InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > EPub-bestanden lezen op pc of laptop

EPub-bestanden lezen op pc of laptop

EPub-bestanden lezen op pc of laptop Tegenwoordig is het een trend om ePub-bestanden te lezen op ebooks. Het is zelfs zo populair dat heden ten dage boeken alleen nog maar te downloaden zijn als ePub-bestand en niet als PDF. Deze bestanden kan je niet zomaar openen op een normale computer met software als Windows, Apple (Mac) of Ubuntu. Er zijn verschillende manieren om deze bestanden toch te bekijken zodat je ze gewoon van het grote scherm af kan lezen. De meest makkelijke manieren om een ePub-bestand te lezen op een computer is ten eerste het converteren naar een PDF-bestand ofwel software downloaden waarmee je ePub-bestanden direct kan lezen of tenslotte via een browser-add-on. De eerstgenoemde is aan te raden als je het voor een enkele keer doet maar als je vaker ePub-bestanden wilt openen op de computer, bijvoorbeeld om te controleren of ze wel goed zijn, is het handiger om de software te downloaden. De derde manier, via de browser, is gemakkelijk qua download en je kan het programma altijd terugvinden aangezien hij aan de meestgebruikte software gekoppeld is.

Manier 1: converteren via ePub to PDF

Een van de manieren is om je ePub-bestand te converteren naar een PDF-bestand. EPub-bestanden kan je via aparte software of online converteren. Omdat via aparte software te veel gedoe is wordt hier alleen de online manier uitgelegd. Er zijn verschillende websites die deze service aanbieden, de populairste ervan zijn:
  1. ebook.online-convert
  2. convertfiles
  3. zamzar (zie afbeelding)
  4. go4convert

De werking is simpel. Je uploadt gewoon een ePub-bestand en vervolgens kan je na een periode converteren de PDF-file downloaden. Vervolgens kan je de PDF-file op ongeveer elke computer lezen met verschillende software, de fijnste is de Adobe reader die dan ook bedoeld is om PDF-bestanden mee te lezen, deze software kan je gratis downloaden op de Adobe website.

Manier 2: ePub lezende software

Zoals eerder gezegd is deze methode het fijnst als je veel ePub-bestanden wilt lezen via de computer. Ook hoef je niet perse internetverbinding te hebben en meer bestanden te downloaden waardoor je alles ordelijk houdt. Het nadeel is dat je wel eerst software moet downloaden, dit kost een klein beetje tijd en schijfruimte. Hier een overzicht van de beste gratis software hiervoor:
  1. Adobe Digital Editions
  2. Sony Reader
  3. Calibre
(hiermee kan je ook bestanden converteren)

Manier 3: ePub lezende browserextensies

Je kan ook een ePub-reader in de browser aanmaken, hiermee hoef je niet te converteren maar kan je het ePub bestand direct lezen via je browser. Ook hoef je geen moeilijke download te doorstaan, de software zit namelijk in je browser gemetseld. Voor elke browser heb ik zo mogelijk een reader-programma geselecteerd:
  • Internet Explorer: Magicscroll
  • Mozilla Firefox: Magicscroll, EPUBReader,
  • Google Chrome: dotEpub (zie foto), Magicscroll
  • Safari: Magicscroll

Lees verder

© 2013 - 2014 Sveneras, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "EPub-bestanden lezen op pc of laptop"

Infoteur: Sveneras
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!