InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijk

Gebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijk

Gebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijk Veel mensen gebruiken twee virusscanners tegelijk en denken hun computer zo beter te beveiligen. Dit gebeurt omdat er tegenwoordig zeer goede gratis virusscanners zijn. Hoe meer virusscanners des te beter de beveiliging denkt men vaak. Lees hier dat dit lang niet altijd zo is. Het gebruik van een online virusscanner is dan een betere oplossing. Lees hier ook meer over een online virusscanner die je gratis kunt gebruiken.

Zeer goede gratis virusscanners

Er zijn tegenwoordig zeer goede gratis virusscanners beschikbaar. Twee veelgebruikte gratis virusscanners in Nederland zijn avg antivirus en avast antivirus. Omdat deze gratis zijn wordt snel besloten om maar een tweede virusscanner te gebruiken om optimaal beveiligd te zijn. Het probleem is dan dat de ene virusscanner de andere kan tegenwerken. Lees goed: KAN tegenwerken. Hier wordt vaak niet bij stilgestaan.

Als virusscanners elkaar tegenwerken kan het grote gevolgen hebben voor de beveiliging van jouw computer. In het ergste geval kan de computer zelfs crashen. Na het installeren van een tweede virusscanner blijkt bijna altijd dat het hele systeem een stuk langzamer wordt.

Werken de virusscanners elkaar tegen?

Het is dus verstandig om vooraf te gaan informeren of de twee virusscanners elkaar tegenwerken. Dit kun je doen bij de leveranciers zelf, maar zij zullen in bijna alle gevallen adviseren om één virusscanner te installeren en je kunt wel raden welke. Het informeren op een forum werkt erg goed. Er zijn vele forums waar je met dit soort vragen terecht kunt. Je kunt dan specifiek vragen stellen over de twee virusscanners die je wilt installeren en meestal krijg je dan advies van mensen die er al (goede of slechte) ervaringen mee hebben. Op deze manier kun je zeer gerichte, specifieke informatie krijgen.

Gratis Norton Security Scan via Google

Normaal gesproken is één virusscanner voldoende om jouw computer te beveiligen. Daarnaast kun je altijd een online scan laten uitvoeren. Deze kun je gebruiken naast jouw eigen virusscanner als extra check of als second opinion. Als je een bepaald bestand niet vertrouwd maar toch geen melding krijgt van jouw eigen virusscanner kun je de online virusscanner gebruiken. Je kunt het ook gebruiken als je een viruswaarschuwing krijgt die niet terecht lijkt.

Het is zeker aan te raden om eens in de zoveel tijd jouw computer te laten scannen door zo’n online virusscanner. Een zeer goede is de gratis Norton Security Scan die je via Google gratis kunt gebruiken. Hoe je dit doet en hoe deze online virusscanner precies werkt kun je hier lezen gratis Norton Security Scan via Google.

Lees verder

© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijk"

Reacties

Wubbo (infoteur), 23-01-2010 15:24 #2
Het beste is om eerst de bestaande virusscanner te verwijderen en daarna de gewenste virusscanner te installeren.

Chock, 21-01-2010 19:06 #1
Hoe verwijder je bestaande beveilingssoftware (in dit geval Norton)
Moet je eerst de gewenste software installeren en dan de bestaande verwijderen. Of eerst de bestaande verwijderen en dan de nieuwe installeren.

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 26-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Internet Beveiliging
Reacties: 2
Schrijf mee!