InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Wat is een computervirus?

Wat is een computervirus?

Het is tegenwoordig een bekend en veelvoorkomend probleem: computervirussen. Er zijn er miljoenen, de dreiging komt inmiddels uit elke hoek. Wat zijn virussen, hoe verspreiden ze zich, wat doen ze en hoe bescherm ik mijn computer?

Wat is een computervirus?

Een computervirus (hierna: virus) is een kwaadaardige programma dat zonder toestemming van de eigenaar op een computer wordt "geinstalleerd". In de meeste gevallen weet de eigenaar niet eens dat zijn computer is besmet.

Hoe verspreidt een virus zich?

Virussen worden verspreid door bijvoorbeeld veiligheidslekken in besturingssystemen en veelgebruikte software, e-mails, USB sticks en bestanden van het internet.

Wat doet een virus?

Wat een virus doet verschilt sterk per virus. De meeste virussen zijn gemaakt met een doel: bijvoorbeeld geld verdienen of wachtwoorden stelen. Gebaseerd op dit doel kan een virus geprogrammeerd zijn om verschillende dingen te doen, bijvoorbeeld spam e-mails versturen, websites uit de lucht halen, de computer scannen voor wachtwoorden, enzovoorts.

Waarom kunnen virussen niet worden gestopt?

Doordat virussen op veel verschillende manieren worden verspreid, er per dag tientallen nieuwe virussen bijkomen, en er al miljoenen zijn, is het onmogelijk om alle virussen te herkennen en te stoppen. Gelukkig wordt een groot aantal virussen op tijd herkent door anti-virus programma's.

Kan ik zonder antivirus programma?

Een goed antivirus programma voegt wel degelijk een stuk extra veiligheid en bescherming toe, maar het is tegenwoordig (nog) niet mogelijk om alle virussen te herkennen en te stoppen.

Hoe bescherm ik mijn computer?

Voorkomen is beter dan genezen. Als je computer eenmaal met een virus is geinfecteerd, kan het soms lang duren voordat je het merkt. In de tussentijd kan er veel schade worden aangericht aan je eigen computer, maar ook aan die van anderen, aangezien virussen zichzelf meestal automatisch verspreiden.

Als je de volgende punten in de gaten houdt, is het risico op een virusbesmetting vrij klein:
  • Houd je besturingssysteem en software up-to-date. Dit gebeurt in de meeste gevallen automatisch.
  • Gebruik een goed antivirus programma en houd deze up-to-date.
  • Download nooit zomaar bestanden van het internet.
  • Open geen onbekende e-mails.
  • Bezoek geen onbekende websites, die je anders ook nooit zou bezoeken. Klik dus niet op links die anderen je toesturen.
© 2010 - 2017 Ndb312, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanner AVG downloadenGratis virusscanner AVG downloadenDit artikel gaat over de gratis virusscanner AVG Anti Virus Free. Het is de meest gedownloade virusscanner en biedt besc…
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Opgepast voor Antivirus 2009Opgepast voor Antivirus 2009Virus makers zitten niet stil. Er bestaat sinds kort een virus dat de naam "Antivirus 2009" draagt. Een vals antiviruspa…
Avast is een antivirusprogramma van stavastAvast is een antivirusprogramma van stavastComputervirus op de pc, ransomware op de pc? Avast Home 2017 is ook een gratis antivirusprogramma voor de niet commercië…
Kaspersky Antivirus FreeKaspersky Antivirus FreeGebruiksvriendelijke antivirus bescherming voor uw PC; Kaspersky Anti-Virus. Versie 7.0 combineert traditionele antiviru…

Reageer op het artikel "Wat is een computervirus?"

Infoteur: Ndb312
Laatste update: 06-08-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!