man wilde maar perse in Rusland wilde blijven wonen. Ik heb er 4 jaar (!) achteraan moeten lopen. Uiteindelijk naar Rusland gegaan om daar met haar te wonen. En hoe onbegrijpelijk ook, maar toe ik er was sloot ze zich steeds verder van me af. Uiteindelijk maar terug gegaan.

Ik zit nu op relatie planet en ben voor de tweede keer benaderd door een Russin. Ik begrijp dat ze daar weg willen. En heb er zelfs respect voor dat ze rucksichtsloos mailtjes versturen in de hoop dat een aardige man ze wil. Maar toch benauwt het me. Ik zal geen geld overmaken. Maar wat zit hier achter? Eerst maar eens kijken waarom ze mij heeft uitgezocht. Het gaat overigens over Marina met mail adres frizanema@yahoo.com

Bert, 23-06-2010 15:56 #11
Ja ook ik ben er bijna in gestonken.
Alleen niet door een russische maar een meid uit engeland.
Kennismaking natuurlijk zielig, alleenstaande moeder.
Man dood door ongeluk, heel verhaal maar ze ging wel graag op vakantie.
Meteen stuurde ze wat foto's van haar mee in gewone normale alledaagse kleren.
Na een paar weken gechat te hebben begonnen de moeilijk heden.
Huur achterstand, of ik even 600 pond kon overmaken.
Waarop ik antwoorde waarom ze wel op vakantie kon maar geen huur betalen.
Maar ik ging in geen enkel geval geld overmaken.
Een week later vroeg ze nog om 250 pond.
Ook dat heb ik geweigerd.
Daarna ook nooit meer iets van Lauren knight gehoord.
Na een poosje googlen kwam ik haar op diverse sites tegen.
Leeftijd en woonplaats klopte ook al niet meer.
Dus ze zijn niet alleen vanuit rusland en afrika aan het scammen.
Binnen europa zal je ook op je hoede moeten zijn.

Rudy, 20-05-2010 23:59 #10
Beste martijn, ik heb tenslotte het geld niet gestord omdat ik het reisbureau niet echt kon terug vinden. ik heb nog 2 dagen en nachten door gezocht en vond niet terug van dit bureau.Ik heb toen een ander reis bureau gezocht bij haar in de stad en ze wou niet meer komen, dus echte fraude! Mensen laat u dus niet vangen ook niet als je haar adres en dergelijke weet want zij heeft mij ook een foto van haar pas gestuurd, maar toen ik deze foto bestudeerde vond ik bij het inzoemen dat het bijgewerkt was. Ik vind het erg dat er mensen op deze wereld leven die spelen met de gevoelens van anderen!
Voor Martijn, je hebt haar ontmoet en ik hoop voor je dat alles goed gaat!
Nu heb ik kontakt gehad met een jongen uit mijn dorp en die heeft iets dergelijks meegemaakt. Vriendin is 2 maal hier geweest en de derde maal dat ze ging komen moest haar moeder naar het zieken huis. hij had haar reis al betaald maar zij vroeg of ze het mocht gebruiken om de dokterkosten te betalen. Na twee weken weer geld gestuurd voor haar reis en niet gekomen! hij is zo'n 6800? armer en had dit zeker niet zien aankomen. hij is een mentaal wrak!
Dus blijf op je hoede met geld te storten zelfs naar reisbureaus. heb van de ambasade gehoord dat zij zelf een anulatieverzekering afsluiten en alsnog het geld kunnen opstrijken. hun boodschap was ' stuur nooit geld en betaal ook niet hun reis '
Vriendelijke groeten
Rudy

Martijn, 16-05-2010 22:35 #9
Ik heb een meisje ontmoet via internet, zij vond mijn foto's leuk. In eerste instantie dacht ik daar heb je er weer eentje. Maar zij was ook persoonlijk en vroeg of ik skype had, zodat ik via internet met haar kon bellen. We hebben 3 maanden lang bijna elke dag met elkaar gebeld. Omdat we allebei een camara hadden konden wij elkaar ook zien. Haar ogen leken, lijken mij eerlijk. Uiteindelijk heb ik ermee ingestemd om naar Riga(letland) te komen. Ze stond mij op te wachten op het vliegveld. Zij was nog leuker, dan dat ik mij heb voorgesteld. Zij verwachte qua geld helemaal niets van mij. Ik wilde wat meenemen voor haar vanaf schiphol en ik heb een luchtje meegenomen. Zij vroeg aan mij Chanel, dit was ik vergeten en kwam met een ander luchtje. Zij heeft het geroken en vond het niet lekker en dat heeft zij eerlijk gezegd. Ik heb beloofd om voor haar Chanel te kopen. Ik heb wel een hotel genomen en zij kwam mij elke dag ophalen. We hebben geen duren dingen gedaan en zij wilde ook niet dat ik voor een aantal dingen betaalde, dat heeft zij echt zelf betaald. Ik heb wel iets voorgeschoten en dit kreeg ik netjes terug. Ik ben ook bij haar thuis geweest en heb haar dochtertje van 1 gezien en haar moeder, die in de tijd dat ik in Riga was op haar paste. Door al die verhalen ga ik ook twijfelen. Is dit nieuwe vorm van scamming. Ik heb haar adres en alles en weet waar zij woont. Over 3 weken komt zij naar Nederland ik heb voor een ticket betaald. Alle gegevens op internet staan op haar naam, dus zij kan het niet inwisselen. Ik heb express geen annuleringsverzekering genomen.
Het verhaal van Rudy, zou mij niet overkomen. Ik zou nooit en dat zou ik nu ook niet geld betalen aan iemand die ik niet ken. Als mijn dame dit zou doen zou ik ook sorry zeggen. Maar zij geeft aan in vergelijk met veel mensen in Letland het niet eens zo slecht te hebben. En gezien haar huis geloof ik dit ook wel. Het is niets bijzonders, maar zij redt zich wel. En welke dame zou haar adres geven, wanneer zij fake zou zijn en mij om de tuin probeert te leiden.

Rudy, 09-05-2010 00:46 #8
Ik heb een meisje leren kennen via een datingsite uit rusland. We hebben al een hele tijd contact en hebben al veel getelefoneerd. Ze heeft ook veeel foto's door gestuurd, maar niet professionele! Ze wou naar hier reizen en zei dat ze die reis onmogelijk kon betalen. Ik heb toen haar reis betaald aan het reisbureau Solyanka-travel. Ze had na mijn goedkeuring een reis geboekt en alles verliep vlekkeloos tot de dag dat ze het vliegticket ging halen! Ze belde mij en was in alle staten! Ze had te horen gekregen dat ze 2000? moest hebben om te kunnen bewijzen dat ze hier kon overleven. Eerst wou ze niet dat ik haar dit geld gaf, maar na een dag vroeg ze toch of ik haar kon helpen. Ik heb dit niet gedaan en heb het contact verbroken. Het geld van de reis heb ik haar laten houden omdat ik verliefd ben, maar eerst weigerde ze dit! Na een week heeft ze het toch opgehaald bij het reisbureau. Na een maand heb ik haar terug gebeld en ze was blij om mij te horen. Ze heeft nu terug een reis geboekt bij solyanka travel en ik heb een rekening gehad van 2533? inclusief de 2000? Om aan te tonen dat ze hier kan overleven.
Nu blijkt dat ze een enkele reis heeft genomen en dat ze hier wil blijven. Ik moet maandag deze rekening gaan betalen en weet niet echt of dit fraude is. Ik heb de website van solyanka bestudeerd en kan geen fouten vinden! Mijn vraag is dus of iemand ook zo iets heeft meegemaakt van een reisbureau en of dit toch naar fraude ruikt! Ik kan zelf niet meer oordelen omdat ik verliefd ben! Graag had ik gehoord wat julie hiervan vinden.
Vriendelijke groeten, Rudy

Realist, 08-05-2010 07:59 #7
Jongens, Jongens… hoe kunnen jullie nou hier intrappen.Krijg tientallen mailtjes van vrouwen die mij willlen leren kennen want ze hadden mij gezien.Ik heb die onzindatingsites niet dus ga daar niet op in.Al die sites zijn nep!
Als je iemand zoekt ga dan naar een disco, bar of ga naar buiten en je komt je droomvrouw wel een keer tegen.
Stuur NOOIT geld en ga NOOIT daar zo"n land.Als het te mooi is om waar te zijn dan is het ZEKER zo.
Je bent gewaarschuwd en hoop dat het een keer stopt met zulke praktijken.

groetjes

Liduine Gordijn, 03-03-2010 20:28 #6
Hallo F.A.
Ik hoop dat je gister avond RADAR hebt gezien.
Precies dezelfde gevallen van oplichting kwamen hier aan de orde.
Mijn ex vriend is hier ook opgelicht, met ziektes, erfenissen etc etc.is dus duizenden euro's kwijt.
Probeer zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen en stuur dit naar radar opgelicht.
Vooral Nigeria is behept met criminele organisaties, en of er iets aan te doen is, is de vraag.
Maar stuur in ieder geval GEEN geld.De western union is ook niet betrouwbaar.
Groetjes Liduine

Liduine Gordijn, 05-02-2010 11:48 #5
Hallo Johan.
Ik heb een kennis die al 2 x in fraude zaken is gestonken, nigeriaanse bende's met mooie dames.(9000 euro)
Nu zit hij weer met een russin. Hij gaat daar 20 febr 2010 naar toe.
Kun jij mij helpen om uit te zoeken of deze dame wel bestaat?
Ze heet elena ahriyapina, woont waarschijnlijk in omsk. sesual29@gmail.com staat bij haar foto.
Meer weet ik niet, maar zou het niet leuk voor hem vinden als hij hierdoor weer de fout in gaat. Hij heeft nog een berg schuld van de vorige keer.
Help aub.
Je kunt me ook mailen. ljmgordijn@hotmail.com
liduine

Fatih Akin, 29-09-2009 00:32 #4
Hallo ik sta op het punt om opgelicht te worden, ik heb iemand leren kennen via een datingsite ze was gelijk verliefd, ze heeft een proffessionele foto, ze geeft weinig van haar zelf bloot. Ze zegt dat ze van Belgische afkomst is en opgegroeid in Amerika, ze bevindt zich op dit moment in Nigeria, waar ze een fabriek heeft geerfd van haar ouders, ze moet een cheque innen maar daar zijn kosten aan verbonden, een bedrag van 950 euro. Ze wilt graag de cheque innen maar ze heeft al zoveel kosten gemaakt dat ze het niet kan betalen. Ze vraagt mij om het geld over te maken. Ik heb van haar een rekeningnummer gekregen van een Bank western union. Verder heb ik haar email adres en zelfs heb ik een telefoonnummer van haar! Wat kunnen wij hier aan doen?
Groet F.A

Els Stam, 04-05-2009 21:33 #3
Hallo ben vreselijk opgelicht, had een internet relatie met een man uit (uk) die moest naar ghana omdat hij daar een goudmijn had, eenmaal in ghana werkte zijn mastercard niet en vroeg mij om geld over te maken en ik ben er op ingegaan heb 7000 euro overgemaakt moest hij hebben om huur van mijn te betalen ect ect, nu was alles in kannen en kruiken, en stuurde mij de sleutels van een kluis die hier naar toe gestuurd zou worden, maar weer problemen natuurlijk, documenten waren niet goed en er moest weer betaald worden of ik zo vriendelijk wou zijn, dat heb ik dus niet gedaan, en hij was erg teleurgesteld in mij, waar kan ik aangifte doen? voel me verschrikkelijk opgelicht

Johan Lolkema, 22-12-2008 19:52 #2
Hallo ik krijg regelmatig email als ongewenst, maar door mijn niuwsgierigheid toch soms te openen ooit ben ik lid geweest van een buro in rusland, maar krijg vaak emails van dames eigenlijk veel te mooi, het zijn complete catwalkers en super modellen zijn deze als ik ze krijg als ongewenst allemaal fake hoe kan ik hun email afkomst chekken als ik de fotos ziet zou je er bijna intuimen ik heb wel een paar mail adressen en sites voor u om te contoleren ik wacht even op uw reactie ik wil graag helpen om internet fraude tegen te gaan. groetjes van johan lolkema.

Martine van der Maelen, 26-11-2008 23:44 #1
Ben via relatieplanet benaderd door een amerikaan die zogezegd in nigeria diamanten opgraaft en die dan niet meer naar huis kon komen omdat hij plotseling meer taks moest betalen en vroeg mij hem financieel te helpen. Ben daar niet op ingegegaan maar kreeg ook in het begin liefdesgedichten en mails van honey enz

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 18-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 31
Schrijf mee!