Internet of Things: enorme groeimarkt
Het internet is een netwerk waarbinnen gebruikers met elkaar kunnen communiceren en gebruik kunnen maken van aangeboden diensten. Het kan daarbij gaan om het delen van informatie, het uitwisselen van bestanden en e-mails, om zakelijke activiteiten zoals e-commerce of online-shopping. Anders is dat bij "Internet of Things", kortweg IoT. In dit revolutionaire concept communiceren 'dingen', respectievelijk slimme objecten.
Adressering van objecten via uniek internetadres
Het begrip “dingen” moet men in het kader van Internet of Things erg ruim interpreteren. Het kan betrekking hebben op:
- mensen en dieren;
- apparaten en machines;
- grote en kleine producten uit een warenassortiment;
- auto's;
- huishoudelijke apparaten;
- medische apparatuur;
- computers;
- sensoren;
- applicaties;
- en talloze andere objecten.
Elk afzonderlijk object van "Internet of Things" wordt eenduidig geïdentificeerd door middel van een uniek internetadres (URL). Het betrokken object kan dus via het internet worden geadresseerd en interactie plegen met aangesloten informatiesystemen.
De geschiedenis van Internet of Things
Het idee voor Internet of Things is afkomstig van ene Kevin Ashton en gaat terug naar het jaar 1999. Wat toen nog als verre toekomstmuziek in de oren klonk, is nu al realiteit geworden. De trend om alom aanwezige computerinzet te realiseren, gaat ervan uit dat elk aangesloten object een embedded processor bezit.
Aan de verwezenlijking van het Internet of Things wordt al tientallen jaren gewerkt en op sommige terreinen zijn er veelbelovende resultaten geboekt. Men kan daarbij onder meer denken aan toepassingsgebieden als:
- telegeneeskunde: het op afstand monitoren en behandelen van patiënten;
- gebouwenautomatisering;
- thuisnetwerken;
- voorraadbeheer en logistiek.
Ook in de adressering is het een en ander veranderd. Met IPv6 , internetprotocol voor het toewijzen van IP-adressen, staat een adresseringsbereik ter beschikking waarin een schier oneindig aantal IPv6-adressen kan worden geadresseerd: een aantal dat met een getal van niet minder dan 39-cijfers wordt geschreven!
Wereldwijde communicatie tussen slimme objecten
In het Internet of Things kan elk met intelligentie uitgerust object, ook wel “smart object” of Intelligent Electronic Devices (IED) genoemd, aan de
communicatie deelnemen. Het maakt niet uit of men bijvoorbeeld meetwaardes van slimme meters of sensorgegevens van bewegingsmelders ophaalt. Nagenoeg elk object kan erbij betrokken worden:
- lichtschakelaars evengoed als motorvoertuigen die door middel van car-to-car communication (C2C) of car to Infrastructure Communication (C2I) verkeersinformatie met elkaar uitwisselen;
- patiënten die hun medische gegevens doorgeven aan een surveillancedienst;
- of afnemers die hun orders en leveringen kunnen volgen op het Internet.
De data-opslag en verwerking van gegevens kan zowel lokaal als in op de cloud-gebaseerde infrastructuren plaatsvinden.
Beslissen zonder menselijke tussenkomst
Het "Internet of Things" biedt objecten de mogelijkheid om zelfstandig beslissingen te laten nemen zonder menselijke tussenkomst. Denk bijvoorbeeld aan zaken als:
- het regelen van de kamertemperatuur;
- het automatisch opladen van de batterij van een elektrische auto;
- het opsporen van een container in een haven;
- nabestellen van producten in een voorraadbeheersysteem.
Onderhoud op afstand
Door de komst van Internet of Things rusten ook steeds meer fabrikanten hun artikelen uit met een internetverbinding om op die manier de onderhoudstoestand van hun producten te kunnen monitoren en zo de service te verhogen. Volgens internetonderneming Cisco is hierbij sprake van een immense groeimarkt: naar verwachting zullen er in de komende jaren niet minder dan 50 miljard apparaten op die manier met het internet verbonden zijn. Die kunnen dan aan de leverancier melden of ze aan een smeerbeurt toe zijn, of hun banden al dan niet op spanning zijn of dat die objecten anderszins een
onderhoudsbeurt nodig hebben.
De betekenis van Internet of Things
Hoewel Internet of Things nog pas in de kinderschoenen verkeert, staat nu al vast dat het zakelijke processen zal verbeteren, kosten zal reduceren en risico’s zal minimaliseren.