InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Bescherm E-mailadressen van bekenden met functie BCC

Bescherm E-mailadressen van bekenden met functie BCC

Bescherm E-mailadressen van bekenden met functie BCC Wanneer je naar een aantal personen tegelijk dezelfde email stuurt en die groep kent elkaar onderling niet, is het netjes en verstandig als je ervoor zorgt dat die geadresseerden geen informatie van elkaar krijgen. Dus dat ze niet elkaars e-mailadres zien. Daartoe bestaat een handig hulpmiddel, namelijk de functie BCC. Het veld BCC is niet altijd direct zichtbaar, dus je moet het soms eerst instellen.

Bescherm de privacy van uw familie, bekenden en relaties

Op je e-mailadres moet je zo zuinig mogelijk zijn. Het is niet goed voor je privacy om je adres zonder nadenken rond te strooien. Weliswaar ontkom je er niet aan om het regelmatig af te geven aan instanties, websites en organisaties, teneinde te kunnen inloggen en gebruik te maken van de aangeboden faciliteiten. Maar in die gevallen kun je er over nadenken en zelf beslissen of het verantwoord is dat je het adres afgeeft. Maar die noodzakelijke zorgvuldigheid geldt natuurlijk ook voor de e-mailadressen van anderen die je in je bezit hebt. Daarop moet je zo mogelijk nog zuiniger zijn.

Wat is het gevaar

Als je een e-mail bericht stuurt naar een groot aantal mensen die elkaar onderling niet kennen, is het niet verstandig alle emailadressen stuk voor stuk in het vak aan te typen want dan zien al die aangeschreven mensen elkaars gegevens. En wie garandeert, dat vervolgens niet al die e-mailadressen opnieuw door iemand worden doorgezonden naar weer een andere groep. Voor dat je het weet kent de hele wereld je eigen e-mailadres en dat van je bekenden en relaties. Het gevolg is dat de adressen in handen komen van onbevoegden en dat er ladingen spam en andere ellende op gang komt.

Oplossing

Het is duidelijk dat we zorgvuldig moeten omgaan met de adressen die wij in ons bezit hebben van onze vertrouwde bekenden en relaties. Hoe nu e-mail te versturen naar meerdere adressen zonder dat de ontvangers elkaars mailadressen zien. Daartoe maken we gebruik van het veld BCC, hetgeen betekent: Blind Copy Conform. Dus we typen de adressen dan niet in het veld aan

Maak een combinatie

Je kunt in een zelfde mail zowel adressen in het vak aan zetten als in het vak BCC. De geadresseerden in het vak aan zien elkaars namen, maar zien niet dat, en aan wie er een BCC-bericht is gestuurd. Kan bijvoorbeeld handig zijn in het zakelijk verkeer als je een bericht aan een relatie stuurt, en ook interne afdelingen onopvallend een kopie wil sturen.

Resume

Ga vertrouwelijk om met de lijst met geadresseerden. Met BCC kunt je de privacy van anderen bewaren door hen een e-mail te sturen zonder dat hun identiteit bekend wordt. Als je bijvoorbeeld een vacature naar meerdere mensen stuurt, kun je BCC gebruiken om de namen van potentiële kandidaten geheim te houden.

Als je de namen van de geadresseerden verbergt door deze in het vak BCC te zetten, kan ook niemand de mailadressen van de geadresseerden in je berichten kopiëren.

Geen voordeel zonder nadeel

Als je van iemand een mail krijgt of d.m.v. CC een officiële kopie, weet je als ontvanger nooit of er ook nog iemand anders via BCC een kopietje van dat bericht heeft gekregen. Zo zou je collega jou een mailtje kunnen sturen, over een fout die je hebt gemaakt, met van dat bericht "stiekem" een BCC naar je chef. Maar dat is wel erg slecht gedacht.

Soms is BCC juist niet prettig

Er zijn allerlei situaties te bedenken waarbij het voor de geadresseerden juist wel prettig is elkaars namen te zien.
Als je bijv. op een feestje van je buurman of van de zangclub wordt uitgenodigd is het natuurlijk wel handig om te weten met wie je kunt meerijden en i.v.m. een gezamenlijk geschenk. Maar dan gaat het om mensen die elkaar onderling reeds kennen. En in zo'n geval kun je eventueel nog afzonderlijke mails sturen naar familie, buren, clubleden, zodat het toch verantwoord blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spam vermijden met een nep e-mailadres via wegwerp.comSpam vermijden met een nep e-mailadres via wegwerp.comJe moet je registreren voor een site maar je wil niet je huidige e-mailadres gebruiken. Bang voor spam of inbreuk op je…
Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam is iets waar niemand op zit te wachten. Je emailbox loopt soms helemaal vol met spam en het is vervelend om dat ste…
Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht…
E-mail verzenden, hoe doe je dat?E-mail verzenden, hoe doe je dat?Als u nog niet erg vertrouwd bent met het internet, kan het zijn dat u nog niet precies begrijpt hoe u e-mails kunt verz…
E-mails juridisch bewijzen: Copy ConfirmE-mails juridisch bewijzen: Copy ConfirmBewijzen dat je een e-mail hebt gestuurd is heel moeilijk. Toch staat in zo'n mail soms heel belangrijke informatie die…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bescherm E-mailadressen van bekenden met functie BCC"

Reacties

Eliza Beelt, 12-08-2013 09:01 #3
Ik heb dit uitgetest door van mijn @Gmail.com naar @Ziggo.nl een test te sturen met als bcc mijn tweede @Ziggo.nl adres. Bij ontvangst kon ik in Outlook via Message options duidelijk zien wie er onder de bcc hangt.

Jos Pruijser, 03-05-2010 22:40 #2
Eenzijdig beeld, bcc kan ook negatief gebruikt worden. Bij een correspondentie kunnen gegevens zonder het te weten op onbekende en / of ongewenste plaatsen terecht komen. Er wordt nergens vermeld of er bcc's verzonden zijn of niet. Reactie infoteur, 04-05-2010
Ja dat ben ik helemaal met u eens, zal het meenemen.
Bedankt.

Meegt (infoteur), 26-03-2009 12:30 #1
Goed artikel, alleen volgens veel bronnen betekent BCC iets anders nl. blind carbon copy, in de Engelse versie van Wikipedia staat ook geschreven dat de verklaring van deze afkorting ook soms door het leven gaat als blind courtesy copy of blank carbon copy maar niet zoals jij hebt geschreven. Wellicht om uit te zoeken. Reactie infoteur, 26-03-2009
Www.grafischwoordenboek:

BCC betekent Blind Carbon Copy of Blind Copy Conform en wordt met name in e-mailverkeer gebruikt om een kopie van een bericht te versturen naar iemand, zonder dat de eigenlijke geadresseerde dit kan zien.

groet,
Rob

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-04-2016
Gepubliceerd: 26-03-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: E-mailen
Reacties: 3
Schrijf mee!