InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Top drie gratis antivirusprogramma’s

Top drie gratis antivirusprogramma’s

Top drie gratis antivirusprogramma’s Avira Free AntiVirus, avast!, en AVG zijn al jarenlang de beste gratis antivirusprogramma’s. Ze kunnen makkelijk de strijd aan met hun betaalde concurrenten. AVG is van oorsprong een Tsjechisch bedrijf en is niet alleen beschikbaar voor de PC en laptop maar ook voor de smartphone werkend onder Android, de Mac en de iPhone.

Avira

Jaar in, jaar uit scoort Avira Free AntiVirus, voorheen Antivir, hoog op de ranglijsten van de antivirusscanners. En dat is niet zonder reden. Het Duitse programma is de degelijkheid zelve zonder enige franje. De software beschikt over rootkit-detectie en spoort dialers, wormen en trojaanse paarden moeiteloos op. Ook wordt de computer beschermd tegen phishing.

Updates

Het programma neemt weinig ruimte in beslag op de harde schijf. Avira kijkt dagelijks of er updates zijn en je kunt het programma zo instellen dat het elke dag je pc scant op virussen. Wel moet gezegd dat de updates wat traag verlopen omdat zij vaak groot van omvang zijn.

Hinderlijk

Avira heeft geen aparte mailscanner. Tijdens het updaten verschijnt soms een pop-up met reclame voor de betaalde versie en dat is hinderlijk. Voor de rest is het een prima programma zonder opsmuk. Er is een Nederlandse versie beschikbaar.

Avast!

Ook hoog op de ranglijst staat avast!, een anti-virusprogramma van Tsjechische makelij. Er is wel een Nederlandse versie beschikbaar. Uiterlijk wijkt hij af van de gemiddelde viruscanner omdat je denkt dat je het met een mediaspeler te doen hebt vanwege zijn gelikte uiterlijk. Het programma biedt bescherming tegen rootkits en spyware. Het bedrijf meldt trots dat de anti-spyware gecertificeerd is door de bekende West Coast Labs en dat de anti-rootkit bescherming gebruik maakt van de vooruitstrevende GMER-technologie. avast! heeft een nederlandstalige website.

Mailscanner

Avast! beschikt over een mailscanner met antispamsoftware en beschermt je als je aan het chatten bent via een instant messenger of als je bestanden uitwisselt via p2p-netwerken. De automatische updates zijn klein omdat ze stukje bij beetje plaatsvinden.

AVG Free

AVG biedt een real-time bescherming tegen virussen, wormen, trojaanse paarden en spyware. Gratis dagelijkse, automatische updates garanderen dat je pc beschermd blijft tegen nieuwe bedreigingen. Bovendien wordt elke dag een scan uitgevoerd om te kijken of je computer vrij is van virussen.

Mailscanner

Een aparte mailscanner zorgt er voor dat je e-mails al gecontroleerd zijn op virussen voordat je ze gaat lezen. De mailscanner herkent automatisch alle mailprogramma's. Verder zijn er extra plugins (een knop op de werkbalk) voor Outlook (Express), The Bat en Eudora.

Hinderlijk

De dagelijkse scan vraagt veel geheugen maar gelukkig kun je die omzetten naar een wekelijkse. Er wordt tijdens het downloaden nu ook een toolbar meegeleverd waar je niet om zit te springen. Deze kun je via het Configuratiescherm, en de software-button verwijderen.

Conclusie antivirusprogramma's

Sinds november 2008 is AVG in het Nederlands te verkrijgen en het beschikt over een uitstekende interface. Er is ook een nederlandstalige website. Dat AVG Free als derde programma besproken is betekent niet dat die het brons heeft gewonnen. Alledrie de programma’s zijn goed en ontlopen elkaar nauwelijks qua functionaliteit en kracht. Bij de keuze speelt de persoonlijke voorkeur de grootste rol. Bovendien zijn er versies beschikbaar voor Android en Mac.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ComputerbeveiligingenComputerbeveiligingenEr is bijna geen één huishouden die geen computer heeft. Een computer heeft een goede beveiliging nodig om geen virussen…
Valse anti-spyware en anti-virus programma'sValse anti-spyware en anti-virus programma'sIn het verleden hoefde je bijna alleen maar je computer te beschermen tegen virussen en wormen. Kon het nog maar zo makk…
De beste virusscanner kiezenDe beste virusscanner kiezenEen computer of laptop is niet goedkoop, dus als je hem dan in perfecte staat van de fabriek afgeleverd krijgt, wil je '…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…
Internet toolbars verwijderen in Explorer, Firefox en OperaInternet toolbars verwijderen in Explorer, Firefox en OperaVeel internet toolbars download je zo mee met andere software. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, zonder jouw w…
Bronnen en referenties
  • Gratis Software Site

Reageer op het artikel "Top drie gratis antivirusprogramma’s"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Gratis software
Schrijf mee!