InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Hoe maak ik een goed wachtwoord

Hoe maak ik een goed wachtwoord

Ook altijd in de war met je wachtwoorden, of zijn je wachtwoorden veels te simpel. Hier leg ik je uit hoe je een zeer goede en sterk wachtwoord kunt maken, want tegenwoordig kun je niet meer zonder.

Hoe maak ik een goed wachtwoord?

Als je de volgende onderwerpen goed doorleest kom je er achter:

Waarom heb ik een goed wachtwoord nodig

Tegenwoordig kun je op elke site wel inloggen en op steeds meer sites komen privé gevoelige informatie te staan. Het is dus belangrijk dat we goede wachtwoorden verzinnen zodat hackers niet al onze account kunnen betreden. Ik ga u stap voor stap uitleggen hoe je een goed wachtwoord kunt maken die heel moeilijk te kraken is en ik ga u daarbij een ezelsbruggetje leren om het te onthouden het wachtwoord

Oké, we gaan beginnen. Het is waarschijnlijk logisch dat hoe langer het wachtwoord des te moeilijker het te kraken is, maar een wachtwoord van 54 tekens bijvoorbeeld is niet te doen. Dus we moeten een combinatie hebben die toch wel compact is maar toch effectief.

Belang van de tekens

Waar wij ons druk over moeten maken is het bruteforce. Dat houdt in dat een hacker probeert gewoon alle combinaties. We nemen als voorbeeld je pincode bij de bank. Daar heb je dus 4 mogelijkheden van telkens 10 tekens. Er zijn dus 10 * 10 * 10 *10 mogelijkheden. Dat zijn er dus 10.000, nu lijkt dat getal wel veel maar dat is het niet. Als je een beetje een recente pc hebt kun je ongeveer 30.000 pogingen doen per seconde. Als we er nu vanuit gaan dat een hacker beschikking heeft over een groot aantal gehackte computers dan is dit binnen een 10e van een seconde gekraakt. Als we het zelfde voorbeeld nu is eens uitbreiden met de mogelijkheden a t/m z dan hebben we al 36 mogelijkheden per keer. Dus 36 * 36 * 36 * 36 = 1.679.616 combinaties. Zie je hoeveel dat uit maakt. Nog even ter illustratie als we 5 mogelijkheden doen dan is het. 36 * 36 * 36 * 36 * 36 = 60.466.176 dus het loont om 1 teken extra bij je wachtwoord te doen.

Realiteit van de wachtwoorden

Oké, nu we zien hoeveel het uitmaakt ga ik je de realiteit vertellen. Meestal hebben we veel meer mogelijkheden dan die 36 we hebben ook nog hoofdletters dus dat is al 62 combinaties per keer, maar als sommige diensten accepteren ook andere tekens zoals ! @ # $ % ^ & en zo heb je er nog wel meer. Zie je dus dat het eigenlijk wel lastig is. Nu kun je wel denken ach er zijn genoeg mogelijkheden dus ik hoef niet zijn moeilijk wachtwoord want ze proberen het toch niet. Mis, want heel veel hackers proberen eerst alle getallen want dat zijn er toch niet zo heel veel. Dus als je een wachtwoord hebt met alleen maar getallen dan zit je verkeerd. Een wachtwoord met alleen maar letters is ook niet zo goed want dat is het 2e wat zo proberen. De ideale combinatie is dus een wachtwoord met getallen en letters.

Makkelijk onthouden van je wachtwoord

Meestal is een wachtwoord met getallen en letters niet zo simpel om te onthouden. Daarom ga ik je nu een truckje aanleren. We nemen een zin. Dat is makkelijker te onthouden dan een lastig wachtwoord. Stel we nemen een titel van een boek met een getal er in. We nemen als voorbeeld "help ik ben vandaag 18 geworden" ( ik heb de titel verzonnen dus ik weet niet als hij bestaat) maar stel dit is je lievelingsboek dus het is makkelijk te onthouden. Je kunt dan als wachtwoord nemen hibv18g. Het wachtwoord opzich is lastig te onthouden maar als je denk aan de titel van het boek niet. Je kunt de kwaliteit van het wachtwoord nog verbeteren door hoofdletters toe te voegen dus HiBv19g maar je kunt het daarmee ook te moeilijk maken zodat je het zelf niet meer kan onthouden.

Het is dus belangrijk dat je een wachtwoord hebt met veel variatie in tekens, een makkelijk ezelsbruggetje hebt en je wachtwoord tegen niemand zegt, het gaat immers niemand aan. Heb je toch een gezamenlijk account verzin dan een nieuw wachtwoord maar dan wel op de zelfde manier als de vorige.
© 2008 - 2017 Rhblubben, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keuze van wachtwoordKeuze van wachtwoordMensen die actief zijn op het Internet moeten tegenwoordig tientallen wachtwoorden onthouden. Voor sites zoals: Hyves, M…
Een wachtwoord beveiligt uw gegevensEen wachtwoord beveiligt uw gegevensDe meeste internetters denken te licht over het belang van een goed wachtwoord. Indien iemand anders de beschikking krij…
De populairste (en daarmee de slechtste) wachtwoorden 2011De populairste (en daarmee de slechtste) wachtwoorden 2011'qwerty' of '123456' als wachtwoord. Het lijkt een onverstandige keuze die maar veel mensen niet maken, maar dat valt to…
Wat is een goed wachtwoord?Een goed wachtwoord hoeft niet perse een lang en moeilijk woord te zijn met allerlei rare tekens die je niet kunt onthou…
Lijst van de 25 slechtste wachtwoorden van 2012Splashdata heeft weer zijn jaarlijkse lijst met de slechtste wachtwoorden onthuld. Mensen die deze wachtwoorden gebruike…
Bronnen en referenties
  • http://werkt-zo.nl/een-sterk-wachtwoord/

Reageer op het artikel "Hoe maak ik een goed wachtwoord"

Reacties

Sybilla Lindner, 13-09-2016 17:37 #8
Ik kan geen wachtwoord meer bedenken. Talloze combinaties geprobeerd maar het bleef zwak. Kan u mij een wachtwoord geven dat ik onthouden kan? Ik ben een vrouw van 89 jaar en werk graag op de computer. Ik ben er niet zo bedreven in, maar leer graag!
Met dank voor uw hulp!

Jaime, 23-02-2016 18:21 #7
Hoe? Wat kan mijn wachtwoord zijn voor instagram?

J. H. Boog, 14-11-2012 23:31 #6
Tot nog toe is het mij nog niet gelukt om een goed, geldig wachtwoord te bedenken en in te voeren. Wat doe ik fout en hoe moet dat dan wel goed?
Groeten J.H.Boog.

Hans Hakkenberg, 09-01-2012 15:37 #5
Ik dacht altijd dat je een cryptisch woord moest bedenken voor een wachtwoord. Maar ik heb gehoord dat een hacker altijd een zoekmachine gebruikt en die proberen alles uit dus volgens mij is er bijna niets te beveiligen, ook niet met wachtwoorden met 40 tekens.
Maar wel als je het iedere week veranderd want dan is hij ook aan tijd gebonden om het op te zoeken.

Enneman, 11-11-2009 19:45 #4
Als ik mijn wachtwoord ben vergeten bij een bepaalde site, dan geefik dat aan en krijg direct mijn gebruiksnaam en wachtwoord terug gemaild. Met andere woorden, er zijn toch mensen, in ieder geval van die site, die mijn wachtwoord weten. Groeten Wim

Gabrie Hesseling, 26-04-2009 11:30 #3
Ik vind het jammer dat ik steeds een nieuw wachtwoord moet bedenken ik wil een sterk wachtwoord dat ik overal voor kan gebruiken. groetjes gabrie Hesseling

Henny, 02-10-2008 17:35 #2
Het is weer even ergeren. Als ik verbinding wil maken met Orange oftewel Wanadoo, dat is mijn e-mail adres, krijg ik steeds het bericht dat mijn wachtword niet goed is, zij maken nu voor de 2de maal een fout. Ik heb 30 Juli een nieuw wachtwoord gekregen, die heb ik nu in een brief door hen voor mij liggen, ik vind het idioot dat ik dat nu weer moet veranderen.Kan zelfs deze brief daardoor niet aan hen sturen. Erger mij alweer. Dank voor het lezen. HOtto

D. Jonker, 09-04-2008 09:51 #1
Goede morgen, ik weet niet of ik het goede adres heb, maar ik heb deze vraag, sommige mensen weten mijn wachtwoord dus kunnen in mijn computer komen, ik zelf heb er niet zo veel verstand van computers ect, maar hoe maak ik nu een nieuw wachtwoord, is dat makkelijk, misschien kan u mij helpen, dat zou ik heel fijn vinden, hopende dan ook op een welwillende medewerking van u, en daarvoor hartelijk dank.

vriedelijke groeten
Dick Jonker

Infoteur: Rhblubben
Laatste update: 12-02-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 8
Schrijf mee!