Hoe promoot ik de berichten van mijn Facebook-pagina?
Internetmarketing of e-marketing is hipper dan ooit. De meeste organisaties en bedrijven zijn immers actief op social media waaronder bijvoorbeeld Facebook. Via dit medium kan je een ruim publiek weten te bereiken om je product of dienst nog verder te promoten. Volgers krijgen is niet altijd makkelijk, maar enkele eenvoudige tips kunnen je hierbij helpen. Hierbij is het van essentieel belang om een duidelijk profiel te schetsen van je mogelijke bezoeker of klant zodat de boodschap (je berichten) hierop afgestemd kunnen worden.
Instellingen Facebook-pagina
Vooreerst is het belangrijk om je Facebook-pagina goed in te stellen. Dit schept veel duidelijkheid naar een potentiële bezoeker en ook pikken de zoekrobotten dit beter alsook sneller op. Facebook heeft hiervoor een aantal opties aan boord. Zo dient de Facebook-naam (na https://www.facebook.com/) duidelijk te zijn. In de instellingen kan je hiervoor de naam van je organisatie of bedrijf kiezen in plaats van het standaard nummer dat Facebook standaard vastlegt. Daarnaast voorziet Facebook ook in een actieknop. Hier kan je de websitelink van je organisatie of bedrijf opgeven.
Voorts is het ook essentieel om informatie op te geven: wat zijn je doelstellingen en hoe wil je deze bereiken? Welke producten of diensten biedt je organisatie of bedrijf aan? Welke boodschap wil je meegeven aan de bezoekers? Zorg ook voor een goede profiel- en achtergrondfoto. Dit kan bestaan uit het logo of foto van een product of dienst. Tot slot zorg je best dat de pagina beheerd wordt door meerdere beheerders / moderators. Dit voorkomt dat er niets op de pagina gepost kan worden wanneer iemand tijdelijk of voor lange tijd afwezig is. Twee of meer moderatoren zijn bovendien beter in staat om de eventuele reacties of berichten van bezoekers in de gaten te houden.
Facebook-berichten plaatsen
Een actieve organisatie of vereniging vereist dat geregeld berichten (en foto's) geplaatst worden. Let wel op dat overdaad schaadt. Het plaatsen van berichten gebeurt best onder de naam van je organisatie of bedrijf, en niet onder je eigen naam. Dit komt namelijk een stuk professioneler over en is duidelijker voor de bezoeker. Reageer ook actief op vragen, reacties of (privé-)berichten van de bezoeker en laat dit geen dagen of weken hangen. Wanneer je een ingekort bericht plaatst met een link naar een externe website, dan is het raadzaam om één of meer foto's of afbeeldingen bij het bericht te plaatsen. Wanneer iemand namelijk het bericht deelt, neemt Facebook enkel de link over en niet de tekst die bij de link staat. Wanneer een bezoeker enkel een link op zijn nieuwsoverzicht of tijdlijn ziet staan, is hij meestal niet geneigd om hierop te klikken.
Wanneer je een foto bij de link plaatst, wordt dit alles meegenomen bij de deelactie en springt het bericht bovendien beter in het oog. Let wel op met het plaatsen van foto's. Omwille van privacyredenen willen je klanten of bezoekers zelf misschien liever niet openbaar op het web verschijnen. Plaats daarom best een neutrale en niet-aanstootgevende foto. Ook je concurrenten lezen mee dus pas ook op met het prijsgeven van informatie! Daarnaast heeft Facebook nog een handige functie aan boord: berichten plannen. Belangrijke evenementen of nieuwtjes zijn in te plannen op diverse dagen en tijdstippen. Het is aanbevolen om herhaalde berichten zowel eens 's morgens, overdag als 's avonds te plaatsen. Let er ook op dat je niet te vaak een bericht herhaalt. Tot slot zijn de statistieken van je Facebook-pagina onmisbaar. Je kan hierin bekijken wanneer je de meeste bezoekers hebt. Hierop kan je dan je (ingeplande) berichten plaatsen.
Als de Facebook-pagina online is, is het goed om je huidige klanten of gebruikers hiervan op te hoogte te stellen. Er zijn veel mogelijkheden om dit te bewerkstelligen. De promo is zowel digitaal als op papier mogelijk.
Vooreerst kan je je vrienden uitnodigen. Je kan ook promo maken over je nieuwe pagina bij andere, gelijkaardige organisaties. Op hun Facebook-pagina kan je een berichtje plaatsen. Bij een volgende (online) nieuwsbrief maak je best melding van de lancering van je Facebook-pagina. De contactgegevens van je organisatie of bedrijf plaats je trouwens steeds best onderaan de nieuwsbrief, inclusief de Facebook-pagina, zodat dit in elke nieuwsbrief zichtbaar is. Een andere kleine tip is om een handtekening in je e-mailprogramma te maken met hierin ook de Facebook-pagina. Op die manier bevat elke nieuwe of beantwoorde mail een link naar de Facebook-pagina. De webmaster kan daarnaast een verwijzing en vind-ik-leuk-knop op de website plaatsen en dat best op een goed zichtbare plaats, en niet te vergeten bij de contactgegevens.
Voorts kan je ook af en toe een like-, share- en winactie opzetten zodat een potentiële bezoeker geprikkeld wordt om mee te doen en de pagina leuk vindt. Wees dan wel zo correct om de actie op te volgen en een bericht te plaatsen wanneer iemand gewonnen heeft. Eventueel kan er ook een foto met de winnaar bij geplaatst worden. Je kan tot slot je Facebook-pagina koppelen aan andere social media zoals Twitter en LinkedIn wat tot extra bezoekers kan leiden.
Uiteraard kan de Facebook-melding op gedrukte materialen verschijnen: briefpapier, visitekaartjes, folders, flyers, ... Maar er valt ook te denken aan ander promomateriaal dat je bijvoorbeeld kan meenemen op een beurs, zoals vlaggen, stylo's, sleutelhangers, mokken, ...
Succes met het promoten van je pagina!