InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Redirect virus verwijderen

Redirect virus verwijderen

Redirect virus verwijderen Virussen vormen een grote bedreiging voor het functioneren van je computer, zeker wanneer je geen anti-virus software gebruikt. Een van hardnekkige varianten is het Redirect virus (ook wel Google Redirect virus genoemd) dat zich als een parasiet door je computer kan verspreiden. Het verwijderen van het Redirect virus is behoorlijk lastig. Hoe je dit toch succesvol kunt doen met gratis te downloaden software? Het is heel eenvoudig.

Redirect virus

Wat is het Redirect Virus?

Het Redirect virus of Google Redirect virus is een zogeheten browser hijacker. Een programma dat je computer als het ware in gijzeling neemt. Alsof de duvel ermee speelt blijft het je browser doorverwijzen naar andere pagina's waardoor je de controle over je PC verliest. Wanneer je je browser gebruikt zul je tegen je wil in telkens worden doorgestuurd naar de commerciële website van de verspreider van het virus. De motivatie hierachter is om deze website snel erg 'populair' te maken. Door op deze manier veel bezoekers naar de website te leiden wordt de eigenaar ervan slapend rijk. Daarnaast kan het je ook doorsluizen naar websites die zich toegang verschaffen tot je persoonlijk informatie zoals wachtwoorden en adres- en credit card gegevens.

Het Redirect virus doet zichzelf vaak voor als installer drivers waardoor de kans kleiner is dat het wordt opgepikt door virusscanners. Naderhand codeert het virus zich in de driver om te voorkomen dat het wordt opgemerkt. Het kan voorkomen dat de makers van het virus je aanbieden software te kopen die het virus van je computer verwijdert. Wanneer je computer wordt geïnfecteerd met het Redirect virus worden vaak zwakheden in je beveiliging of in ActiveX controls gebruikt. Ben je eenmaal geïnfecteerd dan is het belangrijk dat je je systeem zo snel mogelijk weer schoon maakt om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van (identiteits)diefstal.

Hoe weet je of je computer is geïnfecteerd?

Je kunt dit herkennen aan de volgende kenmerken:
  • Je internet wordt ontzettend langzaam
  • Je wordt steeds naar websites doorverwezen waar je niet naar gezocht hebt
  • Er worden regelmatig advertenties en pop-ups getoond op je scherm
  • Windows Taakbeheer wordt uitgeschakeld
  • Je eigen virusscanner wordt uitgeschakeld
  • De automatische updates van je virusscanner worden mogelijk uitgeschakeld
  • Mogelijk wordt de toegang tot legitieme anti-virus websites geblokkeerd

Hoe verwijder je het Redirect virus?

Het handmatig verwijderen van het Redirect virus is een hele klus omdat het gewapend is met allerlei middelen om te voorkomen dat je je PC kunt opschonen. Je kunt echter aan de slag wanneer je de “Windows Safe Mode with Networking” gebruikt en goede anti-virus software hebt. Volg in dat geval de volgende stappen op:
  1. Start de computer opnieuw op en toets tijdens het opstarten F8
  2. Gebruik de navigatietoetsen om “Windows Safe Mode with Networking” te selecteren en druk op enter
  3. Download terwijl je in deze modus zit verwijderingssoftware zoals Norton Security Scan
  4. Scan na het downloaden je PC en kies voor Fix Checked

De Security Scan van Norton is gratis en kan ook online gebruikt worden zonder het downloaden. Daarvoor ga je naar de Symantec Security Scan website en kies je voor de optie Symantec Security Check. Hier kun je een keuze maken tussen de Virus Detection scan of de Security Scan. De feedback die je krijgt na het uitvoeren van deze scan geeft je uitsluitsel over of het Redirect virus al dan niet volledig is verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Tech Republic - http://www.techrepublic.com/blog/it-security/battling-the-google-redirect-virus/
  • Mozilla Support - http://support.mozilla.org/nl/questions/953200
  • Norton Security Software - http://nortonsecuritysoftware.com/types-of-threats/redirect-virus

Reageer op het artikel "Redirect virus verwijderen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-03-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Antivirus
Schrijf mee!