InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?

Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?

Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen? Het komt bij iedereen wel eens voor dat de toetsen op het toetsenbord van uw computer of laptop ineens andere tekens weergeven van ze moeten doen. Dit is erg vervelend en veel mensen weten niet wat ze in zo'n geval moeten doen. In dit artikel staan mogelijkheden om dit vervelende probleem op te kunnen lossen beschreven.

Het toetsenbord doet raar, hoe komt dit?

Uw toetsenbord gaat meestal niet vanzelf raar doen, hiervoor moet een oorzaak zijn. Meestal bent u zelf de oorzaak, als u per ongeluk met uw hand op de verkeerde toetsencombinatie drukt kan het zo zijn dat het toetsenbord vreemd gaat doen. Ook huisdieren zijn vaak het probleem, een vogel, hondje of een poes die over uw toetsenbord loopt. Natuurlijk kunt u iedereen de schuld geven van dit probleem met uw toetsenbord, maar belangrijker is de vraag hoe lost u dit probleem nu op?

Laptop en computer

Problemen met het toetsenbord komen vaker voor bij laptops dan bij gewone vaste computers. Dit komt omdat er bij laptops meer gebruik wordt gemaakt van verschillende tekens op één toets. Ook komt het doordat toetsenborden van computers vaak aan de rechter kant nog een numeriek toetsenbord hebben met verschillende tekens, laptops hebben dit vaak niet.

Hoe kunt u de tekens op uw toetsenbord weer goed zetten?

De hoofdvraag van dit artikel is natuurlijk hoe u het probleem met uw toetsenbord oplost. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, afhankelijk van de oorzaak. Aangezien men vaak niet meer weet wat de oorzaak is van het probleem met het toetsenbord kunt u alle manieren proberen om te kijken wat er helpt.

Staat uw toetsenbord ingesteld op Verenigde Staten of Nederland?

Op het balkje onderin het beeldscherm ziet u een klein toetsenbordje staan, deze zit rechts op het scherm. Als u hierop klikt kunt u kijken of uw toetsenbord ingesteld staat op de Verenigde Staten of op Nederland. Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat het toetsenbord op Nederland is ingesteld, we wonen immers in Nederland. Hier zit vaak het probleem, het toetsenbord staat standaard namelijk ingesteld op Verenigde Staten, stel uw toetsenbord dus in op Verenigde Staten en kijk of het probleem is verholpen.

Staat de fn-toets aan?

Het kan zijn dat u per ongeluk de fn toets heeft aangedrukt, deze toets zit vaak links onderin het toetsenbord naast de CTRL-toets. De letters van de fn-toets zijn vaak een andere kleur dan de normale toetsen op het toetsenbord. Bij sommige gevallen gaan er lampjes op de laptop branden als u de fn-toets heeft gebruikt, dit is niet altijd het geval. U kunt de fn-toets uitschakelen door de fn-toets in combinatie met de numlock-toets in te drukken. De numlock-toets zit bij veel toetsenborden onder de toets F12.

CTRL+Shift

Als laatste mogelijkheid kunt u proberen de combinatie van CTRL en Shift in te drukken, hierdoor veranderen vaak de tekens weer goed. Deze mogelijkheid is vaak de grootste oplossing voor het toetsenbord probleem.

Ik hoop van harte voor u dat één van de drie mogelijkheden die hier beschreven staan u helpen met het oplossen van uw probleem met het toetsenbord van uw computer of laptop. Soms kan het nog wel eens helpen als u de computer opnieuw opstart.
Gerelateerde artikelen
Leren blindtypenLeren blindtypenBlindtypen is het typen van woorden en zinnen zonder gebruik te maken van zicht om deze toetsen terug te vinden. Blindty…
QWERTY versus AZERTYQWERTY versus AZERTYEr zijn vele soorten toetsenbord-indelingen, zoals jullie weten. We gaan het in dit artikel hebben over de twee belangri…
Mobiele telefoons met groot en duidelijk toetsenbordMobiele telefoons met groot en duidelijk toetsenbordBijna iedereen heeft tegenwoordig een handige mobiele telefoon. Maar voor sommige mensen is het toetsenbord van een mobi…
Voorkom RSI bij Laptop-gebruikVoorkom RSI bij Laptop-gebruikEen laptop computer is handig in gebruik. Neemt weinig ruimte in en kan makkelijk meegenomen worden. Wel is het uitkijke…
Een toetsenbord en een computermuis uitkiezenJe denkt er misschien niet zo vaak over na maar toch is het zo, zonder een invoerapparaat heb je helemaal niks aan een c…

Reageer op het artikel "Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?"

Reacties

Niels V/d Veer, 20-05-2017 13:29 #32
Mijn toetsenbord doet het na het opvolgen en uitvoeren van deze bovenstaande stappen nog steeds niet, de hoofdletters en kleine letters zijn met elkaar omgewisseld en ik kan dit niet terugzetten. Hierdoor kom ik niet in mijn laptop. Erg vervelend.

Tine, 14-05-2017 21:24 #31
Beste, geen van bovenmelde 3 oplossingen werkt voor mijn laptop. Dus telkens wanneer ik de letters 'a' en 'c' indruk verschijnen er andere tekens. Is er nog iets dat ik kan proberen om dit op te lossen?

M. de Bruin, 09-05-2017 19:57 #30
Mijn toetsenbord geeft letters aan terwijl hij op cijfers staat en anders om. Hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Ilse, 02-03-2017 09:39 #29
Onlangs werd mijn laptop ge-re-imaged omwille van virus. Sindsdien kan ik zowel met het extra toetsenbord als met de laptop keyboard geen "e" met een trema ofzo typen. Ook een O met " lukt niet meer. Ik heb mijn region instellingen al veranderd naar wat het vroeger was maar nog steeds niets. Staat op English US. Ook de ctrl shift toetsen samen met de tekens geeft geen goed resultaat.

W. Timmer, 24-01-2017 22:54 #28
Ik kon ook het rechtergedeelte van de laptop niet gebruiken. Nou kom ik tot de ontdekking dat je de toets Numlock moet in toetsen. Nu doet alles het weer, opgelost.

Entrop, 06-05-2016 13:22 #27
Ik heb voor het eerst eens mijn back up bekeken en er staan ongeveer 750 items op ook nog van 2007. Kan ik dit zonder problemen verwijderen en wordt de snelheid van mijn computer beter, want nu is hij erg traag.

Swake, 29-04-2016 11:28 #26
Er word geciteerd

"Het toetsenbord doet raar, hoe komt dit?
Uw toetsenbord gaat meestal niet vanzelf raar doen, hiervoor moet een oorzaak zijn. Meestal bent u zelf de oorzaak, als u per ongeluk met uw hand op de verkeerde toetsencombinatie drukt kan het zo zijn dat het toetsenbord vreemd gaat doen. Ook huisdieren zijn vaak het probleem, een vogel, hondje of een poes die over uw toetsenbord loopt. Natuurlijk kunt u iedereen de schuld geven van dit probleem met uw toetsenbord, maar belangrijker is de vraag hoe lost u dit probleem nu op?"

Ook malware kan een oorzaak zijn dat je toetsenbord plots raar gaat doen en de tekens niet juist meer worden getoond! Hoe lost men dit dan op?

Arjan, 20-04-2016 16:15 #25
Dank u wel dit heeft mij erg geholpen, hij stond inderdaad ingesteld op nl.

Kevin, 18-04-2016 12:07 #24
Er is een verschil tussen Nederlands toetsenbord en Nederlands internationaal. Probeer dat eens.

Jeroen, 07-04-2016 20:17 #23
Beste mensen, in Windows 10 zijn de toetsenbordinstellingen een beetje raar. Nederlands geeft niet de juiste toetsenbordindeling, maar je moet de taal via configuratiescherm op Bulgaars (Latijn) zetten. Dan heb je wel de juiste indeling weer te pakken.

Thea, 07-03-2016 12:59 #22
Er staat onder het balkje onderaan ziet u een klein toetsenbord staan dat zit rechts op uw scherm.
Nou dat zit er bij mij dus NIET. Heb een toetsenbord met allemaal tekens op de verkeerde plek. Heb windows 10 nieuwe laptop.

Dorry, 11-02-2016 20:50 #21
En als dit allemaal niet werkt? Bij mij werkt het numeriek gedeelte niet als numlock aanstaat, en het toetsenbord niet goed (verkeerde tekens) als numlock uitstaat, het numeriek gedeelte werkt dan wel…

Sandra, 19-01-2016 13:28 #20
Ctrl+sh was voor mij inderdaad de oplossing. Bedankt!

Jan Kruizinga, 11-01-2016 22:40 #19
Als ik per ongelijk tijdens het typen op de toets Fn druk dan verspringt mij in/uit zoomen klopt dit?

Julia, 04-10-2015 15:36 #18
Hallo, ik heb niet hetzelfde probleem maar er is wel iets mis met mijn toetsenbord. Als ik type hoor ik een raar getik en ik kan een toets niet meer dan 1 keer gebruiken. Als ik twee keer op backspace druk bijvoorbeeld haalt hij maar 1 letter weg. Ook als ik een woord wil typen waar er 2 dezelfde letters achter elkaar staan moet ik eerst een andere toets indrukken voordat ik verder kan typen. Weet iemand hier een oplossing voor?

Freddy Benthein, 03-10-2015 20:38 #17
Als ik mijn laptop opstart kan ik mijn cijfertoetsen aan de rechterkant gebruiken voor mijn pincode in te tippen
maar als mijn laptop volledig is opgestart kan ik mijn cijfers niet meer gebruiken aan de rechterkant
wie kan mij helpen

Jenny, 15-09-2015 13:16 #16
Hallo mensen ik heb het zelfde probleem als Brian. En dan heb ik ook nog gekeken voor klok en taalinstellingen maar niks doet het. Wat kan ik nog meer doen?

Wouter, 13-09-2015 12:50 #15
Brian, ik had hetzelfde probleem. Ga naar configuratiescherm, dan naar klok, taal land/regio, dan naar taal. klik dan op opties en voeg de Amerikaanse invoermethode in en verwijder de Nederlandse. Dit heeft bij mij geholpen. Succes!

Brian, 12-09-2015 11:26 #14
Mijn God wat een frustraties. Enorm! Ik ben geen computer geek maar weet wel het 1 en ander van computers. Toch krijg ik het niet voor elkaar (in windows 10 notabene) om mijn toetsenbord instellingen goed te krijgen. Alles qua invoer methode tot land instellingen en taal staat op nederlands. Toch blijf ik problemen ondervinden. Ctrl shift werkt niet, niks werkt. Ik kan nederlands NIET als standaard taal instellen, waaaaattt de fuuuuuu. MS, waarom laten jullie je gebruikers zo worstelen met dit soort onnodig e kl(te dingen= Hier ik kan niet eens een vraagteken typen. Dan heb ik het nog niet eens over mijn lieve ouders die keer op keer naar mij toekomen met dezelfde klacht.

Is er een computer held die mij van dit probleem af kan helpen(vraagteken)

Alvast enorm bedankt!

Peter Mulder, 08-09-2015 23:06 #13
Na schoonmaken van mijn laptop-toetsenbord, nu 5 dagen geleden, bleken de B, N, spatie en /-? "dood" te zijn. Ook schoonpoetsen en direct aanraken van de print onder de toets heeft geen effect meer. Gelukkig kan ik nog wel vervangende ASCII-tekens maken (Alt. 66, 98, 78, 110, 32, 47 en 63), maar dat kost veel extra tijd. Is zo'n keyboard nog te herstellen, of is de laptop hiermee total loss? Op een heel oude computer kon ik de toetsen handmatig veranderen, maar voor nieuwere computers kan ik dit nergens meer vinden.

Rowena, 13-08-2015 22:40 #12
Hallo, mijn laptop was traag dus ik had hem naar de fabrieksinstellingen teruggezet, maar nu staat en alles in het Engels en doet mijn toetsenbord raar.
de letters u, i, o, p, j, k, l en m doen het niet als ik deze intoets. Ze doen het wel als ik daarbij de fn-toets ingedrukt houd.
De laptop is een notebook, dus er is geen apart cijferdeel aan de rechterkant van het toetsenbord, maar deze zit als fn-toetsen op de eerder genoemde letters.
Enig idee hoe ik dit terug kan zetten? en er voor zorg dat mijn laptop weer in het Nederlands staat?

Linda, 14-07-2015 22:35 #11
Wat te doen met dit terugkomende probleem? Ik vind het van de zotte om steeds eerst ctrl + shift in te moeten drukken om mijn 'normale' tekens terug te krijgen. Dit probleem doet zich steeds voor na het opstarten van de laptop en het begint behoorlijk frustrerend te worden.

Jet Winnaar, 24-06-2015 09:32 #10
JA! CTRL + Shift was voor mijn toetsenbord de oplossing. Bedankt.

Anja Claassen, 28-05-2015 17:01 #9
Dank u wel voor dit heldere artikel. Ik wist dat ik aan "verkeerde" toetsen was gekomen, maar wist niet precies welken, nog wat te doen. In mijn geval zaten alle leestekens op andere plaatsen dan waar ze hoorden en was de oplossing 'CTRL en Shift' tegelijk indrukken. Hartelijk dank! Vriendelijke groet, Anja Claassen

PS Is het goed als ik een link naar dit artikel op Facebook plaats? Op deze manier zijn zogenaamd kapotte toetsenborden weer "heel" te krijgen. Is dus een duurzame tip.

Danielle, 23-05-2015 17:35 #8
Er was drinken op mijn laptop gevallen en nu krijg ik steeds andere letters wat moet ik eraan doen?

Eb Gratama, 27-02-2015 11:05 #7
De letter en cijferbalk is opeens in tweeën verdeeld. Een stuk links en een stuk links en het staat vast. Hoe kan ik de normale balk onderaan terug krijgen?

Sengul, 14-12-2014 10:54 #6
De letters asdf en cijfer 3 werkt niet ondanks dat ik het bovenstaande heb uitgevoerd. zijn er nog andere opties?

Ron, 12-12-2014 17:25 #5
Zoals er in dit artikel gesuggereerd wordt dat het probleem wordt veroorzaakt door de gebruiker, dan geef het toch wel te vragen wat de programmeur er aan dit probleem weet te verbeteren, en dit is helaas bar weinig, want de gebruiker moet het dan maar even zelf uit gaan zoeken.
Ik programmeer zelf ook, maar als ik merk dat een handeling een probleem veroorzaakt, dan zorg ik als programmeur dat dit probleem verholpen wordt, dan de schuld te geven aan de gebruiker.
Die gasten 'programmeurs' bij MS krijgen meer dan genoeg geld in hun zakken, dat ze voor hun geld ook zulke dingen zouden moeten kunnen ondervangen, maar nee het ligt dan meestal aan de gebruiker.aldus sommige zeggen. Fout! Het ligt m.i. niet aan de gebruiker, maar juist aan de incompetentie van de makers/programmeurs.

Rosa, 15-11-2013 14:53 #4
Ik heb een ander probleem waarvoor ik de oplossing niet kan vinden. Wanneer ik op een veld klik en wil typen gaat de tabtoets iedere keer vanzelf terug naar het begin van de pagina. Alsof de toets word ingehouden, terwijl dat niet zo is. Ik raak er zo gefrustreerd van. Ik kan niet normaal typen. De letters gaan allemaal langs mekaar heen en de tabtoets gaat gewoon terug alsof ie ingehouden word terwijl dat niet zo is. Wat kan ik hier tegen doen? Help me out

Dante4, 16-05-2013 09:48 #3
Ik vind mijn backspace te kleun dus ik wil hem graag omruilen voor de toets ernaast weet iemand hoe ik dat moet doen. Dante4

Inge, 10-12-2012 10:07 #2
Ik heb hetzelfde als Helen, bij de ', de ", de ` en de ~. Allemaal komen ze dubbel bij enkel aanklikken…, dus '', "", `` en ~~.
Ook hier de gewone instelling VS-Nl, indrukken van shift Ctrl helpt niet. Iemand enig idee, please? Want dit is zo onhandig!
Alvast dank,
Inge

Helen Bakker, 21-11-2012 10:15 #1
Hallo, mijn toetsenbord probleem is iets vreemder, omdat ook als ik een ander toetsenbord gebruik, hetzelfde probleem blijft. Wat er gebeurt is dat als ik de "" gebruik, er (zoals je hier ziet) een dubbele quote wordt geplaatst. Dat is lastig, want ik kan de toets nu ook niet gebruiken als trema. Ik heb alles geprobeerd, instellingen heen en weer gezet en die staan nu weer keurig op Verenigde Staten (Internationaal), en Nederlands. Ik weet het niet meer. heb jij een oplossing? Ik hoor het graag, want ik codeer veel, en dan is het bijzonder lastig om constant te moeten checken hoeveel quote tekentjes er staan.
Alvast dank voor de moeite.
Helen

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 32
Schrijf mee!