Narrowcasting – informatievoorziening op maat
Narrowcasting is een informatievoorziening waarmee een bedrijf of organisatie informatie kan tonen die op een specifieke doelgroep is gericht. Zo heeft de supermarkt een scherm waarop relevante informatie voor winkelend publiek wordt vertoond en zo heeft Wagenborg Passagiersdiensten schermen in de terminals en aan boord van de veerboten naar Ameland en Schiermonnikoog hangen met informatie gericht op reizigers en eilandgangers. De rederij kan informatie aan de reizigers op maat verstrekken.
Je eigen nieuws en informatie in je eigen systeem
Narrowcasting
Narrowcasting is een term die voor het eerst werd gebruikt door Joseph Licklider. De Amerikaanse computerwetenschapper bedacht onder meer nieuwe concepten voor computergebruik. Een daarvan is het systeem van
narrowcasting.
Narrow kan in dit verband vertaald worden als ‘specifiek’ en
casting als ‘uitzenden.’
Met
audiovisuele displays, beeldschermen, worden een of meer specifieke doelgroepen benaderd. De schermen hangen of staan op een specifieke plaats en de informatie wordt op specifieke momenten getoond. De inhoud van de informatie is zo veel mogelijk toegespitst op de doelgroep.
Broadcasting
Het tegenovergestelde van
narrowcasting is
broadcasting. Radio is een voorbeeld van
broadcasting. Om in het Engels te blijven: de BBC is de
British Broadcasting Corporation, de Britse publieke omroep. Bij
broadcasting krijgt een groot publiek vanuit een zender tegelijkertijd een en dezelfde boodschap voorgeschoteld.
Narrowcasting is juist specifiek: een uitgekiende boodschap die op een speciaal moment wordt aangeboden aan een bepaalde doelgroep. De inhoud,
content, is op maat gesneden en wordt steeds geactualiseerd.
Supermarkt
Een voorbeeld van
narrowcasting is het beeldscherm dat in de supermarkt hangt en waarop de supermarkteigenaar de weekreclames laat zien, een filmpje vertoont van een kooksessie van een recept waarbij producten uit het schap van de winkel worden gebruikt en de openingstijden van de winkel op het scherm laat zien.
WPD TV /
Bron: Persbureau Ameland WPD TV
Een ander voorbeeld zijn de schermen
aan boord van de veerboten van Wagenborg Passagiersdiensten. Op de boten naar Ameland en Schiermonnikoog hangen schermen met informatie voor de reizigers en de mensen die naar de eilanden gaan voor een vakantie of omdat ze er wonen. Met de
captains cam is te zien hoe de Waddenzee eruitziet vanuit de stuurhut. Via een satellietbeeld zien de reizigers waar de boot zich bevindt en hoe lang het duurt voordat ze aan de overkant zijn. Verder is er nieuws over evenementen op de eilanden te lezen en staan de specialiteiten van de veerbootbuffetten op het scherm. Het laatste nieuws is te lezen en de reizigers die hun auto aan dek hebben staan worden gewaarschuwd wanneer de boot bijna de aanlegsteiger heeft bereikt. De automobilisten kunnen dan alvast in hun auto stappen, zodat ze meteen na aanleggen van boord kunnen rijden. Het is allemaal op de doelgroep aangepaste informatie. Alle schermen zijn geschakeld en tonen dezelfde informatie op hetzelfde moment.
De omschrijving van WPD TV wordt gedekt door de volgende definitie van narrowcasting: "Het leveren van informatie die is gericht op een bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale schermen, veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele content."
De systeembeheerder of de communicatiemedewerker voegt achter de schermen, op afstand, informatie toe, verwijdert pagina’s of wijzigt wat al gepubliceerd werd.
Verschillende benamingen
Het principe van
narrowcasting is ook onder andere namen bekend.
De term wordt een beetje uit de markt gedrukt door
digital signage of
digital out of home (DOOH). De termen, die allemaal voor hetzelfde staan, op een rij:
WPD TV /
Bron: Persbureau Ameland
- Narrowcasting;
- digital signage;
- digital out of home (DOOH);
- dynamic signage;
- electronic signage networks;
- digital in-store merchandising;
- electronic display networks;
- flashdisplays;
- retail television;
- captive audience networks;
- out-of-home media networks;
Doeksen TV /
Bron: Persbureau Ameland digital media networks;
- electronic billboards;
- electronic point of communication.
Omzet verhogen
Narrowcasting past in de ontwikkeling waarbij bedrijven hun klanten niet meer voldoende bereiken via
broadcasting. Met de opkomst van kleine platte schermen kwam
narrowcasting steeds meer binnen bereik van bedrijven met behoefte hun eigen publiek aan te spreken. Consumenten hebben zapgedrag, maar er zijn vele plekken en diverse momenten waar de consument directer kan worden aangesproken. Narrowcasting wordt dan ook gebruikt voor reclamedoeleinden maar ook voor informatieverstrekking.
Soms worden de schermen zelfs aangestuurd met een
touchscreen en is de informatie interactief.
Narrowcasting kan via Internet, maar het kan ook via een gesloten systeem. Het systeem is populair in ruimtes waar gewacht moet worden. Het maakt bijvoorbeeld het verblijf in de wachtkamer van de tandarts iets gemakkelijker te verdragen.
Laatste nieuws
Er kan veel via
narrowcasting. Er kunnen voorgeprogrammeerde presentaties gedraaid worden, maar
live tv laten zien is ook mogelijk. De presentaties kunnen ook gekoppeld worden aan externe bestanden. Er kan bijvoorbeeld een RSS van het NOS nieuws of Nu.nl meedraaien, zodat de koppen en een tweeregelig stukje informatie van het laatste nieuws te lezen zijn.
Het systeem kan draaien op de pc, maar het kan ook via aparte
players.
Software
De beeldschermen van narrowcasting hebben software nodig om het programma te kunnen draaien. Gespecialiseerde bedrijven kunnen die software installeren en de bijbehorende schermen leveren. Via invoermodules of een
content management system kan de informatie die op de schermen vertoond worden ingevoerd en worden aangepast. Alle aangesloten beeldschermen kunnen vanuit een centraal punt worden beheerd.
Lees verder