InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Virus op mijn computer: wat moet ik doen?
mijn kijk op

Virus op mijn computer: wat moet ik doen?

Virus op mijn computer: wat moet ik doen? Er zijn verschillende computervirussen in omloop. Computervirussen die soms kunnen resulteren in een geblokkeerde computer. Het is erg vervelend als iemand dat overkomt. De grote vraag is dan: "hoe kan ik toch het virus van de computer verwijderen"? Gelukkig zijn er stappenplannen die op een eenvoudige wijze kunnen helpen om van het virusprobleem af te komen. Ook zijn er verschillende gratis virusscanners in de aanbieding om de problemen op te lossen of virusinfectie te voorkomen.

Virusscanner

Zodra een computer signalen geeft dat er een virus aanwezig is, dan is één van de meest gestelde vragen op internet: "Wat is de beste en ook nog gratis virusscanner"? Jammer voor de vraagsteller is dat de beste virusscanner, ook al wordt er vorstelijk voor betaald, niet bestaat. Er is geen virusbeveiligingspakket dat de computer voor de volle 100% kan beveiligen. Op zich is dat logisch, want de ontwikkelingen staan ook op dit punt niet stil. Regelmatig wordt er in de media immers gewaarschuwd voor een nieuw virus. Even later gevolgd door informatie in de media dat er een virusscanner is ontwikkeld om de virus op te sporen.

Kwaliteit

Als het gaat om de detectie van kwaadaardigheden op de computer, dan wordt er door de virusscanners ontwikkelaars heel veel beloofd. Volgens de reclameteksten, van de aangeboden virusscanners, wordt de computer zo goed mogelijk beschermd. Echter in de kwaliteit van de aangeboden virusscan producten zit wel een enorm kwaliteitsverschil. Dit kwaliteitsverschil wordt met name zichtbaar als er een bepaalde virus op de computer moet worden opgespoord of als een bepaalde infectie door een virus op de computer moet worden voorkomen.

Kiezen van een gratis virusscanner

Bij de afweging voor de keuze van een gratis virusscanner, speelt een persoonlijke voorkeur altijd een heel belangrijke rol. Denk hierbij maar eens aan de persoonlijke voorkeur bij de keuze mogelijkheden van de aangeboden:
  • Functionaliteiten;
  • Gebruiksvriendelijkheid;
  • Mogelijkheden;
  • Eigenschappen.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij de aankoop van een virusscanner?

Bij de aankoop moet men bijvoorbeeld kunnen kiezen, voor de samenstelling van de aangeboden virusscanners, tussen bijvoorbeeld:
  • detectiemethoden.
  • aanvullende technieken.
  • malware detectie.
  • gedragsbewaking
  • heuristische analyse
  • rootkit-scanner
  • bijwerken virusdefinities
Deze optiemogelijkheden bepalen, naast het computergebruik en surfgedrag, de gewenste beveiliging van de computer. Informatie over de voordelen en de nadelen van de verschillende viruspakketten zijn heel gemakkelijk op internet te vinden.
Op websites zoals AV-Test, AV-Comparatives en MRG Effitas worden met regelmaat 'onderzoeken' en 'tests' gepubliceerd die een goed beeld geven over de kwaliteit van een bepaald virusscanprogramma.

Welke gratis virusscanners zijn er op de Nederlandse markt?

Op internet worden veel virusscanners aangeboden en aangeprezen. In Nederland zijn zes viruspakketten het meest in gebruik. Op internet wordt over deze zes pakketten regelmatig programma informatie gegeven over de aangeboden gratis viruspakketten van:
  • Avast! Antivirus
  • Avira
  • AVG
  • Comodo Internet Security
  • Panda Cloud Antivirus
  • Microsoft Security Essentials
Deze genoemde viruspakketten zijn in Nederland de meest gebruikte, maar ook de meest bekende gratis virusscanners die in de media een positief oordeel hebben.

Oudere computers

Volgens onderzoek en uitgevoerde testen kunnen voor de oudere computers de virusscanners van Microsoft Security Essentials en Panda Cloud Antivirus het beste gebruikt worden. Als belangrijkste motief wordt hiervoor aangegeven, dat Microsoft Security Essentials en Panda Cloud Antivirus nagenoeg geen impact hebben op de door de computergebruiker gebruikte computersysteem.

Conclusie

Er zitten grote verschillen in de functies en mogelijkheden van de bekende viruspakketten. De meest uitgebreide gratis virusscan mogelijkheden bieden Avast en Comodo Internet Security. Daarna komen de gratis virusscanners van AVG en Avira. Terwijl Panda Cloud Anti-virus en Microsoft Security Essentials geen extra's of aanvullende virusbeveiligingsfuncties aanbieden.
Gerelateerde artikelen
Alles over een BootsectorvirusWat is een bootsectorvirus, wat doet een bootsector virus, hoe kom ik er weer van af en hoe kom ik er achter dat ik een…
ComputerbeveiligingenComputerbeveiligingenEr is bijna geen één huishouden die geen computer heeft. Een computer heeft een goede beveiliging nodig om geen virussen…
Wat is een computervirus?Het is tegenwoordig een bekend en veelvoorkomend probleem: computervirussen. Er zijn er miljoenen, de dreiging komt inmi…
Gratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezenGratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezenVoor een maximale bescherming van je computer heb je een betrouwbaar en veilig antivirusprogramma nodig. Daarmee kan je…
Alles over een worm virusWat is een worm virus, wat doet een worm virus, hoe komt een worm virus op mijn pc, hoe verwijder ik een worm virus, hoe…
Bronnen en referenties
  • www.fraudehelpdesk.nl

Reageer op het artikel "Virus op mijn computer: wat moet ik doen?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 19-08-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!