Social Media en de Nederlandse gemeenten

Social Media en de Nederlandse gemeenten Social media krijgen een steeds grotere rol bij de communicatie van gemeente naar haar inwoners. Toch laten veel gemeenten kansen liggen door te weinig interactief te communiceren en hun 'oren' en 'ogen' niet te volgen. Het gemeentelijke social mediabeleid kan veel scherper worden aangezet, zodat gemeenten kansen grijpen die de social media bieden. In 2013 blijken de gemeenten nog kansen te laten liggen, twee jaar later zijn bijna alle Nederlandse gemeenten op social media actief.

Gemeenten aan de Twitter


Frankwatching en Social Media

Frankwatching bestudeert het social mediagebruik en deelt zijn kennis over online trends. Frankwatching zet daarvoor zijn website in en de social media zoals Twitter en Facebook. De website van Frankwatching begon als een eenmansblog en is sinds de oprichting in 2004 uitgegroeid tot een crossmediaal platform met een respectabele en meedenkende groep van volgers. Via de kanalen wordt kennis gedeeld, worden discussies aangezwengeld en meningen geponeerd. Frankwatching onderzocht het social mediagebruik van Nederlandse gemeenten en ontdekte dat de gemeenten anno 2013 op dat vlak kansen laten liggen.

Twitterprofielen van gemeenten

Het onderzoek naar social mediagebruik van gemeenten richt zich op Twitter, omdat die profielen beter in kaart zijn te brengen dan die van Facebook en Linkedin.

De onderzoekers zijn:
  • Frankwatching;
  • Ewoud de Voogd (HowAboutYou);
  • Alex Slatman (OBI4wan).

Zij analyseerden:
  • meer dan 37 miljoen Twitterberichten;
  • die verstuurd zijn in de week van 14 tot en met 20 januari 2013;
  • vanuit 1,7 miljoen Twitteraccounts.

In februari 2013 presenteerde Newcom Research & Consultancy een rapport waaruit blijkt dat:
  • 3,3 miljoen Nederlanders Twitter gebruikt;
  • 1,6 miljoen daarvan dagelijks inlogt.

Locatie

Twitteraars kunnen bij hun account een locatie instellen. Amelanders stellen bijvoorbeeld Ameland in als standplaats. Zo'n 400.000 Twitteraccounts hebben hun locatie ingesteld. Zij noemen de locatie in hun tweets en bio’s, de korte omschrijvingen of biografietjes. De gebruikte namen corresponderen met de naam van één van de 415 gemeenten in Nederland. Aan de hand van die gegevens is te zien in welke gemeente de meeste Twitteraars zitten. Het aantal Twitteraars dat de naam van de gemeente in de tweets, bij locatie of in de bio noemt is te vermenigvuldigen ( te extrapoleren) met de factor vier: als er honderd Amelanders Ameland gebruiken, kun je stellen dat er 400 Amelanders op Twitter actief zijn.
Gemeente Aantal inwoners Aantal accounts % t.o.v. #inwoners Geëxtrapoleerd (factor4)
Ameland3.52699328,16%112,65%
Vlieland1.10516214,66%58,64%
Wijdemeren23.2973.22613,85%55,39%
Marum10.4138738,38%33,54%
Alphen Chaam9.5257758,14%32,55%
Terschelling4.7483777,94%31,76%
Urk18.9501.4997,91%31,64%
Landerd15.0669629,39%25,54%
Zwartewaterland22.0481.2245,55%22,21%
Bergen13.2867165,39%21,56%

Waddeneilanden

Grote gemeenten met veel inwoners hebben uiteraard meer accounts dan kleine gemeenten. Wordt het aantal Twitteraccounts in een gemeente gerelateerd aan het aantal inwoners, dan wordt de volgorde van gemeenten heel anders. De kleine Waddengemeenten scoren dan heel hoog. Ze staan zelfs bovenin de top tien van gemeenten die genoemd worden door Twitteraars. Ameland staat in die top tien ver bovenaan. Deze topnotering is te danken aan actieve Twittereilanders, maar ook aan eilandbezoekers die Ameland in hun Tweets noemen of in hun bio hebben staan.

Volgen

Gemeenten worden veel gevolgd en bijna alle gemeenten hebben een eigen Twitteraccount, al is niet altijd duidelijk of het een officieel gemeentelijk account betreft. In 2013 worden de gemeentelijke accounts meer gevolgd dan een jaar eerder en zelfs vaker dan politieke partijen en bekende merken. Veel actieve Twitteraars (89%) wil via Twitter communiceren met de gemeente. Op de Waddeneilanden hebben de gemeenten de meeste volgers als je kijkt naar het aantal inwoners.
Gemeente Inwoners Aantal volgers % volgers t.o.v. #inwoners
Vlieland1.10532730%
Ameland3.52659817%
Strijen8.8481.32715%
Terschelling4.74865314%
Hattum11.8051.35611%
Marum10.4131.06910%
Oostzaan9.09791110%
Bunschoten20.2002.01710%
Boskoop15.0871.45710%
Renswoude4.82246510%

Zenden

De meeste gemeenten Twitteren zelf ook, worden gevolgd maar volgen zelf niet. Twitter wordt vooral ingezet om informatie naar de burger te sturen. Interactief communiceren met de burgers is er vaak niet bij. De gemeente kan onder haar volgers de oren en ogen van de gemeente gebruiken om daarmee haar signalerend vermogen te vergroten. Die kans laten de gemeenten vooralsnog liggen. De meeste gemeenten volgen minder dan 1% van haar inwoners. Hieronder de top tien van gemeenten die het meeste volgen.
Gemeente Aantal inwoners Aantal volgt % volgt t.o.v. inwoners
Haaksbergen24.4192.0498%
Zevenaar32.4292.5148%
Oisterwijk25.7751.9788%
Schijndel23.0161.6007%
Schouwen-Duivenland34.1512.2086%
Meerssen19.4301.1786%
Haren18.4571.0666%
Marum10.4135966%
Skarsterlân27.5201.4765%
De Wolden23.7539594%

Kansen

Gemeenten kunnen zich verder verdiepen in de mogelijkheden van Twitter en de enorme kansen die ze nu laten liggen oppakken. Twitter is een belangrijk kanaal, de cijfers onderschrijven dat en gemeenten kunnen dagelijks een groot deel van haar inwoners bereiken, zeker tussen de 10% en 20%. Twitter kan voor de gemeenten een signaleringskanaal van groot belang zijn. Met het volgen van verschillende accounts en interactief te communiceren leert de gemeente wat er in de gemeenschap leeft.

Ontwikkelen en leren

In 2015 gebruiken bijna alle gemeenten social media, 390 van de 403 hebben een Twitteraccount en driekwart gebruikt Facebook als communicatiekanaal. Gemeenten Twitteren vooral over hun eigen projecten en over het bekendmaken van besluiten en activiteiten.
Ook wordt de social media ingezet voor crisiscommunicatie. Gemeenten reageren vaker op tweets dan in 2013. Bijna alle gemeenten willen wel vragen beantwoorden via social media. Social media worden steeds beter ingezet.

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Werk vinden via de social mediaWerk vinden via de social mediaWie op zoek is naar werk, moet het oude vertrouwde briefpapier maar even vergeten. Want ouderwets solliciteren dat werkt…

Wat is Facebook en hoe werkt het?Wat is Facebook en hoe werkt het?Facebook: Wie kent de term inmiddels niet? Maar wat Facebook nu eigenlijk? Hoe werken sociale netwerksites en wie zitten…
Open een eigen YouTube kanaal en trek meer bezoekersOpen een eigen YouTube kanaal en trek meer bezoekersOp YouTube staan veel boeiende filmpjes en muziekclips, maar ook oneindig veel saaie video-opnames. Hoe kun je in dat en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Twitter logo
  • www.frankwatching.com
  • www.gemeentebuzz.nl
  • Socialmediameetlat.nl
  • www.vng.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • http://www.frankwatching.com/archive/2014/10/23/gemeenten-social-media-in-2014-van-claxonneren-naar-converseren/ geraadpleegd op 2 januari 2016
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 26-07-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.