InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezen

Gratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezen

Gratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezen Voor een maximale bescherming van je computer heb je een betrouwbaar en veilig antivirusprogramma nodig. Daarmee kan je eventuele schade door bijvoorbeeld malware en computervirussen uitsluiten. Het is zeker niet gemakkelijk om een geschikte gratis virusscanner te kiezen, ook gezien het grote aantal programma’s op de markt.

Twee opties

Bij het kiezen van een antivirusprogramma kan je je keuze maken tussen betaalde programma’s en software die gratis wordt aangeboden door ontwerpers. De grote vraag hierbij is of een gratis antivirusprogramma wel betrouwbaar is. Er zijn verschillende zaken waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een veilig en betrouwbare antivirusscanner.

Steeds meer virussen

De laatste tijd circuleren er steeds meer spyware, malware en virussen, die de beveiliging van de computer voor iedereen noodzakelijk maakt. De meeste computergebruikers nemen daarom het besluit om een antivirusprogramma te installeren of om een online virusscan te doen om deze schadelijke programma’s op tijd te bestrijden. Bijna alle antivirusscanners slagen hierin. Ondanks de genomen maatregelen kan het toch voorkomen dat je computer slachtoffer wordt van een virus. Dit kan ernstige gevolgen hebben.

Malware

Een computervirus is malware en het heeft als doel om schade te veroorzaken aan computers. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat een virus zelfstandig geen actie kan voeren. Om schade te kunnen veroorzaken aan je computer zal het zich nestelen in een van de bestaande programma’s die op de computer zijn geïnstalleerd. Elke keer als je dat programma opent, vermenigvuldigt het virus zich of breidt zich verder uit. Uiteindelijk zal het al de programma’s in je computer in beslag nemen.

Virussen zijn niet met elkaar te vergelijken

Virussen kan je normaal gesproken niet met elkaar vergelijken. Elk virus is uniek. De schade die aan je computer wordt veroorzaakt is afhankelijk van het soort virus. Er zijn ook enkele computervirussen die onschuldig zijn. Maar die zijn niet veel. Ze zullen ook niet veel schade aanbrengen. In dat geval is er wel een vreemde code of bericht te zien op het scherm. Bij de agressieve software is dit anders. Deze zijn namelijk in staat om de harde schijf van een computer uit te wissen. Daarom is het handiger om meteen te kiezen voor het beste antivirusprogramma zodat je straks geen spijt krijgt van je keuze.

Welke antivirussoftware is veilig?

Wanneer het de eerste keer is dat je een virusscanner gaat installeren of als je je huidige software gaat vervangen of vernieuwen, wordt het aanbevolen om een programma te kiezen met minstens twee scanners. Een van de scanners zal zorgen voor het monitoren van de computer en de andere zal ervoor zorgen dat bestanden die met malware besmet zijn gecontroleerd worden. Een virusscanner die betrouwbaar is zal in staat zijn om zijn plaats te zoeken in het geheugen van de computer. Daardoor kan het elke actie controleren en ingrijpen indien nodig. Dit is het geval bij e betaalde antivirusprogramma’s.

Een goed antivirusprogramma herkent dreigende virussen

Een antivirusprogramma heeft de juiste informatie nodig zodat het doeltreffend kan werken. Het programma moet in staat zijn om de virussen te herkennen die een dreiging vormen voor je computer. Dagelijks worden er nieuwe virussen ontwikkeld. Dit is een probleem, want voor elk nieuwe virus moet men een geschikte definitie ontwikkelen om de optimale bescherming van de computer te garanderen. De meeste gratis virusscanners zijn niet in staat om dit optimaal te doen.

Goede antivirussoftware vertraagt de computer niet

Er zijn er veel antivirusscanners die de werking van de computer vertragen. Veel van die agressieve virussen veranderen regelmatig van code. Daarom is het voor de virusscanner niet mogelijk om deze schadelijke virussen onmiddellijk te detecteren. Om die reden hebben veel scanners een gedragsanalyse scan. Als je je beveiligingssoftware bij een officieel bedrijf koopt kan je er zeker van zijn dat het over die gedragsanalyse scan beschikt.
© 2012 - 2019 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Virus op mijn computer: wat moet ik doen?mijn kijk opVirus op mijn computer: wat moet ik doen?Er zijn verschillende computervirussen in omloop. Computervirussen die soms kunnen resulteren in een geblokkeerde comput…
Bronnen en referenties
  • Anti-virus fur dummies

Reageer op het artikel "Gratis virusscanner of betaalde antivirusprogramma kiezen"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!