Social Media en de Nederlandse gemeenten
Social media krijgen een steeds grotere rol bij de communicatie van gemeente naar haar inwoners. Toch laten veel gemeenten kansen liggen door te weinig interactief te communiceren en hun 'oren' en 'ogen' niet te volgen. Het gemeentelijke social mediabeleid kan veel scherper worden aangezet, zodat gemeenten kansen grijpen die de social media bieden. In 2013 blijken de gemeenten nog kansen te laten liggen, twee jaar later zijn bijna alle Nederlandse gemeenten op social media actief.
Gemeenten aan de Twitter
Frankwatching bestudeert het
social mediagebruik en deelt zijn kennis over online trends. Frankwatching zet daarvoor zijn website in en de
social media zoals
Twitter en
Facebook. De website van Frankwatching begon als een eenmansblog en is sinds de oprichting in 2004 uitgegroeid tot een crossmediaal platform met een respectabele en meedenkende groep van volgers. Via de kanalen wordt kennis gedeeld, worden discussies aangezwengeld en meningen geponeerd. Frankwatching onderzocht het
social mediagebruik van Nederlandse gemeenten en ontdekte dat de gemeenten anno 2013 op dat vlak kansen laten liggen.
Het onderzoek naar
social mediagebruik van gemeenten richt zich op
Twitter, omdat die profielen beter in kaart zijn te brengen dan die van
Facebook en
Linkedin.
De onderzoekers zijn:
- Frankwatching;
- Ewoud de Voogd (HowAboutYou);
- Alex Slatman (OBI4wan).
Zij analyseerden:
- meer dan 37 miljoen Twitterberichten;
- die verstuurd zijn in de week van 14 tot en met 20 januari 2013;
- vanuit 1,7 miljoen Twitteraccounts.
In februari 2013 presenteerde Newcom Research & Consultancy een rapport waaruit blijkt dat:
- 3,3 miljoen Nederlanders Twitter gebruikt;
- 1,6 miljoen daarvan dagelijks inlogt.
Locatie
Twitteraars kunnen bij hun account een locatie instellen. Amelanders stellen bijvoorbeeld Ameland in als standplaats. Zo'n 400.000 Twitteraccounts hebben hun locatie ingesteld. Zij noemen de locatie in hun
tweets en
bio’s, de korte omschrijvingen of biografietjes. De gebruikte namen corresponderen met de naam van één van de 415 gemeenten in Nederland. Aan de hand van die gegevens is te zien in welke gemeente de meeste Twitteraars zitten. Het aantal Twitteraars dat de naam van de gemeente in de tweets, bij locatie of in de bio noemt is te vermenigvuldigen ( te extrapoleren) met de factor vier: als er honderd Amelanders Ameland gebruiken, kun je stellen dat er 400 Amelanders op
Twitter actief zijn.
Gemeente | Aantal inwoners | Aantal accounts | % t.o.v. #inwoners | Geëxtrapoleerd (factor4) |
Ameland | 3.526 | 993 | 28,16% | 112,65% |
Vlieland | 1.105 | 162 | 14,66% | 58,64% |
Wijdemeren | 23.297 | 3.226 | 13,85% | 55,39% |
Marum | 10.413 | 873 | 8,38% | 33,54% |
Alphen Chaam | 9.525 | 775 | 8,14% | 32,55% |
Terschelling | 4.748 | 377 | 7,94% | 31,76% |
Urk | 18.950 | 1.499 | 7,91% | 31,64% |
Landerd | 15.066 | 962 | 9,39% | 25,54% |
Zwartewaterland | 22.048 | 1.224 | 5,55% | 22,21% |
Bergen | 13.286 | 716 | 5,39% | 21,56% |
Waddeneilanden
Grote gemeenten met veel inwoners hebben uiteraard meer accounts dan kleine gemeenten. Wordt het aantal Twitteraccounts in een gemeente gerelateerd aan het aantal inwoners, dan wordt de volgorde van gemeenten heel anders. De kleine Waddengemeenten scoren dan heel hoog. Ze staan zelfs bovenin de top tien van gemeenten die genoemd worden door Twitteraars. Ameland staat in die top tien ver bovenaan. Deze topnotering is te danken aan actieve Twittereilanders, maar ook aan eilandbezoekers die Ameland in hun Tweets noemen of in hun bio hebben staan.
Volgen
Gemeenten worden veel gevolgd en bijna alle gemeenten hebben een eigen Twitteraccount, al is niet altijd duidelijk of het een officieel gemeentelijk account betreft. In 2013 worden de gemeentelijke accounts meer gevolgd dan een jaar eerder en zelfs vaker dan politieke partijen en bekende merken. Veel actieve Twitteraars (89%) wil via Twitter communiceren met de gemeente. Op de Waddeneilanden hebben de gemeenten de meeste volgers als je kijkt naar het aantal inwoners.
Gemeente | Inwoners | Aantal volgers | % volgers t.o.v. #inwoners |
Vlieland | 1.105 | 327 | 30% |
Ameland | 3.526 | 598 | 17% |
Strijen | 8.848 | 1.327 | 15% |
Terschelling | 4.748 | 653 | 14% |
Hattum | 11.805 | 1.356 | 11% |
Marum | 10.413 | 1.069 | 10% |
Oostzaan | 9.097 | 911 | 10% |
Bunschoten | 20.200 | 2.017 | 10% |
Boskoop | 15.087 | 1.457 | 10% |
Renswoude | 4.822 | 465 | 10% |
Zenden
De meeste gemeenten Twitteren zelf ook, worden gevolgd maar volgen zelf niet. Twitter wordt vooral ingezet om informatie naar de burger te sturen. Interactief communiceren met de burgers is er vaak niet bij. De gemeente kan onder haar volgers de
oren en
ogen van de gemeente gebruiken om daarmee haar signalerend vermogen te vergroten. Die kans laten de gemeenten vooralsnog liggen. De meeste gemeenten volgen minder dan 1% van haar inwoners. Hieronder de top tien van gemeenten die het meeste volgen.
Gemeente | Aantal inwoners | Aantal volgt | % volgt t.o.v. inwoners |
Haaksbergen | 24.419 | 2.049 | 8% |
Zevenaar | 32.429 | 2.514 | 8% |
Oisterwijk | 25.775 | 1.978 | 8% |
Schijndel | 23.016 | 1.600 | 7% |
Schouwen-Duivenland | 34.151 | 2.208 | 6% |
Meerssen | 19.430 | 1.178 | 6% |
Haren | 18.457 | 1.066 | 6% |
Marum | 10.413 | 596 | 6% |
Skarsterlân | 27.520 | 1.476 | 5% |
De Wolden | 23.753 | 959 | 4% |
Kansen
Gemeenten kunnen zich verder verdiepen in de mogelijkheden van Twitter en de enorme kansen die ze nu laten liggen oppakken. Twitter is een belangrijk kanaal, de cijfers onderschrijven dat en gemeenten kunnen dagelijks een groot deel van haar inwoners bereiken, zeker tussen de 10% en 20%. Twitter kan voor de gemeenten een signaleringskanaal van groot belang zijn. Met het volgen van verschillende accounts en interactief te communiceren leert de gemeente wat er in de gemeenschap leeft.
Ontwikkelen en leren
In 2015 gebruiken bijna alle gemeenten social media, 390 van de 403 hebben een Twitteraccount en driekwart gebruikt Facebook als communicatiekanaal. Gemeenten Twitteren vooral over hun eigen projecten en over het bekendmaken van besluiten en activiteiten.
Ook wordt de social media ingezet voor crisiscommunicatie. Gemeenten reageren vaker op tweets dan in 2013. Bijna alle gemeenten willen wel vragen beantwoorden via social media. Social media worden steeds beter ingezet.
Lees verder